Fickförstärkare för passiv monofon

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
vixor
Posts: 3
Joined: 2007-08-02 13:54:17

Fickförstärkare för passiv monofon

Post by vixor »

Jag har en passiv monofon kopplad till en cobra comradio. Problemet är att utsignalen från cobran är så svag att monofonen knappt är hörbar, såvida man inte håller den direkt mot örat.

Min fråga är om någon vet någon bra sida med en bra nybörjarguide om hur man bygger en förstärkare, eller vet var man kan köpa en som motsvarar mina behov.

Jag har läst tråden http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=55310 och hans förklaring passar in perfekt in på mina behov, möjligen med högre uteffekt, men eftersom jag i princip inte kan någonting inom det här ämnet så förstår jag inte alla olika specifikationer som finns överallt =/ Kan t ex TDA 1308 från elfa drivas med batterier? osv
Om någon ville förklara lite så skulle det underlätta enormt mycket

Tack på förhand =)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ska du ha monosignal ut kan ju LM386 vara ett bra val, busenkel att bygga förstärkare på.
Kan inget om mycket
vixor
Posts: 3
Joined: 2007-08-02 13:54:17

Post by vixor »

oj! eftersom jag inte fick några svar så lyckades jag visst glömma bort hela tråden..

tack bad_and_ugly =D har funderat på LM386, och eftersom ljudet kommer från en komradio är inte ljudkvalitet av högsta prioritet.

Men hur går jag vidare? Står på ELFA att matningsspänningen är 4-12 V. Innebär det att det räcker med 3 st AA batterier á 1,5 V, eller kan man inte få ut full effekt då? Finns det några bra kopplingsscheman någonstans som jag kan få användning av?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Uteffekten blir lägre vid lägre spänningar, 6volt skulle nog bli lagom. Satsa även på en högtalare som har hög känslighet, helst över 90dB @ 1W. Då slipper du pumpa in massor med effekt för att få ut ljud.
Kan inget om mycket
Post Reply