"Tv - vga adapter" - för hackande divx filmer på t

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
agrik
Posts: 6
Joined: 2002-07-30 15:03:12
Location: Västerås

"Tv - vga adapter" - för hackande divx filmer på t

Post by agrik »

hej

Tänkte fråga om en sån här adapter hjälper mot hackande divx filmer på tvn?
Saken e den att divx filmerna hacker ej på monitorn, utan bara när jag kör ut dem på tvn via mitt G450e-tv. Svcd filmer har jag inget problem med.

Hackar = filmerna stannar till i nån millisekund var 20 sekund eller nåt



http://193.15.186.155/kocny/infovisa.asp?38107
http://komplett.se/k/ki.asp?action=info ... rpID=&s=sr
http://www.cerico.com/se/product_info.p ... s_id=15630

ps! Har frågat på ett annat forum också, men vill vara 100 på att filmerna inte hackar. Vill inte köpa något som inte fungerar perfekt (typ som mitt Matrox)


/tack
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vad har du för processor?

Jag minns att den gamla P3 500 burken gjorde liknande ryck, men efter att ha bytt till en Duron 900@1008 så flyter det på.. trots att grafikkortet är ett gammalt V3
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

När jag kopplar tv-out till mitt grafikkort så hackar dvd-filmer på både monitor och tv. Men kör jag bara med monitor så flyter de perfekt. Är inte det mysko så heter jag Bill Gates :)
agrik
Posts: 6
Joined: 2002-07-30 15:03:12
Location: Västerås

Post by agrik »

cpun ska det inte vara nåt "fel" med

saken e den att det e inte bara jag som har detta fel när det gäller divx o tv:

"Jag har samma "problem" .. tycker dock inte det är så farligt efter ett tag."

JAG tycker det är väldigt irriterande

Duron 1100
Ibm 46GB 7200
Matrox G450e-tv
512MB

o den andra datorn som det också hackar på när jag spelar upp divx via matrox kortet till tvn

Tb1400
Wd (raid 0) 80GB 7200
256MB
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

Du ska ha Sigma Designs Real Magic Xcard

Post by GS »

Du ska ha Sigma Designs Real Magic Xcard det grymmaste kortet för TV out med hårdvaru stöd för DVD SVCD DIVX mm http://www.komplett.se/k/ki.asp?action= ... pID=5&s=pl

Test==> http://www6.tomshardware.com/video/02q2 ... index.html
Tons of gadgets
User avatar
Xbox-talesman
Posts: 473
Joined: 2002-03-09 9:17:37
Location: Nvidia
Contact:

Post by Xbox-talesman »

jag skulle gissa att ni har fel codecs installerade, för jag har haft liknande problem med hackande filmer men då avinstallerade jag alla codecs och la bara in divX 3.11 och kör sedan divx filmer i mediaspelaren som kommer med winXP

gl
XBOX!......En Del Av Eliten Helt Enkelt..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Phobic wrote:När jag kopplar tv-out till mitt grafikkort så hackar dvd-filmer på både monitor och tv. Men kör jag bara med monitor så flyter de perfekt. Är inte det mysko så heter jag Bill Gates :)
Självklart, GFXkortet måste ju koda av dubbelt så mycket data, dessutom antar jag att TVut oftast har lägre prioritet och därför kan hacka mer ibland
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Fireman wrote:
Phobic wrote:När jag kopplar tv-out till mitt grafikkort så hackar dvd-filmer på både monitor och tv. Men kör jag bara med monitor så flyter de perfekt. Är inte det mysko så heter jag Bill Gates :)
Självklart, GFXkortet måste ju koda av dubbelt så mycket data, dessutom antar jag att TVut oftast har lägre prioritet och därför kan hacka mer ibland
Hur ska jag lösa det då?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Phobic:

Kraftigare dator... antingen räcker inte minnet riktigt till eller så är processorn för slö (kan ochså vara ett skitGFXkort)

testa först att ställa ner upplösningen till 800x600 eller 640x480 när du ser på film på TVut
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
agrik
Posts: 6
Joined: 2002-07-30 15:03:12
Location: Västerås

Post by agrik »

vairuz wrote:jag skulle gissa att ni har fel codecs installerade, för jag har haft liknande problem med hackande filmer men då avinstallerade jag alla codecs och la bara in divX 3.11 och kör sedan divx filmer i mediaspelaren som kommer med winXP

gl
har provat 3.11 innan men då med massa andra installerade samtidigt, får testa detta (kör 5.02 pro nu)
GS wrote:Du ska ha Sigma Designs Real Magic Xcard det grymmaste kortet för TV out med hårdvaru stöd för DVD SVCD DIVX mm http://www.komplett.se/k/ki.asp?action= ... pID=5&s=pl

Test==> http://www6.tomshardware.com/video/02q2 ... index.html
Fungerade bara med filmer kodade med 4.02 o över så det kortet vill jag inte ha, tack iallafall
Fireman wrote:Phobic:
testa först att ställa ner upplösningen till 800x600 eller 640x480 när du ser på film på TVut
ska det spela nån roll? - filmen har väl en viss fast upplösning ändå
Guest

Post by Guest »

Kör reggad version av TVtool, vill minnas att 6.0 Beta gjorde att bilden hackade, eller snarare Hoppade till
agrik
Posts: 6
Joined: 2002-07-30 15:03:12
Location: Västerås

Post by agrik »

verkade vara matrox kortet som inte klarade att spela upp divx filmer på tvn

När jag provade mitt Geforce3 med tv-out så hade det kortet inga problem

Enda strulet nu e att jag inte får tv-tool 6.5 att fungera, direkt som jag försöker starta tv-tool så blir både skärmen o tvn svart dock så märkte jag nu att ljudet går fram till tvn (men som sagt inte bilden)

Kom äntligen in på matrox forum (dom har tydligen stängt vissa tider)

Om man ändrade i DivxG400 att spela 23.xxxfps filmer i 25fps så hackade det inte med mitt matrox kort

Så problemet är nu löst
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

TV tool är ju inte för Martrox

Post by GS »

TV tool är ju inte för Martrox utan endast för Nvidia kort det finns spelciella codec pack för Matrox som heter Nemo pack sen ska du ha ett speciellt tillägg, Min bror har ett G 400 dualhead maila honom och fråga henk006@hotmail.com
Tons of gadgets
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Phobic wrote:
Fireman wrote:Phobic:
testa först att ställa ner upplösningen till 800x600 eller 640x480 när du ser på film på TVut
ska det spela nån roll? - filmen har väl en viss fast upplösning ändå
[/quote]

Om du ställer ner skärmupplösningen så får kortet mycket mindre data att hantera, filmens upplösning ändras ju vid avkodningen för att passa skärmen...
Denna metod har fungerat upprepade gånger på hackande video för mig
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
agrik
Posts: 6
Joined: 2002-07-30 15:03:12
Location: Västerås

Re: TV tool är ju inte för Martrox

Post by agrik »

GS wrote:TV tool är ju inte för Martrox utan endast för Nvidia kort det finns spelciella codec pack för Matrox som heter Nemo pack sen ska du ha ett speciellt tillägg, Min bror har ett G 400 dualhead maila honom och fråga henk006@hotmail.com
har bla ett geforce3 också - som tv-tool 6.5 inte fungerade på
nevada
Posts: 1
Joined: 2002-08-01 10:26:26

Post by nevada »

Anledningen till att det hackar på tvn men inte på monitorn är att du kör PAL på tvn och spelar upp DivX filmer som är gjorda för NTSC. NTSC är väl ca 24 bilder/s och PAL 25, detta gör att bilden rycker till ibland när man kör med PAL. För att fixa detta kan du t ex köra med PAL60 istället, går att välja i tvtool.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nevada wrote:Anledningen till att det hackar på tvn men inte på monitorn är att du kör PAL på tvn och spelar upp DivX filmer som är gjorda för NTSC. NTSC är väl ca 24 bilder/s och PAL 25, detta gör att bilden rycker till ibland när man kör med PAL. För att fixa detta kan du t ex köra med PAL60 istället, går att välja i tvtool.
Har aldrig sett detta hända på min... tror mer på att hans kort helt enkelt inte klarar att hantera dataflödet.... normalt brukar TVout interpolera bilderna så den får rätt outputfrekvens
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply