Cisco switch

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Cisco switch

Post by eriksson_dennis »

hej

jag har just fått ärva några cisco switchar och undrar om det är någon här som vet hur man gör inställningar på dom? finns ju den där console porten på allihopa men när jag pluggar i nätverkssladden i en sån port så händer det inte mycket. någon som kan hjälpa mig?

mvh dennis
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Cisco switch

Post by -SE- »

eriksson_dennis wrote:hej

jag har just fått ärva några cisco switchar och undrar om det är någon här som vet hur man gör inställningar på dom? finns ju den där console porten på allihopa men när jag pluggar i nätverkssladden i en sån port så händer det inte mycket. någon som kan hjälpa mig?

mvh dennis
Antar att det påminner om 3coms switchar.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=66520
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

ohh. tackar. läste den andra tråden. ska testa nu direkt. hoppas det fungerar. :)

mvh dennis
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

okey. jag har testat på switcharna nu. och på den ena modellen så fungerade det men på den andra modellen (som faktiskt är en nyare modell) så fungerade det inte. den blir aldrig tilldelad något ip. varför?
har testat typ alla vanliga tp portar och även fiberporten men utan resultat.

sen till en annan fråga. console porten behövde jag aldrig använda så vad är den till för?
jag har testat att koppla in både datorn och routern i den porten men det händer inget alls varken med router eller dator på någon av switcharna. verkar inte få signal alls.

mvh dennis
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Den du inte kommer åt har förmodligen ett IP färdiginställt. Min 3com-switch gillar att tugga åt sig 192.168.0.100 från DHCPn. Try it. Testa lite andra också.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

-SE- wrote:Den du inte kommer åt har förmodligen ett IP färdiginställt. Min 3com-switch gillar att tugga åt sig 192.168.0.100 från DHCPn. Try it. Testa lite andra också.
jag har testat det men det fungerar inte heller. men är inte det något ip som din switch har fått från din router då?

hur som helst, hur gör man för att reseta switchen till fabriksinställningarna? måste gå på något vis, frågan är vara hur.

mvh dennis
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

okey, jag har setat med det här större delen av natten nu och efter att ha mixtrat med dom andra switcharna av samma modell som den första jag fick att fungera så har jag kommit på hur jag fick det att fungera.

1. att switcharna inte vill bli tildelade något ip stämmer men jag har kunnat reseta alla switchar med en knapp på framsidan av switcharna.

2. switcharna av den andra modellen får jag dock det inte att fungera alls på. så vitt jag kan se så finns det ingen resetknapp och jag kan inte komma på något annat sätt att nollställa dom så dom tar emot ip från min DHCP-server. så vad ska jag göra? det måste väl gå att reseta den här modellen som man kan göra med dom andra?

3. jag hittade ett mycket bra program för att styra switcharna men inte heller där har jag hittat på switcharna av den andra modellen. det går iofs att söka efter switchar på nätverket genom att söka på hela ip serier men jag gissar att det kommer ta evigherer (bokstavligen) om jag ska söka igenom alla ip serier.

mer information har jag tyvärr inte för tilfället men upptäcker jag något mer så skriver jag här. kom med alla vettiga tänkbara alternativ / lösningar ni kan komma på.

mvh dennis
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

På sådanna switchar brukar väl vad jag minns IPservern för konfiguration vara avstängd per default, finns det ingen nullmodemsingång du kan använda för konfiguration istället? Sedan skapar man en anslutning med t.ex. hyperterminalen genom respektive COMport.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

dom av den äldre modellen gick det iaf att reseta så dom kunde bli tilldelade IPn från min DHCP. det är bara dom som är av den nyare modellen jag inte vet hur jag ska reseta. sen vet jag ju iofs inte om det kommer hjälpa men jag tror det iaf. och dessutom så antar jag att det behövs lösen för att komma åt dom om jag inte resetar, för så var det iaf på dom av den gamla modellen.

den enda porten som finns som avviker från resten av portarna är den som är märkt som "CONSOLE" .. fast den ser dock ut som en TP port den med.

mvh dennis
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bilder eller modellnummer skulle ju hjälpa mycket.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Shimonu
Posts: 33
Joined: 2006-11-07 16:13:14

Post by Shimonu »

console porten är en kommunikationsport, den ska du koppla till COM-porten på din dator för att kunna konfigurera switchen med hjälp av hyperterminalen. Du kommer förmodligen behöva en RJ45(tp) till COM adapter.
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

vad gör jag om jag inte har något comport på datorn? går det att lösa ändå?

mvh dennis

EDIT:
HLC wrote:Bilder eller modellnummer skulle ju hjälpa mycket.
ME 3400 heter den.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

eriksson_dennis wrote:vad gör jag om jag inte har något comport på datorn? går det att lösa ändå?
Då införskaffar du en USB-serieport-adapter (tex dessa). Och hoppas att det funkar bra.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag kollade på Ciscos hemsida och det såg rätt fattigt ut med information, man förväntas trots allt vara en färdigutbildad Ciscoadmin om man köper deras grejer. Jag är det inte så min erfarenhet är begränsad till när man kopplar upp sig via nullmodem. Om det finns ett TPjack som heter console så gissar jag på att man skall TELNETa sig dit, vilket jag förmodar att du provat, gissar väl dock på att default IP efter resett borde vara 192.168.0.1 resp 192.168.1.1? Är de konfigurerade sedan innan, utan möjlighet för resett så kan jag inte hjälpa alls, då är det väl att prova alla IPnummer som gäller. ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

HLC wrote:Är de konfigurerade sedan innan, utan möjlighet för resett så kan jag inte hjälpa alls, då är det väl att prova alla IPnummer som gäller. ;)
Borde det inte gå att köpa en arp -a, förutsatt att man råkar hamna på samma nät som den har.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
eriksson_dennis
Posts: 8
Joined: 2007-08-03 20:23:53

Post by eriksson_dennis »

ip tror jag att jag kan få fram nu men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra för att reseta den. den ska ju ha både en html och en telnet baseras fjärrstyrning men html verkar inte vilja fungera och telnet vet jag inte hur jag ska använda.

mvh dennis

edit:

jag testade att telneta den switchen på ipt jag fick fram men utan resultat. jag blir bortkopplad. varför?

testade även att köra LANguard Network Security Scanner på den switchen men jag får inget svar. normalt brukar man ju få upp vilka portar som är öppna men nu får jag inget. varför?

har ni någon idé?
Shimonu
Posts: 33
Joined: 2006-11-07 16:13:14

Post by Shimonu »

HLC wrote:Jag kollade på Ciscos hemsida och det såg rätt fattigt ut med information, man förväntas trots allt vara en färdigutbildad Ciscoadmin om man köper deras grejer. Jag är det inte så min erfarenhet är begränsad till när man kopplar upp sig via nullmodem. Om det finns ett TPjack som heter console så gissar jag på att man skall TELNETa sig dit, vilket jag förmodar att du provat, gissar väl dock på att default IP efter resett borde vara 192.168.0.1 resp 192.168.1.1? Är de konfigurerade sedan innan, utan möjlighet för resett så kan jag inte hjälpa alls, då är det väl att prova alla IPnummer som gäller. ;)
Nu har jag ingen riktig koll men cisco säljer väl inte riktigt hårdvara för den vanliga hemanvändaren? Deras switchar är väl typ minst 8-portars eller något liknande. Så ja, de tror väl att det ska finnas någon nätverkstekniker tillgänglig. Om man inte är kunnig i hyperterminalen så tvivlar jag att man lyckas konfigurera switchen. Jag har ännu bara konfigurerat routrar men tror ändå inte switchar är så enkla för den outbildade, även om man är duktig annars.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bara en sak jag hörde i förbifarten av några Cisco-admins som diskuterade. serieporten på vissa switchar ansluts med en Mod 8/8 (vanlig nätverkskontakt), antagligen för att man har flera ton sådana jack liggande i fabriken redan och inte känner för att köpa in DB9-kontakter också.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Så det är en serieport, fast med RJ45kontakt? Inte undra på att man inte får kontakt isf, men då skulle den inte ha något remote interface? Det verkar ju lite snålt, även för Cisco.

Förövrigt Shimonu så är det stor skillnad på nätverkstekniker och Ciscocertifierad sådan, Cisco tar sig gott betalt för att inte göra som alla andra.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Shimonu
Posts: 33
Joined: 2006-11-07 16:13:14

Post by Shimonu »

du sa att du försökte telnetta men blev bortkopplad. Det kan vara för att man måste aktivera telnet på switchen innan det kan användas. Men console porten ska man bara behöva plugga i sig till och köra hyperterminal.

Jag är än så länge bara utbildad i cisco så jag vet inte hur en nätverksteknikers utbildning ser ut. Men skillnaden tror jag är att cisco är riktat mot just deras utrustning medans en nätverkstekniker har en bredare utbildning men kanske inte lika djup jämfört med cisco. Så en nätverkstekniker kan förmodligen mer om allt möjligt medans någon utbildad av cisco är expert på deras.
SilverTech
Posts: 3
Joined: 2007-08-09 0:01:52
Contact:

Post by SilverTech »

Tjena. Vad är det för cisco switchar du sitter på?

Håller på och konfar cisco switchar nästan dagligen så kanske kan hjälpa dig lite iaf.

För de första så är allt avstängt som default (telnet osv)

När du ska logga in på din switch så gör du som dom tidigare har beskrivit att du använder com porten (usb adapter) sedan ska du använda dig av en nätverkskabel som är "rollover" kopplad (1an till 8an osv) som du pluggar in i console porten på switchen.

Hyperterminalen är ett bra verktyg för att confa. sen när du väl har lyckats logga in så kan jag hjälpa dig med configurationen på switchen.

//MVH stefan
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

SilverTech wrote:Hyperterminalen är ett bra verktyg för att confa. sen när du väl har lyckats logga in så kan jag hjälpa dig med configurationen på switchen.
Eller putty för den delen.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

När du kopplat in dig i consolen och ser att du får kontakt, då kan du göra en password reset mha
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc ... swtrbl.htm

Efter det läser du om ME3400 serien och vad det är,
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6 ... 4fef3.html

Efter det läser du kommanomanualen för IOS i ME3400,
http://www.cisco.com/en/US/products/ps6 ... 0dfc5.html

Sen kan du konfa roliga saker mha dessa guiderna,
http://www.cisco.com/en/US/products/sw/ ... _list.html
http://www.cisco.com/en/US/products/sw/ ... _list.html


Föresten, hur ärver man en metro accesswitch som har ett dagsaktuellt listpris på närmare 2000$? Låter skoj :P

När du tröttnat och vill sälja den så kan du höra av dig till mig.. ;)

//Erik
Post Reply