Ny mobil läser inte sim-kortet...

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Ny mobil läser inte sim-kortet...

Post by simon.lycksele »

Hej!

Min syster köpte i förrgår en ny mobil. SonyEricsson S550i.
Så vi laddade den över natten till igår, och den var fulladdad vid 2tiden på dagen igår. Vi satt i sim-kortet (halebop refill) och vad visar mobilen?
Jo, "sätt in sim-kortet". Så vi rengjorde sim-kortet med ingen lycka. Så då provade vi att sätta in mitt sim-kort (halebop refill). Det funkade, iallafall några timmar. För på kvällen så "hängde" sig mobilen och den stängde av sig. Så jag startade den igen och vad stod det, jo "sätt in sim-kortet". Så då provade vi pappas sim-kort (telia abonnemang vänner) och det funkar klockrent.

Visst är det knepigt!? Har någon råkat ut för något liknande?
Eller vet någon vad problemet är?

// En desperat Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Visa kvitto och säg att du vill byta mobil.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jo jag ska göra det men det skulle vara roligt att veta vad som felet är.
För det är ju helt knäppt!
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Har du kollat dom andra två simkorten? dom kan ha blivit sabbade...
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nej dom andra 2 funkar i alla nadra mobiler.
Men vi köpte den med telia abonnemang vänner och fick den då för 1 krona. Men vi skulle använda den med ett halebop refill. Kan det vara så att den bara funkar med telia vänner då??

// simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ni tänkte aldrig att ni skulle fråga om den är operatörslåst? (Vilket dem nästan alltid verkar vara numera vid sådanna er bjudanden)

Så kolla erbjudandet eller avtalet igen och kolla om ni är operatörslåsta på mobilen eller inte.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jo vi är det. Men kan man då endast använda det spcifika kortet som är bundet eller alla telia kort??
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:Ni tänkte aldrig att ni skulle fråga om den är operatörslåst? (Vilket dem nästan alltid verkar vara numera vid sådanna er bjudanden)

Så kolla erbjudandet eller avtalet igen och kolla om ni är operatörslåsta på mobilen eller inte.
1. Telia och Halebop har samma låskod.

2. När man stoppar in ett ogiltigt kort står det inte "insert SIM" på nån telefon jag haft.

Den skulle inte funka några timmar och sen sluta funka om den var operatörslåst, då skulle den vägra starta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Så du Ghlargh tror inte att det är att den är operatörs låst?? som är problemet?
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Alla mobilerbjudanden jag sett för 1:- har varit operatörslåsta i 24-36 månader.
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

El_Raspberry: Halebops kort funkar i en telia-låst telefon!

Jag körde själv halebop kontant i en telia-låst telefon i två år, ända tills jag bytte mobil sist så jag bytte till ett annat abonemang.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Halebop är ett dotterbolag till Telia.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Eller att du har för gammalt simkort om du klagar på det så skickar dom nytt gratis
Mac mini
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

HousePainter wrote:El_Raspberry: Halebops kort funkar i en telia-låst telefon!

Jag körde själv halebop kontant i en telia-låst telefon i två år, ända tills jag bytte mobil sist så jag bytte till ett annat abonemang.
Ja... det vet jag...
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

För mig så funkar alla telia kort men inget halebop kort i den telia låsta telefonen, kanske har blivit ändrat.

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

är det en 3g telefon? och är det ett halebop 3g kort?
för har du en telfon som inte stödjer 3g och ett 3g kort så funkar det troligtvis inte. Och har du en telfon med 3g och ett kort utan 3g så kan det också hända att det inte funkar.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

simon.lycksele wrote:För mig så funkar alla telia kort men inget halebop kort i den telia låsta telefonen, kanske har blivit ändrat.

// Simon
Men men, får du inte igång den m. så att det fungerar så är det ju bara att gå tillbaka.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Stiiig wrote:är det en 3g telefon? och är det ett halebop 3g kort?
för har du en telfon som inte stödjer 3g och ett 3g kort så funkar det troligtvis inte. Och har du en telfon med 3g och ett kort utan 3g så kan det också hända att det inte funkar.
Det står "Halebop 3G" på mitt kort och det har funkat bra i tre olika 2G-telefoner. Samma sak borde väl gälla andra operatörer med?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

übermensch wrote:
Stiiig wrote:är det en 3g telefon? och är det ett halebop 3g kort?
för har du en telfon som inte stödjer 3g och ett 3g kort så funkar det troligtvis inte. Och har du en telfon med 3g och ett kort utan 3g så kan det också hända att det inte funkar.
Det står "Halebop 3G" på mitt kort och det har funkat bra i tre olika 2G-telefoner. Samma sak borde väl gälla andra operatörer med?
jo men det är en skilland på korten ändå! Och vissa mobilen vägrar läsa 3g kort! låsta som olåsta
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nej det är ingen 3g telefon och inget 3g kort heller. Men kan man inte ta bort låskoden på nått sätt?? För jag har hört att man flasha om den till walkman, så jag tänkte att det kanske går. Någon som vet om det går??
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

HousePainter wrote:Jag körde själv halebop kontant i en telia-låst telefon i två år, ända tills jag bytte mobil sist så jag bytte till ett annat abonemang.
simon.lycksele wrote:Jo vi är det. Men kan man då endast använda det spcifika kortet som är bundet eller alla telia kort??
Jag har för mig att telia på senare år urskilt halebop och "riktiga" telia-abb. Mao förr kunde men glatt stoppa i halebop-kort i en telia-låst telefon, men idag är jag inte säker på att det funkar (alltså på en telefon köpt på senare tid).
simon.lycksele wrote:Men kan man inte ta bort låskoden på nått sätt?? För jag har hört att man flasha om den till walkman, så jag tänkte att det kanske går. Någon som vet om det går??
Det går väl att låsa upp det efter bindningstidens slut mot en kostnad.
Stiiig wrote:är det en 3g telefon? och är det ett halebop 3g kort?
för har du en telfon som inte stödjer 3g och ett 3g kort så funkar det troligtvis inte. Och har du en telfon med 3g och ett kort utan 3g så kan det också hända att det inte funkar.
Detta stämmer inte, 3G simkort funkar ypperligt i de flesta icke 2G-telefoner. Jag hade en nokia N70 (3G) som jag bytte bort mot en nokia 6300 (icke 3G) och samma sim-kort funkar utan några som helst problem.

Edit: Felplacerad.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply