RAID5 kort PCI-Express...

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

RAID5 kort PCI-Express...

Post by kosmiq »

Letar efter ett RAID5 kapabelt controllerkort, PCI-Express, hårdvaruRAID som fungerar fint under Windows Server 2003 (gärna x64 bit versionen också, dock inte dödsviktigt. Är det bra men inte har X64 stöd så må det vara hänt). Minst 4st SATA2 portar dock hellre 8st.

Skall användas i en server jag håller på att bygga ihop, kommer ligga 4x500gb diskar. Vet du något RAID5 kort med fler portar på som fungerar bra och har ett Ok pris så får du gärna tipsa om det också.

Ska väl inte kosta alltför mycket, ska sitta i en Core2Duo burk med 2gb RAM och en ännu ej införskaffad Core2Duo CPU.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vad är ett okej pris i dina ögon då?

För att få ett vettigt raid-kort måste man nog lätta en del på lädret.

Kanske Highpoint RocketRaid 2300 (produktlänk) kan vara något?

Dock jag har väl en del servrar på jobbet strulat där det sitter highpoint-kort i, nu vet jag inte om det är korten i sig det är fel med, eller om det är något kombinationsfel, eller något annat som stället till det.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

När jag kollade kontrollerkort förut i sommar så blev jag rekommenderad att kolla på Promise EX4350. Nu vare sig behöver jag raid eller har tillgång till PCIe i servern det är tal om så jag dissade att kolla närmare på det men de tips jag fått tidigare har inte slagit fel.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

elvenman wrote:Vad är ett okej pris i dina ögon då?

För att få ett vettigt raid-kort måste man nog lätta en del på lädret.

Kanske Highpoint RocketRaid 2300 (produktlänk) kan vara något?

Dock jag har väl en del servrar på jobbet strulat där det sitter highpoint-kort i, nu vet jag inte om det är korten i sig det är fel med, eller om det är något kombinationsfel, eller något annat som stället till det.
Ja Highpoint kortet verkar onekligen intressant, en del givande recensioner finns också. Sedan prisnivån har jag inte bestämt mig för. Har bara sagt att det får jag ta allt eftersom jag ser vad de kostar. Har kikat lite på 8portars varianten men den känns väl dyr, dock har den mer utrymme för framtiden.
Post Reply