Fördommar mot glesbygdsbefolkning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Fördommar mot glesbygdsbefolkning?

Post by Stiiig »

Jag tycker att du är dum i hela huvudet - och därför ogillar jag dig. Vi bor i samma värld och jag måste för eller senare, utsättas för dig och dina gelikar.

Jag tycker att det är synd att du bekräftar så många fördommar som finns mot glesbygdsbefolkning - detta är synd för jag är helt övertygad om att den generella glesbygdsbefolkningen inte alls uppfyller fördommarna som finns emot dem. Därför är det så tråkigt att du gör det och därmed (genom att bara finnas) perpetuerar (fortsätter/föder/utökar) fördommar, något som jag generellt är emot.

Jag är ledsen (och irriterad) på dig precis som på samma sätt jag blir arg på den del av invandrare som är kriminella och i stort ger invandrare som grupp ett dåligt ansikte - vilket leder till att idioter så som Sverigedemokraterna vinner röster.

Där har du din förklaring.
detta kom i ett PM till mig idag här på 64. Vem det är ifrån säger jag inte, Dock inte så svårt att lista ut. Detta är sista PM:et jag fått och min fråga till personen var Vad jag eg hade gjort honom.

Fördommar mot glesbygdsbefolkningen? Förstår inte riktigt hur han menar? Det enda jag tycker att jag har bekräftat ang glesbygdsbefolkning är att jag kör en volvo... Men jag skulle chansa på att det är min fd mindre kriminella barna som jag naturligtvis gått ur. Och hur han kopplar det till glesbygdsbefolkningen fattar jag inte? Jag menar sånt färekommer väll mer i storstäderna än häromkring där jag bor (mora)

vad tror ni om detta?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

I vilket fall som helst vet han/hon inte hur fördomar stavas.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Tror du inte att du kanske skulle hållit det här mellan er två?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Des wrote:Tror du inte att du kanske skulle hållit det här mellan er två?
Nej men varför det? Det är ju ganska konstiga anklagelser. Jag nämner ju inte vem det är och så. Men tänkte någon anna på detta forum kunde förklara varför jag är ett sådant idiotiskt exempel på glesbygdsbefolkning...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Usch vilket hemskt prejudikat du upprättar med det här. Nu kommer jag aldrig våga skicka arga PM igen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Kalimac wrote:I vilket fall som helst vet han/hon inte hur fördomar stavas.
Jag kan leva med felstavningen när det här publiceras. För att vara helt ärlig så övervägde jag att titta igenom min stavning innan jag skickade detta till Stiiig men jag tänkte att han inte kan stava själv så han kommer knappast att påpeka min stavning. Inte visste jag att detta skulle komma ut.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det var riktigt dåligt att stava 'fördomar' felaktigt. Jag förstår varför du är upprörd Stiig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

fisk wrote:Det var riktigt dåligt att stava 'fördomar' felaktigt. Jag förstår varför du är upprörd Stiig.
Hoppas inte det där var ironi!
Förstår du hur han tänker ?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Stiiig wrote:Hoppas inte det där var ironi!
Förstår du hur han tänker ?
Författaren har alltid varit den sorten vars resonemang varit lika träffsäkert som hans stavning. Ett ord var felstavat, således finnes en viss imperfektion i resonemanget.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En fördom mot glesbyggdsbefolkningar är att de är racistiska, en annan att de dricker mycket sprit varav 90% hembränt resten billig öl. Övriga fördomar är bland annat att de gillar att åka in till närmaste centrum och ställa till bråk samt stjäla saker.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Låter som att någon är lite cranky idag..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Låter som att någon är lite cranky idag..
Vilken av oss? ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:En fördom mot glesbyggdsbefolkningar är att de är racistiska, en annan att de dricker mycket sprit varav 90% hembränt resten billig öl. Övriga fördomar är bland annat att de gillar att åka in till närmaste centrum och ställa till bråk samt stjäla saker.
Så med Stiiig som facit, så kan vi ju redan här se hur fel Andr... jag menar den anonyme PM:aren hade. Jag menar, Stiiig har ju aldrig begått brott, pillat med hembränt, eller varit i något bråk vid centrum.

De saker han tog var ju egentligen 'public property', om man tolkar lagen lite som riktlinjer istället för lag. Det han drack var ju inte 'hembränt', det brändes i en lokal där ingen bodde... och det där bråket var ju klart och tydligt inte i centrum, utan en bit utanför.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:En fördom mot glesbyggdsbefolkningar är att de är racistiska, en annan att de dricker mycket sprit varav 90% hembränt resten billig öl. Övriga fördomar är bland annat att de gillar att åka in till närmaste centrum och ställa till bråk samt stjäla saker.
Växte upp i Sthlm, och flyttade sedan till en villa ~2 mil från en medelstor stad.
Mina jämngamla ~16 år tänker rösta på Sverigedemokraterna 2008, dricker sig oftast fulla varje helg, och några av dem har gått till andra skolor i stan för att kolla på moppar...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ok en vanligt tråd på 64 bits ... nästan presis vad jag förväntade mig. Är detta en samligsplats för folk som verkligen älskar att se ner på andra eller? Är det inte den ena som vänder ryggen mot den andra så är det ingen vanlig tråd. Tror man ser fördommarna mot folk här hela dagarna. Detta är vi säkert alla mkt medvetna om. Dock gör vi inge tåt det utan njuter för oss själva då vi tycker vi får nått bra (elakt) sagt om någon eller något.

Och ja... Som tidigare känt så har jag ju faktiskt varit på både spriten och en del andra grejer... Men som jag sagt flertalet ggr så sysslar jag fan inte med sånt nå mer. Om jag hade setat å druckit hembränt hade jag fan gjort det i en raggarbil på donken parkeringen. Inte utanför en krog där jag först setat hemma och druckit mina lapin 7.0 33cl glasflska som jag köpt och skattat för.
Och inte då heller betalat mängder med öl ine på krogen.

när jag tänker efter så kanske ni tänker på killen som "åkte in till närmaste centrum" och när det gäller mora så kommer nog den killen inte direkt härifrån.. utan är nog en helt missanpasssad storstadskille som försöker smälta in, Dock utna å lyckas.

Amen!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Des wrote:Tror du inte att du kanske skulle hållit det här mellan er två?
Att ens skicka ett sådant här PM är riktigt efterblivet. Avsändaren borde tänka igenom vad denne har skrivit, det finns nämligen långt värre saker i den här världen än att "utsättas" för en person från glesbyggden (jag antar att detta är avsändarens värsta mardröm, därav PMet). Även om Stiig bekräftar "många av de fördomar" riktade mot glesbefolkningen, vad rör det oss? Avsändaren verkar inte ha insett hur trivialt dennes bekymmer egentligen är, så han/hon bestämmer sig för att slå till mot en person som han/hon tror känner, men istället framstår som en idiot.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

64bits i ett nötskal. Välkommen, här kan du leka världspolis, besserwisser och språkfascist samtidigt! Mmm jag bara älskar det.

Allvarligt talat ligger det en poäng i det stiig skriver. Allt detta onödiga fingerpekande och pajkastande. Jag tror att vi behöver en 64bits get to gether snart.. defenitivt. Kanske man inte skulle vara lika kaxig mot killen brevid om man faktiskt kan relatera till personen i fråga.

Så vad blir det?

*restaurang
*bio
*pizza
*lan

Bara att bestämma sig och sluta komma med floskler och annat spån.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:64bits i ett nötskal. Välkommen, här kan du leka världspolis, besserwisser och språkfascist samtidigt! Mmm jag bara älskar det.

Allvarligt talat ligger det en poäng i det stiig skriver. Allt detta onödiga fingerpekande och pajkastande. Jag tror att vi behöver en 64bits get to gether snart.. defenitivt. Kanske man inte skulle vara lika kaxig mot killen brevid om man faktiskt kan relatera till personen i fråga.

Så vad blir det?

*restaurang
*bio
*pizza
*lan

Bara att bestämma sig och sluta komma med floskler och annat spån.
Det är skönt att det finns så bra människor som visar var skåpet skall stå. Känner du dig inte lite bättre över dig själv nu när du fått visa hur mycket bättre du är än dem som inte gör som du hävdar att du gör här?

Jag vet att jag gör det när jag är lika bra som du är här.


Jag är personligen fullkomligt ointresserad av att träffa någon fler här på 64bits i verkligheten.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Det är skönt att det finns så bra människor som visar var skåpet skall stå. Känner du dig inte lite bättre över dig själv nu när du fått visa hur mycket bättre du är än dem som inte gör som du hävdar att du gör här?

Jag vet att jag gör det när jag är lika bra som du är här.


Jag är personligen fullkomligt ointresserad av att träffa någon fler här på 64bits i verkligheten.
Jag är precis lika jävlig som någon annan. Det enda jag vet är att 64bits var en bättre plats när forumiterna kände varandra irl.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Fördommar mot glesbygdsbefolkning?

Post by Dissident »

Jag tycker att Stiiig är en tillgång just i sin stereotypiskhet; ett färgstarkt inslag i vår intellektuella monokultur. Ärligt talat kan jag bli trött på våra ständiga diskussioner om Dostojevskij, cognac och existentialism. All denna finkultur här på 64bits blir helt enkelt för mycket ibland och då är det bara trevligt om någon bidrar med ett lite mer världsligt samtalsämne, så att vi inte helt går upp i våra filosofiska diskurser.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad det gäller mitt inlägg om fördomar är det inget hån eller påhopp utan bara en objektiv listning av de fördomar mot glesbyggdsbefolkning jag känner till.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

_JesteR_ wrote:Att ens skicka ett sådant här PM är riktigt efterblivet. Avsändaren borde tänka igenom vad denne har skrivit, det finns nämligen långt värre saker i den här världen än att "utsättas" för en person från glesbyggden (jag antar att detta är avsändarens värsta mardröm, därav PMet). Även om Stiig bekräftar "många av de fördomar" riktade mot glesbefolkningen, vad rör det oss? Avsändaren verkar inte ha insett hur trivialt dennes bekymmer egentligen är, så han/hon bestämmer sig för att slå till mot en person som han/hon tror känner, men istället framstår som en idiot.
Då har du missuppfattat mig. Det handlar inte om att utsättas för en person från landsbygden, käre narr. Det står även klart i PM'et att jag inte har något (generellt) mot folk från glesbygden och jag trodde att det mellan raderna stod klart att "[...] utsättas för dig och dina gelikar." handlade om idioter (inte glesbygdsbefolkning), den lilla klick som ger en majoritet ett dåligt ansikte.

Att fördomar och polariserade åsikter är ett trivialt bekymmer håller jag inte med dig om.

PM'et är en rak reaktion på att Stiiig frågade "Vad har jag gjort dig?".

För att vara helt ärlig så tror jag att det de flesta reagerar på är hur elak jag var mot stiiig - inte hur orättvist eller osant det hela var. Men så är det, man får bara inte vara elak.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ok, jag förstår nu vad du menar. Vad jag inte förstår är vad du har emot stereotyper från glesbyggden, dvs. de som uppfyller fördomarna? För vissa (exempelvis dig) framstår dessa som irritationsmoment, vilket är helt i sin ordning, alla får tycka vad dem vill. Men är det verkligen rätt att rikta sin ilska mot någon som egentligen inte har gjort dig något? Förrutom - som du själv skrev - "att bara finnas". Även jag ogillar en viss grupp av människor, men det är poänglöst att såra individer, speciellt när de har tagit avstånd från tidigare handlingar.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

_JesteR_ wrote:Ok, jag förstår nu vad du menar. Vad jag inte förstår är vad du har emot stereotyper från glesbyggden, dvs. de som uppfyller fördomarna?
Jag är emot främjandet av stereotyper och fördomar. Jag ser det som viktigt att kämpa mot ignorans.
_JesteR_ wrote:För vissa (exempelvis dig) framstår dessa som irritationsmoment, vilket är helt i sin ordning, alla får tycka vad dem vill. Men är det verkligen rätt att rikta sin ilska mot någon som egentligen inte har gjort dig något? Förrutom - som du själv skrev - "att bara finnas". Även jag ogillar en viss grupp av människor, men det är poänglöst att såra individer, speciellt när de har tagit avstånd från tidigare handlingar.
Fast här är det inte bara tidigare handlingar jag diskuterar, första delen av första meningen är något som är återkommande och som inte kommer att sluta.

När det handlar om att såra individer (som du menar har bättrat sig, som jag menar är oförbätterliga (åter igen en referens till första delen av första meningen i PM'et)) så förstår jag om du menar att jag inte uppnår något. Visst hoppas jag (aningen naivt) att mitt angrepp skall får människan att sluta vara aktiv här, för att inte fortsätta bekräfta fördomarna här.

Men, viktigaste av allt så är det så att jag äntligen fått utlopp för något som har legat och gnagt på mig ända sen jag först stötte på Stiiig här på forumet. Du kan säkert förstå vilken otroligt befriande känsla det är.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag gillar Stiggan sedan han berättade om den stulna bensinen, äkta norrland =) Men det är klart, glesbyggdsfolk är ju lite udda... =)
Post Reply