Lukt - ett av människans sinnen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Lukt - ett av människans sinnen

Post by -SE- »

Jag har funderat lite på detta ibland. Syn, hörsel och känsel är 3 sinnen vi har, alla 3 går numera att använda i dator/konsollspel. Finns skakkontrollrar och sådär. Färgerna som vi ser på skärmen "blandas" av röd, grön och blå, (RGB). Ljudet av olika frekvenser, och så. Iaf, finns det nåt liknande sätt att återgiva lukt i framtidens datorspel tror ni? Hade ju varit rättså kul att känna krutrök i GTA eller brännt gummi i Need for Speed.

Jag själv har inga kemilektioner ännu, så jag har inte en susning. Finns kanske nån som har ett konkret svar eller bara vill diskutera det hela :)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jo, jag också funderat på det lite.

"Känsel" används bara lite, tex i "force feedback". Men tex i vissa attraktioner och Cinema4D eller vad det heter, en bio så kan man få vatten sprutat på sig för extra inlevelse/upplevelse.

Har också funderat på om man kunde få lukt...

Tänk om man kunde få smak... blodsmak i spel, haha...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tänkte lite på det där med smak också. Typ nån liten grej man sätter på tungan, och sen så blir man slagen i ansiktet i GTA så känner man blodsmak som du säger :D

Vore ju fan ballt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

USB dildo med force-feedback!

HELL YEAH!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det med smak finns redan som man sätter på tungan. Med lukten blir det betydligt svårare samt att du kommer bli tvunken att köpa en massa kemikaler då det är en förbrukningsvara. Det innebär inte att dessa kemikalier automatisk är miljövänilga och att du kan köpa dem på ICA.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

A'right. Men skulle de behövas oändligt många kemikalier då eller skulle det räcka med ett visst antal för att framställa lukterna?

Och nu när vi nu var inne på det, hur funkar den där smaksaken? =)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tekniken finns.. inga som helst problem... Men vem vill se en zombiefilm och känna lukten av ruttet kött i hela vardagsrummet?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

-SE- wrote:A'right. Men skulle de behövas oändligt många kemikalier då eller skulle det räcka med ett visst antal för att framställa lukterna?

Och nu när vi nu var inne på det, hur funkar den där smaksaken? =)
minns inte alls för det var rätt så länge sedan jag såg det. minns iafl att det som krävdes var spänning och en speciell film...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

XitArS wrote:Tekniken finns.. inga som helst problem... Men vem vill se en zombiefilm och känna lukten av ruttet kött i hela vardagsrummet?
Vem vill inte? Jag hade inte tvekat en sekund om jag fått chansen, då får man ju dessutom reda på hur fan zombies luktar.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
oliolu
Posts: 112
Joined: 2006-10-31 17:29:39

Post by oliolu »

-SE- wrote:
XitArS wrote:Tekniken finns.. inga som helst problem... Men vem vill se en zombiefilm och känna lukten av ruttet kött i hela vardagsrummet?
Vem vill inte? Jag hade inte tvekat en sekund om jag fått chansen, då får man ju dessutom reda på hur fan zombies luktar.
dom luktar nog lika illa som gris organen på NO:n skulle jag tro
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Snarare halvt nedbrutna inälvor.

Problemet med doft är att partiklar från det du vill känna doften av måste nå dina receptorer i din näsa. Som tidigare nämnt kan detta bara uppnås med kemikalier på burk som du förslagsvis häller ut i soffan.

Antingen det eller så pratar vi plugg i bakhuvudet.
meh
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Joel wrote:Antingen det eller så pratar vi plugg i bakhuvudet.
What is the matrix?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Smak byggs upp av reaktion på ett fåtal grundsmaker och man skulle därför kunna skapa rudimentära versioner av de flesta smaker, detta har dock två stora problem.

1. När vi äter något är smaken bara en ytterst liten del, konsistensen och lukten utgör mycket större delar av vad det vi äter "smakar".

2. En sådan smakapparat skulle behöva vara personlig av hygienskäl men skulle också vara mycket obekväm att ha i munnen medan man spelar, man skulle t.ex. inte kunna prata samtidigt.


Det har gjorts experiment med luktmaskiner, det används också i tidigare nämda 4D Cinema, det handlar om t.ex. doften av blommor i en vårscen.

De stora problemen med lukter är som nämts att vissa bygger på giftiga kemikalier. Det vi normalt kallar krutrök är t.ex. till stora delar doften av svaveltrioxid som bildar svavelsyra när det kommer i kontakt med vattnet i våra slemhinnor och lungor, synnerligen ohälsosamt att inandas under längre tid.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Kände på mig när jag satte mig vid datorn idag att forumets egne allvetare Ghlargh hade skrivit här :D Intressant inlägg btw.

Vi får helt enkelt se vad framtiden erbjuder.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

och vad gör man sedan då någon lagar ett virus som tar över den delen som ger lukt och börjar spruta ut fullt med mögel och avförings lukter :D
Här var det tomt...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

walliski wrote:och vad gör man sedan då någon lagar ett virus som tar över den delen som ger lukt och börjar spruta ut fullt med mögel och avförings lukter :D
Kopplar ut den ^^
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

En Gasmask med munstycke som sprutar in lukter är väl mest ekonomiskt och effektivast, för att fylla ett helt rum med krutlukt när nästa scen är en sommaräng krävs ju BRA luftkonditionering, en gasmask kan ju tömmas på nolltid!

Ha-begär på den prylen! :o
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Varför inte stöta på en sedan en vecka död älg en varm sommardag och sedan ta ett halsbloss tårgas så att man får hela den här luktgrejen överstökad?

Jag kan själv inte läsa viss kurslitteratur då limmet i pärmen påminner om ovan nämnda älg (en mycket söt lukt) - nej, för mig klarar jag mig verkligen utan luktande datorspel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply