Läge att lägga in Vista?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Nitrox_Diver
Posts: 20
Joined: 2007-08-13 15:45:15

Läge att lägga in Vista?

Post by Nitrox_Diver »

Sitter med en relativt färsk installation XP Pro SP2 och nu har jag fått en uppgraderingsskiva med Vista Home Premium (tror jag det heter).
Har AMD 4600+, 3GB RAM och ett Geforce 7600gs 512MB.
Datorn används till att surfa, lyssna på musik och spel (t ex GRAW2, FSX)
Behöver lite tips/synpunkter på om man ska lägga in Vista nu eller vänta tills något servicepack dykt upp? Finns det några fördelar/nackdelar att lägga in det nu?
Är lite rådvill så jag tar tacksamt emot tips och ideér :)
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Enda anledningen jag ser till att köra Vista är stödet för DX10 (som inte ditt grafikkort klarar) och/eller att man har +4GB minne, så jag hade inte installerat Vista i ditt fall.

Kör själv Vista nu och det fungerar ju men jag tycker det är många småsaker som jag stör mig på.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
Nitrox_Diver
Posts: 20
Joined: 2007-08-13 15:45:15

Post by Nitrox_Diver »

Så då kan man ju kanske lägga in Vista sen när det kommer ut mer DX10-kompatibla spel och man byter upp sig grafikkortmässigt då.
Man blir ju lite sugen på Vista genom att gränssnittet är nyare, men samtidigt vill jag ju inte få en massa småfnurror som irriterar och så.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag tycker att vista funkar hyfsat, även om vissa spel som t.ex. stalker funkar halvtaskigt jämfört med xp. Själv kör jag det på speldatorn iom. mitt 88gts, men skulle aldrig installera det på arbetsstationen.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

När spelen kräver DX10 för att fungera, ska jag fundera på om jag ska skaffa Vista eller sluta spela spel på min PC.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Big_Bird wrote:När spelen kräver DX10 för att fungera, ska jag fundera på om jag ska skaffa Vista eller sluta spela spel på min PC.
Vad tycker du är så hemskt med vista då?
Själv är jag glatt överraskad, inte råkat ut för några större baksidor, det värsta har varit kompabilitetsproblem med typ 2 program sammanlagt.
Mkt smärtfriare än bytet mellan 2k och xp var imo... Vista var iaf skapligt stabilt redan i början...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag använder väl fler program än genomsnittsanvändaren och för mig har VISTA bara varit en enda stor migrän.

CS3 t.ex. har så många gränssnittsproblem och funktionssvårigheter, då det inte är anpassat efter premium att det är sorgligt, och prestandan är sämre än i XP. Vilket även gäller många spel (av någon anledning så flyter BioShock på höga inställningar i XP, medan det är slöare än sirap i VISTA).

Någon sa "Men prova med alla de senaste uppdateringarna nu, det är annorlunda!" - jag gav det en chans till, det var lite bättre men inte värt förlusterna man gör i minne och performance.

Jag installerar inte ett OS som presterar sämre, och har sämre kompatibilitet (samt att 32-bitarsversionen av VISTA inte är stabil ännu).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

w0mbat wrote:
Big_Bird wrote:När spelen kräver DX10 för att fungera, ska jag fundera på om jag ska skaffa Vista eller sluta spela spel på min PC.
Vad tycker du är så hemskt med vista då?
Själv är jag glatt överraskad, inte råkat ut för några större baksidor, det värsta har varit kompabilitetsproblem med typ 2 program sammanlagt.
Mkt smärtfriare än bytet mellan 2k och xp var imo... Vista var iaf skapligt stabilt redan i början...
Bloaten är väl det värsta. Vista tar helt enkelt pinsamt mycket systemresurser.
Pavlovträningen att trycka bort varningar så fort de dyker upp är irriterande, men det går ju att stänga av all säkerhet istället.
Redundansen är på många ställen löjeväckande, ta en titt på avstängningsmenyn.
Att det inte är helt stabilt och att kompatibiliteten för en del livsnödvändiga program som adobe acrobat reader inte är 100% ogillas definitivt.
Att jag var tvungen att stänga ner anti-virus, vistas säkerhet och windows firewall för att installera skrivardrivrutiner för våran nätverksskrivare var rent ut sagt pinsamt.

Jag har en Vista-användare som är på mig ett par gånger i månaden och ber mig skrapa fram en XP-maskin åt honom för han har så mycket strul med sitt Vista.

Jag har satt som officiell policy att Vista kommer in i produktionen över min döda kropp och större delen av kontoret verkar nöjda med det. Men vi måste ju ha det för att göra tester.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

* Photoshop CS3 och Acrobat Reader funkar perfekt för mig.

* 2Gb ram och ett 256mb grafikkort får allt att flyta finfint.

* Windows Brandvägg och Nod32 sköter säkerheten förträffligt bra.

* Inga krascher eller dyligt alls. Inga hängningar, omstarter.....

* Enda felet är att jag inte kan synca min K800i från SonyEricsson men det levar jag med.

Tycker du ska installera Vista. Dock hade jag rekommenderat en bättre processor, men det är valfritt givetvis :)
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

exzrael wrote:Tycker du ska installera Vista. Dock hade jag rekommenderat en bättre processor, men det är valfritt givetvis :)
Vad är det för fel med den prollen? Obetydligt sämre än din egen ::)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Jalle64 wrote:
exzrael wrote:Tycker du ska installera Vista. Dock hade jag rekommenderat en bättre processor, men det är valfritt givetvis :)
Vad är det för fel med den prollen? Obetydligt sämre än din egen ::)
Oj, helt rätt helt rätt. Tyckte jag läste 3600.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

exzrael wrote:* Photoshop CS3 och Acrobat Reader funkar perfekt för mig.
Jag menar för professionellt bruk, inte "leka med penselverktyget på en bild som är 1280x1024. Problemet är VISTA's tema samt minneshanteringen, jobbar man med riktigt högupplösta bilder så blir det nästan pinsamt. Särskilt om man jämför med XP.

Har inte provat Acrobat reader i VISTA dock.
* 2Gb ram och ett 256mb grafikkort får allt att flyta finfint.
Beror ju på hur man använder sitt OS. Det finns ju en hel del sjukdomar i VISTA. Läs nedan t.ex.

http://blogs.technet.com/MarkRussinovich/
* Windows Brandvägg och Nod32 sköter säkerheten förträffligt bra.
Windows brandvägg stänger man av om man inte är nybörjare. Senaste versionen av NOD32 har hyggligt stöd för VISTA, det är sant.
* Inga krascher eller dyligt alls. Inga hängningar, omstarter.....
Det där är lite drivrutin/hårdvaruspecifikt. Det finns viss hårdvara (såsom moderkort) vars drivrutiner för VISTA inte fungerar alls. Visst kan man skylla det på hårdvarutillverkarna - men faktum är ju att XP fungerar bättre för användaren i dessa sammanhang.



Fram till att VISTA nått åtminstone SP1 så är det inte ett bra alternativ, särskilt inte om du använder datorn utöver att spela spel med.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply