WD Raptor SATA 150 Gb, funkar den?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

WD Raptor SATA 150 Gb, funkar den?

Post by AndreasC »

Hejsan.

Vill köpa en WD Raptor SATA 150 Gb. Problemet är att jag inte har en aning om ifall den kommer att funka på ett Abit AN7 moderkort.

Disken har ju stöd för NCQ men jag antar att AN7's SATA controller inte har det, så jag undrar om det kommer bli problem?

Vill ju inte gå och köpa en disk och sedan att den inte fungerar. Tycker det är så jobbigt att behöva skicka tillbaka saker, i vissa fall får man stå för frakten för att skicka tillbaka och då har man liksom ingenting för de pengarna så jag måste veta innan jag köper.

Är det förresten någon egentlig skillnad mellan NCQ och Icke-NCQ egentligen?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

SATA skall vara bakåtkompatibelt, så det skall inte vara några problem att ansluta din Raptor-disk trots avsaknaden av NCQ hos moderkortet.

NCQ är ett sätt att köa upp kommandon till disken så de exekveras mer effektivt (ungefär som hos SCSI). Hur mycket det gör i praktiken har jag dock ingen känsla för då jag inte har en sådan kontroller i något av mina system.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ok, tack för det :) Ska kolla om jag kan hitta ett controllerkort också, vill gärna testa NCQ.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply