Ny dator - Använda XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
zockey
Posts: 31
Joined: 2007-09-17 22:05:38

Ny dator - Använda XP

Post by zockey »

Hej!

Jag ska köpa en ny dator som jag ska sätta ihop själv (eller ja jag ska låta nån annan göra det, men skit samma). Och för att slippa köpa ett nytt operativsystem så tänkte jag använda Windows XP som jag har i min andra dator som jag köpte från dell för flera år sedan. Är det möjligt att använda det gamla på den nya datorn eller måste det vara just en likadan dator för att det ska gå instalera?
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Vad jag vet så funkar inte dell Skivorna på vanliga datorer. dom funkar bara på dells va jag vet :/ så du måste nog instalera från en annan windows skiva :/
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Själv kör jag med XP verisonen jag fick med gammla Dell datorn, och jag har inga problem alls. Så länge du har en gilltig Key borde allt fungera normalt.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Om inte din Dell skiva fungerar från gamla datorn fungerar i din nya dator, och du inte har pengar att köpa Windows eller vill göra det, så finns Ubuntu som är gratis att ladda ner.
zockey
Posts: 31
Joined: 2007-09-17 22:05:38

Post by zockey »

_JesteR_ wrote:Själv kör jag med XP verisonen jag fick med gammla Dell datorn, och jag har inga problem alls. Så länge du har en gilltig Key borde allt fungera normalt.
Menar du en kod?
Förresten, när köpte du din dell-dator?
Skulle vara bra att veta, för jag köpte min i januari 2004 så om det är ungefär samma period så borde det väl fungera?
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Jag har kunnat flytta mitt XP från en dator till en annan.
Den springande punkten är om du har kvar "Product key". Den fick du med XP-skivan när du köpte datorn. Troligen sitter numret på en etikett klistrad på kuvertet där skivan låg.

Så här ser etiketten ut:
Lång länk till microsoft

Edit: Kortade ner den jobbigt långa länken.
/elvenman
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

När man köper en Dell dator med Windows, så är det OEM licens på Windows, så du får bara köra den på den datorn.

Du får inte installera Windows som du fick med Dell datorn på en annan dator.

För det tillåter inte Microsofts drakoniska EULA.

Så vänligen, gå och slösa tusentals kronor på att köpa Windows XP som du redan har, så du kan installera din nya datorn.

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/eula.mspx

Du måste även ge även bort din förstfödda.
zockey
Posts: 31
Joined: 2007-09-17 22:05:38

Post by zockey »

Moonsky wrote:När man köper en Dell dator med Windows, så är det OEM licens på Windows, så du får bara köra den på den datorn.

Du får inte installera Windows som du fick med Dell datorn på en annan dator.

För det tillåter inte Microsofts drakoniska EULA.

Så vänligen, gå och slösa tusentals kronor på att köpa Windows XP som du redan har, så du kan installera din nya datorn.

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/eula.mspx

Du måste även ge även bort din förstfödda.
En liten fråga: kan man inte göra det eller får man inte göra det? :)
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Lyssna inte på Moonsky, han är en diktator.

För att svara på din fråga: Jag köpte min Dell 2003, alltså borde det fungera för dig också. Det enda jag var tvungen att göra efter installationen var att aktivera OSet, vilket man vanligtvis inte behöver göra på en Dell.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Du 'får' inte.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du får inte flytta en OEM-version av Windows från en dator till en annan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
zockey
Posts: 31
Joined: 2007-09-17 22:05:38

Post by zockey »

_JesteR_ wrote:Lyssna inte på Moonsky, han är en diktator.

För att svara på din fråga: Jag köpte min Dell 2003, alltså borde det fungera för dig också. Det enda jag var tvungen att göra efter installationen var att aktivera OSet, vilket man vanligtvis inte behöver göra på en Dell.
Aa-aa-aktivera vad?? :o
Jag kan inte sånt här, vad är OSet?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

zockey wrote:Aa-aa-aktivera vad?? :o
Jag kan inte sånt här, vad är OSet?
Det kan hända att Window kräver att man bekräftar att man har en legal version. Det går till så att det kommer fram ett fönster där man skriver in sin "kod". Lyckligvis kan Microsoft (ännu) inte kontrollera om man har OEM eller RETAIL.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

zockey wrote:En liten fråga: kan man inte göra det eller får man inte göra det? :)
Du kan säkert göra det.
Men Microsoft säger att du inte får det.

Läs forumreglerna. §1, speciellt paragraf §1.6. Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet.

Du vill väl inte vara olaglig, bli tagen av BSA (Business Software Alliance) eller Antipiratbyrån och hamna i fängelse, och tappa tvålen i duschen?
Vet du vad de stora grabbarna på kåken kommer att göra med en vit liten datapojke som dig?
220 000 kronor i skadestånd till Business Software Alliance för att inte ha haft tillräckligt med licenser för programvara från Microsoft.

Du är väl inte heller så helt otroligt korkad att du går ut och köper Windows igen, när du redan köpt/betalade för det när du köpte din Dell dator?

Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) - ett helt gratis och lagligt operativ system!
http://www.ubuntu.com/
zockey
Posts: 31
Joined: 2007-09-17 22:05:38

Post by zockey »

Moonsky wrote:
zockey wrote:En liten fråga: kan man inte göra det eller får man inte göra det? :)
Du kan säkert göra det.
Men Microsoft säger att du inte får det.

Läs forumreglerna. §1, speciellt paragraf §1.6. Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet.

Du vill väl inte vara olaglig, bli tagen av BSA (Business Software Alliance) eller Antipiratbyrån och hamna i fängelse, och tappa tvålen i duschen?
Vet du vad de stora grabbarna på kåken kommer att göra med en vit liten datapojke som dig?
220 000 kronor i skadestånd till Business Software Alliance för att inte ha haft tillräckligt med licenser för programvara från Microsoft.

Du är väl inte heller så helt otroligt korkad att du går ut och köper Windows igen, när du redan köpt/betalade för det när du köpte din Dell dator?

Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) - ett helt gratis och lagligt operativ system!
http://www.ubuntu.com/

Haha!! Du är lite dubbeltydig va?! :D
Vill dock påpeka att jag inte säger att jag tänker göra så.
Fast jag har visserligen inte sagt att jag inte kommer göra det heller :)

Tack för infon!
Post Reply