får en livsaffär sälja frimärken för 7kr?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

får en livsaffär sälja frimärken för 7kr?

Post by patrik åkerhage »

Har en liten fråga, för jag handlar ibland i en närbutik här som jag tycker har alldeles för höga priser +avgift mot kortköp.

Var inne idag o skulle handla ett vanligt inrikes-frimärke som väl ska kosta 5.5kr. Jag fick betala 7kr kontant för detta och frågade då om frimärken fick säljas för 7kr varpå han svarade att han säljer dem för 7kr.

Jag undrar om det är tillåtet att sälja frimärken för mer än vad de egentligen ska kosta? Kan man inte isf "stämma" honom eller butiken så att de får betala lite för att de ska vara så jävla snåla.
/ MoXX
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Betalar du med VISA får butiken inte ta avgift då det strider mot deras avtal med VISA. Annars vet jag faktiskt inte.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

hade vart guld om man kunde hitta det specifika dokuement om visareglerna så man bara kunde räcka över till kassörskor som käftar emot
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tror det strider mot någon slags överenskommelse även om det kanske inte är olagligt. Tänk om en butik skulle ta 15kr för en tialott, eller 130kr för ett hundrakort eller 16kr för aftonbladet... Nä, så kan man inte göra.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Planera dina inköp lite bättre så kan du juh undvika att köpa dyra saker i just den butiken.

Maila din fråga direkt till posten, de borde väl veta, säkerligen mer och bättre än våra chansningar.

Btw så är det samma sak på en mack jag svajar förbi ibland, men därför ser jag till att ha frimärken hemma och/eller att köpa dem direkt på posten eller dess serviceställen.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Butiker som har avtal med posten måste följa postens prissättning.

Posten har sedan privatiseringen ändrat sina avtalsregler, nu kan inte vilken butik som helst köpa frimärken av posten och sälja med provision, endast de som är postombud kan göra det, därför måste andra köpa märkena av ett postombud till fullpris och sedan sälja dem.

I sverige råder fri prissättning när det inte handlar om en monopolsituation eller avtalssituation, därför kan butiker som inte är postombud sälja frimärken till precis vilket pris de vill.


Vad det gäller VISA står det i det avtal butiken skriver på när de får sin kortläsare att de inte får ta avgift för VISA-köp, anmäler man detta till VISA kan butiken bli av med möjligheten att ta betalning med VISA-kort.


Lotter å andra sidan faller under lotterilagen, och vad jag vet måste dessa följa en mycket exakt tabell över lottpris/vinstvärde, det är således olagligt att höja priset på en lott utan att samtidigt höja vinstvärde eller vinstchans. Någon bättre påläst får gärna rätta mig om jag ljuger.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hur skulle världen se ut om det inte fanns en allvetare per forum?
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Re: får en livsaffär sälja frimärken för 7kr?

Post by Godis »

patrik åkerhage wrote:Har en liten fråga, för jag handlar ibland i en närbutik här som jag tycker har alldeles för höga priser +avgift mot kortköp.

Var inne idag o skulle handla ett vanligt inrikes-frimärke som väl ska kosta 5.5kr. Jag fick betala 7kr kontant för detta och frågade då om frimärken fick säljas för 7kr varpå han svarade att han säljer dem för 7kr.

Jag undrar om det är tillåtet att sälja frimärken för mer än vad de egentligen ska kosta? Kan man inte isf "stämma" honom eller butiken så att de får betala lite för att de ska vara så jävla snåla.
I slutändan gör du tydligen bedömningen att varorna är värda pengarna, annars hade du inte handlat där.
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

jag handlar faktiskt väldigt sällan där, men då jag bara skulle ha ett frimärke så valde jag att gå dit istället för att behöva ta cykeln till maxi som då tar ca 20 minuter längre tid.

Och eftersom jag bara har 1 minuts gångavstånd dit och att postlådan är precis utanför så tänkte jag köpa mitt frimärke där då.

Så jag vet inte riktigt var du tycker att jag gör bedömningen att varorna är värda pengarna? var skrev jag det? har nog aldrig handlat nåt annat än glass i den affären och kommer med största säkerhet inte att handla några andra varor än just möjligtvis en glass ibland.

Tack Ghlargh för ditt svar, då vet jag hur det ligger till...kanske ska ringa till VISA då iaf, så får jag ju göra nåt vettigt åt situationen.
/ MoXX
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

patrik åkerhage wrote:jag handlar faktiskt väldigt sällan där, men då jag bara skulle ha ett frimärke så valde jag att gå dit istället för att behöva ta cykeln till maxi som då tar ca 20 minuter längre tid.

Och eftersom jag bara har 1 minuts gångavstånd dit och att postlådan är precis utanför så tänkte jag köpa mitt frimärke där då.

Så jag vet inte riktigt var du tycker att jag gör bedömningen att varorna är värda pengarna? var skrev jag det? har nog aldrig handlat nåt annat än glass i den affären och kommer med största säkerhet inte att handla några andra varor än just möjligtvis en glass ibland.

Tack Ghlargh för ditt svar, då vet jag hur det ligger till...kanske ska ringa till VISA då iaf, så får jag ju göra nåt vettigt åt situationen.
Skulle du inte tyckt att det var värt det skulle du nog ha hoppat på cyckeln till max, eller hur?
Goddamnit, kapitalism heter det.
Dyslexi
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

det skulle jag väl ändå inte?
För jag gick ju in i affären och köpte en vara som jag antog skulle kosta 5.5kr, inte fan visste jag att han skulle ta överpris på det med.

kapitalism, jo jag tackar, därför jag letar extrapris i nettokatalogen varje vecka.
/ MoXX
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

patrik åkerhage wrote:det skulle jag väl ändå inte?
För jag gick ju in i affären och köpte en vara som jag antog skulle kosta 5.5kr, inte fan visste jag att han skulle ta överpris på det med.

kapitalism, jo jag tackar, därför jag letar extrapris i nettokatalogen varje vecka.
Du blev inte tvingad att köpa frimärket för att du gick in i affären. Du kunde gått ut utan att köpa något och hoppat på cyckeln!
Dyslexi
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

patrik åkerhage wrote:kapitalism, jo jag tackar, därför jag letar extrapris i nettokatalogen varje vecka.
Vad menar du?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Med tanke på vad affären får per frimärke kan jag förstå att de höjer priset, men NEJ det får man icke :P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SpiXx^Orginalet wrote:Med tanke på vad affären får per frimärke kan jag förstå att de höjer priset, men NEJ det får man icke :P
Jo det får man, det finns inget i svensk lagstiftning som heligförklarar portopriset, butiker som inte har avtal med posten köper märken för 5,50 inkl. moms, vill de ha nån vinst får de ta ut ett högre pris.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Problemet med dessa avtal (posten, kortbetalning och lotter) är att affärerna tycker att de kunderna en tjänst genom att ens erbjuda dem. Eftersom marginalerna ligger på ca 0kr (eller mindre) så anser vissa affärer att ett överpris är rimligt.

Vad gäller frimärken och lotter så brukar detta inte vara ett problem. Om en kund köper ett frimärke eller en lott så betyder det ingen förlust för affären. Däremot är kortköp en annan sak. Det vanligaste avtalet är att man betalar en avgift per transaktion. Dessvärre är det ungdomar, fattiga äro vi, som handlar för mycket lite och använder kontokortet (eftersom cash money is stoneage). Detta medför ofta att affären inte tjänar ett jota på att ta kort.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ramza wrote:Problemet med dessa avtal (posten, kortbetalning och lotter) är att affärerna tycker att de kunderna en tjänst genom att ens erbjuda dem. Eftersom marginalerna ligger på ca 0kr (eller mindre) så anser vissa affärer att ett överpris är rimligt.
En livsmedelsaffär säljer ingenting där marginalerna ligger på "ca 0kr (eller mindre)". Bara Microsoft och liknande företag kan göra nåt sådant
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Då microsoft inte säljer fysiska produkter som de betalt för per styck kan de inte praktiskt sett sälja saker under marginalen, de kan bara sprida ut investeringen över längre tid.

Många butiker säljer varor till förlust som kampanjer, men i frimärkes-fallet säljer man dem antingen för dyrt med vinst, eller till ordinarie pris helt vinstfritt som en extra tjänst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Är det samma sak med ciggarettpaket? Där står ju maxpriset på paketet, tex 46kr. Jag betalade 50 kr en gång när det inte fanns något annan ställe att köpa på (blää stockholms skärgård). Det var på en krog mitt på dagen...

Får man göra så? måste väl finnas en anledning för maxpris?

btw: sorry att jag lånade tråden lite
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

XitArS wrote:
Ramza wrote:Problemet med dessa avtal (posten, kortbetalning och lotter) är att affärerna tycker att de kunderna en tjänst genom att ens erbjuda dem. Eftersom marginalerna ligger på ca 0kr (eller mindre) så anser vissa affärer att ett överpris är rimligt.
En livsmedelsaffär säljer ingenting där marginalerna ligger på "ca 0kr (eller mindre)". Bara Microsoft och liknande företag kan göra nåt sådant
En kompis familj driver en tobaks/spel-butik. Enligt dem är det inte mycket förtjänst på lotter, men det lockar folk.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

XitArS wrote:
Ramza wrote:Problemet med dessa avtal (posten, kortbetalning och lotter) är att affärerna tycker att de kunderna en tjänst genom att ens erbjuda dem. Eftersom marginalerna ligger på ca 0kr (eller mindre) så anser vissa affärer att ett överpris är rimligt.
En livsmedelsaffär säljer ingenting där marginalerna ligger på "ca 0kr (eller mindre)". Bara Microsoft och liknande företag kan göra nåt sådant
Där är mjölken ett bra exempel på att motbevisa det.
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote:Då microsoft inte säljer fysiska produkter som de betalt för per styck kan de inte praktiskt sett sälja saker under marginalen, de kan bara sprida ut investeringen över längre tid.
Så allting som säljs där man inte betalat ett /st pris finns det inga marginaler på? Nå, så ligger det inte till. Alla tjänster och varor vare sig de kommer i styck-format eller annat har produktionskonstnader. Och skillnaden mellan produktionskostnader/varukostnader och försäljningspris ger marginalen.

Även om det handlar om att 5000personer suttit i tre år med att utveckla ett mjukvaruprogram så har du likväl en kostnad för detta, vilket tillsammans med en behovsanalys resulterar i ett pris-till-kund som utslaget på den beräknade volymen ger en viss marginal. För övrigt så har du ju Microsoft Hardware som säljer massor av fysiska produkter. Tex Xbox, vilken hade negativa marginaler, dvs M$ sålde produkterna till kund under produktionskostnaden.
En kompis familj driver en tobaks/spel-butik. Enligt dem är det inte mycket förtjänst på lotter, men det lockar folk
Sant, men det är ändå en förtjänst, även om det är 10öre/lott. Dessutom så får dem sponsorpengar av tex. aftonbladet om dem säljer tidningen i affären. Och så kan man ju alltid hoppas på att snubben som går till affären för att köpa en tialott även köper en påse chips och en cola som tilltugg under skrapandet ;).
Där är mjölken ett bra exempel på att motbevisa det.
Du menar att en livsmedelsaffär förlorar pengar på varje sålt mjölkpaket? Nu vet jag inte hur det är där du bor, men så länge dem inte säljer en liter mjölk för under 4kr så är det ingen risk.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Troligtvis när folk säljer saker som de förlorar pengar på så gör de det för att locka folk. Så i slutet så tjänar de på att sälja saker billigt.

Sen har jag även hört att tex MacDonalds och liknande kedjor har restauranger som går med förlust. Men genom att visa närvaro så lockar det folk till andra restauranger och på så vis får de större vinst i slutet.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

thimp wrote:Sen har jag även hört att tex MacDonalds och liknande kedjor har restauranger som går med förlust. Men genom att visa närvaro så lockar det folk till andra restauranger och på så vis får de större vinst i slutet.
Så genom att McDonalds har en restaurang någonstans därdem går med förlust så lockar det människor att besöka andra McDonaldsrestauranger som går med vinst?

McDonaldsresturanger opererar genom franchise. Dvs någon startar en sådan restaurang och betalar en licens till McDonalds. FÖr det så får dem använda sig av konceptet, varumärket, leverantörer osv osv. Det betyder att ägaren av restaurang #1 inte har någon som helst anledning att bli glad över att kunderna väljer restaurang #2, istället konkurrerar dem med varandra.
McDonaldsrestauranger som går med förlust läggs till slut ned...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

XitArS wrote:McDonaldsresturanger opererar genom franchise. Dvs någon startar en sådan restaurang och betalar en licens till McDonalds. FÖr det så får dem använda sig av konceptet, varumärket, leverantörer osv osv. Det betyder att ägaren av restaurang #1 inte har någon som helst anledning att bli glad över att kunderna väljer restaurang #2, istället konkurrerar dem med varandra.
McDonaldsrestauranger som går med förlust läggs till slut ned...
Det där var mer än vad jag visste, men likväl intressant.
Går det att utnyttja på något sätt? :/
Post Reply