Teambuilding?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Teambuilding?

Post by Klaar »

Går på ITU i Göteborg och vi jobbar mycket i projektform. Vi har haft en mjukstart med ett övningsprojekt där gruppen jag var i skar ihop totalt. Jag har tänkt lite på på varför det blev så, vi var för olika varandra, det blev bara kaos.

Men hur gör man för att komma på samma nivå? Acceptera varandra, lära sig att snacka med varandra och faktiskt förstå vad den andra säger. Även göra dom där rollerna som en människa tar tydliga. Vilka som följer strömmen, vilka som har tydliga mål och vilka som anstränger sig för att se helheten.

Det är väl 50% utlänningar i klassen från lite varstans, mycket asiater, förvånansvärt många nykterister på alla håll, så att jag tror inte att en ölkväll funkar så bra precis. Vilket var bland det första som ploppade upp i mitt huvud. Klättring känns så otroligt uppenbart, bowling lutar lite åt det hållet med. Jag vill gärna överraska lite men det är inget självändamål.

Någon som har något tips?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Käka gott, basta för att sedan umgås och lira lite brädspel kanske?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Eller bara...bara...kommunicera. Helt gratis, tro det eller ej.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Eller bara ignorera det? Behöver ni verkligen vara bästa vänner för att arbeta tillsammans?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Spela på samma WoW-server.
meh
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

palindrom wrote:Eller bara...bara...kommunicera. Helt gratis, tro det eller ej.
Kompromisser kostar självaktning.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Man kan väl låsa in sig i ett rum med ett gäng främlingar och bara vänta på att något händer, vilket det kommer göra. Eller så kan man försöka gynna det lite

Nej jag vill inte skaffa mig några nya kompisar, bara slippa den där tryckta stämningen.

Har lite koll på vad man göra nu iaf. Luncha lite någon dag, alla äter väl? Offra sig, tjacka bananer och budgetfika lite en annan, vi är ju faktiskt apor. Attackera folk när dom inte går i flock, . Försöka spana in hur folk är funtade och utgå ifrån det ifall det behövs vidare åtgärder ;D

Ja ungefär som det skulle funkat i en grupp människor där alla kom ifrån samma land och snackade samma språk, och inte grupperade sig i nationer. Men det börjar faktiskt bättra sig. Kommit fram en del folk och småfulat sig lite idag.

Att sätta sig och mata in Solaris i en Ultra5 på skolan ger en hög 'förväntad kunskap' nivå och allt som kommer med det. Nu har jag konstigt nog fått den stämpeln för att jag inte ens har en skärm eller serialkablar hemma... Aja, om det bryter isen kommer bananerna att krossa ^^
Last edited by Klaar on 2007-10-01 23:27:48, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Skolka från alla lektioner där du måste arbeta i grupp, det tyder på självständighet och stake.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Joel wrote:Spela på samma WoW-server.
Joel har rätt.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

svårt att lära gamla hundar att sitta.. ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det första man kan börja med är att sluta tänka ".. men han är utläggning, hon är utlänning, etcetera.". Är ni i samma ålder så har ni tillräckligt mycket gemensamt.

Intressekonflikter och kulturkrockar kommer alltid att uppstå och det är lite svårt att vara förberedd. Är man bara öppensinnig och villig att offra sig lite för gruppen så ska det nog gå bra.

Problemet med att jobba i grupp är att alla individer inte har samma mål/motivation. Det finns garanterat en medlem (i en grupp om fem till exempel) som kommer att vara en risk, och slutligen orsaka problem. Vad man gör med dessa människor vet jag inte. Det är ett moraliskt dilemma om man skall lösa problemet fort, och därav inte ge medlemmen en chans till, eller vänta på att problemet skall åtgärdas helt automagiskt och därav få en dålig stämpel av resurshantering.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Ramza wrote:Det första man kan börja med är att sluta tänka ".. men han är utläggning, hon är utlänning, etcetera.". Är ni i samma ålder så har ni tillräckligt mycket gemensamt.

Intressekonflikter och kulturkrockar kommer alltid att uppstå och det är lite svårt att vara förberedd. Är man bara öppensinnig och villig att offra sig lite för gruppen så ska det nog gå bra.

Problemet med att jobba i grupp är att alla individer inte har samma mål/motivation. Det finns garanterat en medlem (i en grupp om fem till exempel) som kommer att vara en risk, och slutligen orsaka problem. Vad man gör med dessa människor vet jag inte. Det är ett moraliskt dilemma om man skall lösa problemet fort, och därav inte ge medlemmen en chans till, eller vänta på att problemet skall åtgärdas helt automagiskt och därav få en dålig stämpel av resurshantering.
And here we have him folks. The man who stating the obvious!
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

palindrom wrote:
Ramza wrote:Det första man kan börja med är att sluta tänka ".. men han är utläggning, hon är utlänning, etcetera.". Är ni i samma ålder så har ni tillräckligt mycket gemensamt.

Intressekonflikter och kulturkrockar kommer alltid att uppstå och det är lite svårt att vara förberedd. Är man bara öppensinnig och villig att offra sig lite för gruppen så ska det nog gå bra.

Problemet med att jobba i grupp är att alla individer inte har samma mål/motivation. Det finns garanterat en medlem (i en grupp om fem till exempel) som kommer att vara en risk, och slutligen orsaka problem. Vad man gör med dessa människor vet jag inte. Det är ett moraliskt dilemma om man skall lösa problemet fort, och därav inte ge medlemmen en chans till, eller vänta på att problemet skall åtgärdas helt automagiskt och därav få en dålig stämpel av resurshantering.
And here we have him folks. The man who stating the obvious!
Alas, it was requested by the man looking for the obvious.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply