Vista 64 bit

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Old KnotVillage
Posts: 121
Joined: 2007-09-21 21:19:12

Vista 64 bit

Post by Old KnotVillage »

Är det någon mer som kör vista 64 bit, alla jag pratat med säger att det bara är skit och att det inte är färdigutvecklat samt bara en massa buggar.

Tycker det funkar bra.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

VISTA 64bit är stabil om inget annat. Hittar du drivare + mjukvaran du gillar så skall det fungera bra.

Testa.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Old KnotVillage
Posts: 121
Joined: 2007-09-21 21:19:12

Post by Old KnotVillage »

Ok, nej jag har har det. Undrade om det var fler här inne som har det.
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Jodå, jag har också 64 bit. Är mycket nöjd. Men använder då endast SW som är certifierad av MS.
Mycket stabilt!
Skräpprogrammen kör jag på en gammal XP. Bl a min skanner.
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Kör också Vista 64. Fungerar helt okej. Långt ifrån så många krashar som "folk" säger, men det kanske beror på att jag har rätt drivrutiner.

EDIT: Kör Ultimate eller om det är Business, har inte så bra koll. Är den som ligger på MSDNAA iaf.
Last edited by Xerbee on 2007-10-01 22:43:05, edited 1 time in total.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Vilka versioner kör ni?
Old KnotVillage
Posts: 121
Joined: 2007-09-21 21:19:12

Post by Old KnotVillage »

Home edition
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Kör också 64bits Ultimate på min dual Opteron. Har aldrig haft några problem med denna för det lilla jag använder det till (kör dual boot med XP 64bits, vilket används primärt). Bioshock rullar på i all sin skönhet...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Kör vista 64 home premium. Inga fel hittade förutom ett, om man flyttar tex din hemfolder till en annan disk och lägger den direkt på den disken så kommer man bli tvungen att återställa om man vill flytta den.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Vill man installera sin skrivare är man dock körd.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ramza wrote:Vill man installera sin skrivare är man dock körd.
Okej... Där har vi killen som vet allt om Vista.
Har iallafall inte haft några problem med mina skrivare, min scanner eller någon av de andra hårdvarorna förutom under första månaden jag körde Vista Ultimate x64.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Belzelcior wrote:
Ramza wrote:Vill man installera sin skrivare är man dock körd.
Okej... Där har vi killen som vet allt om Vista.
Har iallafall inte haft några problem med mina skrivare, min scanner eller någon av de andra hårdvarorna förutom under första månaden jag körde Vista Ultimate x64.
Upplys världen om vad jag kan och inte kan!

Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Old KnotVillage
Posts: 121
Joined: 2007-09-21 21:19:12

Post by Old KnotVillage »

Har aldrig heller haft problem med skrivare, har haft 3 olika.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ramza wrote:Upplys världen om vad jag kan och inte kan!

Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
Definiera "de flesta". T.ex HP har ju numera en unified driver för massor av skrivare, både för Vista och XP etc. Men visst, det saknas drivare till diverse billiga skitskrivare och en del stora dyra skrivare.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

ballkula wrote:
Ramza wrote:Upplys världen om vad jag kan och inte kan!

Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
Definiera "de flesta". T.ex HP har ju numera en unified driver för massor av skrivare, både för Vista och XP etc. Men visst, det saknas drivare till diverse billiga skitskrivare och en del stora dyra skrivare.
Jättemånga.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ramza wrote:Upplys världen om vad jag kan och inte kan!
Självklart så gör jag ju det då du slänger ur dig påståenden tagna från luften.
Ramza wrote:Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
Jo, som jag sade i min tidigare post, första månaden jag använde Vista så var det lite jobbigt.
Kompatibla drivrutiner finns det till de produkter med vettiga tillverkare och om man inte kollar efter innan så får man ju skylla sig själv.

Vi kan ju använda följande exempel:

Benny köper en ny bil. Han åker direkt till macken och tankar i E85-bränsle eftersom han har hört att det är nytt och bra. Bilen går dock på diesel. Benny blir sur på macken då han anser att personalen borde informerat honom om att hans nya bil inte gick på E85 även om han inte frågat dem.

Fan va bra jag är på exempel. :)

Dessutom - om man kollar runt lite så hittar man exempelvis att Samsung har fina drivisar för skrivare som även Xerox säljer, även om Xerox inte brytt sig om att släppa drivisar till Vista x64.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Belzelcior wrote:
Ramza wrote:Upplys världen om vad jag kan och inte kan!
Självklart så gör jag ju det då du slänger ur dig påståenden tagna från luften.
Ramza wrote:Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
Jo, som jag sade i min tidigare post, första månaden jag använde Vista så var det lite jobbigt.
Kompatibla drivrutiner finns det till de produkter med vettiga tillverkare och om man inte kollar efter innan så får man ju skylla sig själv.

Vi kan ju använda följande exempel:

Benny köper en ny bil. Han åker direkt till macken och tankar i E85-bränsle eftersom han har hört att det är nytt och bra. Bilen går dock på diesel. Benny blir sur på macken då han anser att personalen borde informerat honom om att hans nya bil inte gick på E85 även om han inte frågat dem.

Fan va bra jag är på exempel. :)

Dessutom - om man kollar runt lite så hittar man exempelvis att Samsung har fina drivisar för skrivare som även Xerox säljer, även om Xerox inte brytt sig om att släppa drivisar till Vista x64.
Fruktansvärt dåligt exempel.

Vad jag sade kom inte från luft. Det kom från erfarenhet från att ha jobbet på support för sveriges största webbutik för datorkomponenter.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Ramza wrote:Upplys världen om vad jag kan och inte kan!

Du har ingen aning om vilka problem användare har med sina skrivare?
De flesta har fått köpa ny skrivare eftersom det inte kommit några kompatibla drivrutiner.
Precis som när XP kom till världen, hade själv en Brother laserskrivare som jag inte kunde använda, just pga detta :P
Vem f.n fann upp fanér?
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ramza wrote:Vad jag sade kom inte från luft. Det kom från erfarenhet från att ha jobbet på support för sveriges största webbutik för datorkomponenter.
Ah... Har fått fixa många datorer som "lagats" av sådana "support"-avdelningar. Förstår då din erfarenhet och varför du inte klarar att installera drivrutiner i Vista. :)
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Belzelcior wrote:
Ramza wrote:Vad jag sade kom inte från luft. Det kom från erfarenhet från att ha jobbet på support för sveriges största webbutik för datorkomponenter.
Ah... Har fått fixa många datorer som "lagats" av sådana "support"-avdelningar. Förstår då din erfarenhet och varför du inte klarar att installera drivrutiner i Vista. :)
Hehe.. Det kan ju iofs vara så att Ramza verkligen kan sin sak, men min erfarenhet av supportavdelningar är precis som din. Kunskapsnivån kan vara oförskämt låg. Samtidigt vet jag att de också får stå ut med en hel del skit, från riktiga klantarslen som ställer till det för sig mot allt vett och sen naturligtvis skyller allt på leverantören.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Belzelcior wrote:
Ramza wrote:Vad jag sade kom inte från luft. Det kom från erfarenhet från att ha jobbet på support för sveriges största webbutik för datorkomponenter.
Ah... Har fått fixa många datorer som "lagats" av sådana "support"-avdelningar. Förstår då din erfarenhet och varför du inte klarar att installera drivrutiner i Vista. :)
Dessvärre är support inte samma sak som reklamation. Jag gjorde inga reperationer. Jag gjorde felsökningar över telefon/mail.

Tråkigt nog har jag en omvänd bild på hur det fungerar. Oftast får support/reklamation in saker som fungerar felfritt, men kunden hävdar att något är galet.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ramza wrote:Dessvärre är support inte samma sak som reklamation. Jag gjorde inga reperationer. Jag gjorde felsökningar över telefon/mail.

Tråkigt nog har jag en omvänd bild på hur det fungerar. Oftast får support/reklamation in saker som fungerar felfritt, men kunden hävdar att något är galet.
Ja, jag har ett antal gånger fått höra problemet att någon inte hittar Word på datorn, vilket då berodde på att de öht inte hade programvaran. "Vad ska man ha egentligen, Windows eller det där Word?" :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

ballkula wrote:
Ramza wrote:Dessvärre är support inte samma sak som reklamation. Jag gjorde inga reperationer. Jag gjorde felsökningar över telefon/mail.

Tråkigt nog har jag en omvänd bild på hur det fungerar. Oftast får support/reklamation in saker som fungerar felfritt, men kunden hävdar att något är galet.
Ja, jag har ett antal gånger fått höra problemet att någon inte hittar Word på datorn, vilket då berodde på att de öht inte hade programvaran. "Vad ska man ha egentligen, Windows eller det där Word?" :)
En anekdot.

Jag bor ihop med en tjej. För ett par veckor sedan slutade vi få TV-signaler. Eftersom uttaget är i tjejens rum undersökte jag inte saken vidare. När teknikerna kom efter en vecka utan TV, märkte de att antennsladden inte var inkopplad i vägguttaget. This is a live example of general stupidity.

Tekniker vs Vanliga människor: 1 - 0
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ramza wrote:Dessvärre är support inte samma sak som reklamation. Jag gjorde inga reperationer. Jag gjorde felsökningar över telefon/mail.

Tråkigt nog har jag en omvänd bild på hur det fungerar. Oftast får support/reklamation in saker som fungerar felfritt, men kunden hävdar att något är galet.
Ah, du är en av de där nissarna som sitter och letar i en standardiserad felsökningsdatabas efter lösningar. Skrivare kan vara lite svårt att installera då :)

Angående sakerna som fungerar felfritt - är förmodligen samma problem som du hade med skrivarna - användaren klarar inte att lägga in drivrutiner :)
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Belzelcior wrote:
Ramza wrote:Dessvärre är support inte samma sak som reklamation. Jag gjorde inga reperationer. Jag gjorde felsökningar över telefon/mail.

Tråkigt nog har jag en omvänd bild på hur det fungerar. Oftast får support/reklamation in saker som fungerar felfritt, men kunden hävdar att något är galet.
Ah, du är en av de där nissarna som sitter och letar i en standardiserad felsökningsdatabas efter lösningar. Skrivare kan vara lite svårt att installera då :)

Angående sakerna som fungerar felfritt - är förmodligen samma problem som du hade med skrivarna - användaren klarar inte att lägga in drivrutiner :)
Jag har aldrig använt en "standardiserad databas för felsökning". Jag känner inte ens till en liknande.

Det är svårt att installera drivrutiner som inte finns, vilket var huvudproblemet.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply