Overshoot Day (Ecological Debt Day)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Overshoot Day (Ecological Debt Day)

Post by Ramza »

Om vi fortsätter att leva som idag behövs det två jordklot år 2050 för att klara vår livsstil. Den 6 oktober inträffar Overshoot Day - den dag då vi har då vi överskridit årets produktion av ekologiska resurser och tjänster.
Läs mer på: Om vi trodde att klimatförändring var ett stort problem så känns det mer hopplöst när man läser den andra artikeln. Klimatförändring är ett av sex fundamentala problem som förvärras i samma takt som människornas ökande förbrukning av förnyelsebara och icke-förnyelsebara resurser.

Vad kommer egentligen hända när de resterande 30% (obaserat) av kinas extremt fattiga andel domesticeras?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det här är lika sant som att Kalle Anka kommer att ta över Polen igår.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Det här är lika sant som att Kalle Anka kommer att ta över Polen igår.
Tempus Fisk, tempus...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
fisk wrote:Det här är lika sant som att Kalle Anka kommer att ta över Polen igår.
Tempus Fisk, tempus...
Fisk går en kurs i vietnamesiska för tillfället, det är därför det krockar så.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Fan så trött jag är på klimatfrågan. Har vi något jävla val längre om att vi kanske vill spara jorden? Det händer ju för fan ingenting, alla säger att något måste göras, men ingen gör något. Det kommer fan inte bli så mycket bättre om vi kör etanolbilar, byter ut en ful lampa, cyklar ist för att ta bilen osv. Vi måste sätta in lagar om att fordon som drivs på bensin, diesel, etanal, metanol och allt annat skit som tillsätter koldioxid.

Men händer något utav detta? Nej. Anledningen till att många byter sin bil mot en etanolbil här i Sthlm är för att slippa biltullen, who the fuck cares om klimatförändringar? Här måste vi åka bil för att kunna komma till jobbet 5 minuter snabbare.

Jag personligen har börjat skita i detta. Jag är så förbannat trött på att alla säger att något måste göras men inte gör något. Att alla politiker också säger att "något" måste göras, vadå något? Gå och gräva ett dike och lägga sin disk där, eller försöka dra mindre bensin? (Det första exemplet är totalt orelaterat och jag kör med det för det var "något").

Så, till nästa person som skapar en tråd om det här skiten (Sålänge denna inte vill att vi ska totalt skita i detta), har jag en sak att säga:
WD wrote:Må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MarkSlap: För visst är det ju så att om det bara är snack och ingen verkstad så är lösningen att ta bort snacket, inte att sätta igång med verkstaden.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

I princip, ja. ;)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Eldning av kol har väl nästan en brutal majoritet av utsläppen, som samtidigt har mer eller mindre oändliga resurser för det (åtminstone mycket mer än vad man har trott tidigare)?

Sedan pratar man om flygplanen som enligt tidningarna målas upp som en av de största bovarna, när det i själva verket handlar om bra mindre än 1% av utsläppen.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Big_Bird wrote:MarkSlap: För visst är det ju så att om det bara är snack och ingen verkstad så är lösningen att ta bort snacket, inte att sätta igång med verkstaden.
Precis. Men om vi säger såhär; om det är såpass jävla mycket snack som det är just nu, så tröttnat ju folket och orkar inte lyssna längre och då börjar alla skita i det. Så om vi fortsätter som vi gör just nu så spelar det ingen roll hur mycket information det finns.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MarkSlap wrote:
Big_Bird wrote:MarkSlap: För visst är det ju så att om det bara är snack och ingen verkstad så är lösningen att ta bort snacket, inte att sätta igång med verkstaden.
Precis. Men om vi säger såhär; om det är såpass jävla mycket snack som det är just nu, så tröttnat ju folket och orkar inte lyssna längre och då börjar alla skita i det. Så om vi fortsätter som vi gör just nu så spelar det ingen roll hur mycket information det finns.
Om folk tröttnar på att höra talas om problemet innan de tar sig i kragen och gör något åt det så är det något fundamentalt fel med folk. Men det visste jag ju redan, så egentligen intet nytt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

MarkSlap har ju rätt. Vad hjälper det att en massa småkorkade stockholmare flyger mindre, duschar kortare tider osv. bortsett från att de kommer kunna säga "jag försökte i alla fall" när allt går åt helvete?

Jag för min del välkomnar apokalypsen och har redan börjat planera en karriär som krigsherre på stäpperna.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

staretsen wrote:Vad hjälper det att en massa småkorkade stockholmare flyger mindre, duschar kortare tider osv. bortsett från att de kommer kunna säga "jag försökte i alla fall" när allt går åt helvete?
"Multiplication can produce powerful numbers"
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Overshoot Day (Ecological Debt Day)

Post by Dissident »

Om vi fortsätter att leva som idag behövs det två jordklot år 2050 för att klara vår livsstil.
Det där låter helt osannolikt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Overshoot Day (Ecological Debt Day)

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Om vi fortsätter att leva som idag behövs det två jordklot år 2050 för att klara vår livsstil.
Det där låter helt osannolikt.
Definitivt, däremot skulle ett mer riktigt påstående vara att om hel jordens befolkning skulle ha samma livsstil som oss skulle vi säkerligen behöva ett till jordklot eller köra slut på resurserna illa kvickt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: Overshoot Day (Ecological Debt Day)

Post by Mig med »

Dissident wrote:
Om vi fortsätter att leva som idag behövs det två jordklot år 2050 för att klara vår livsstil.
Det där låter helt osannolikt.
Tycker snarare att det låter jobbigare att bygga ett till jordklot.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det här funkar inte. Samtidigt som vi vill leva, gräver vi vår egna grav.

Ett stort problem i den här frågan är att vi är för många människor, men ingen fattar det.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

staretsen wrote:MarkSlap har ju rätt. Vad hjälper det att en massa småkorkade stockholmare flyger mindre, duschar kortare tider osv. bortsett från att de kommer kunna säga "jag försökte i alla fall" när allt går åt helvete?

Jag för min del välkomnar apokalypsen och har redan börjat planera en karriär som krigsherre på stäpperna.
Du är inte ensam.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Tempus Fisk, tempus...
Äh du förstår inte, din dumma stora fågel.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Men vad spelar det för roll när apokalypsen ändå kommer 2012 12 23?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thimp wrote:Men vad spelar det för roll när apokalypsen ändå kommer 2012 12 23?
Räknar du från den aztekiska kalendern eller?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Tempus Fisk, tempus...
Äh du förstår inte, din dumma stora fågel.
Klart jag inte förstår när du misshandlar språket så våldsamt. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Klart jag inte förstår när du misshandlar språket så våldsamt. 8)
Det var ju avsiktligt, dumsnut.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Klart jag inte förstår när du misshandlar språket så våldsamt. 8)
Det var ju avsiktligt, dumsnut.
Vad är motsatsen till en dumsnut? En kloktjyv?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Big_Bird wrote:
thimp wrote:Men vad spelar det för roll när apokalypsen ändå kommer 2012 12 23?
Räknar du från den aztekiska kalendern eller?
Maya om jag inte minns fel. Någon måste ju ha rätt, Jehovas har ju haft sina chanser, och det gick ju inte så bra för dem, så nu får vi se om Maya lyckas bättre ;D
我思う、ゆえに我あり
Post Reply