Premieobligationer, eller annat bra sparande?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Premieobligationer, eller annat bra sparande?

Post by elvenman »

Funderar på att köpa ett gäng premieobligationer, för ett någolunda långsiktigt sparande (löptiden för 07:2 är 2 år och 11 månader). Försäljningstiden för dessa premieobligationer är 17-30 oktober, mao två veckor framöver.

Eller finns det bättre sätt att säkert placera i storleksordningen 50 000:- med hyfsad avkastning? Det finns väl inget som låser mig att placera på ett och samma ställe, utan att sprida går väl bra det med.

Helst vill jag undvika högre riskkasser, visst kan man få igen mer där, men samtidigt kan man juh även förlora en del där med om man har otur. Kanske jag kan spekulera lite med ett mindre belopp (kanske 5 000 - 10 000 eller så).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Premieobligationer är oftast näst intill värdelösa. Dock så har man CHANS till att vinna genom de olika dragningar som görs bland premieobligationer. Om man köper en serie (50 000kr) är man i princip garanterad vinster motsvarande 1,4% bankränta före skatt. Oftast så rör sig värdet i premieobligationer mycket litet, ibland inte alls och ibland minskar det dessutom. Dock så är du alltid garanterad att få tillbaka det satsade beloppet när löptiden runnit ut.

Det bör dock påpekas att 1,4% ränta minus 30% är så fruktansvärt dåligt att det är pinsamt. Det motsvarar inte ens vad pengarna förlorar i värde varje år (omkring 2%) och kan alltså beskrivas som en förlustaffär. Visst, bättre än att ha dem under madrassen men inte mer än så.

Då är det bättre att satsa på ex. Statsskuldväxlar eller statsobligationer där du kan få upp till 4,5% ränta - beroende på hur lång löptid du vill ha.

Dock, så kan du ju lika gärna sätta in pengarna på ett bankkonto med ränta. Nordea ger för närvarande ca 3,6% ränta vilket efter inflation (2%) och skatt (33% på räntan) inte blir så kusligt mycket pengar, men ändå. Detta är dessutom HELT riskfritt samt att du får en rörlig ränta samt att du kan komma åt pengarna när du vill, vilket ju inte är fallet med de flesta obligationer.

Absolut bästa sättet att spara är genom aktier. Det är den sparform som kan ge mest i utdelning. Dock är svenska aktier bland de volatilaste i hela världen och med aktier finns det alltid risker... Satsa hellre på en fond relaterad till Asien, östeuropa eller latinamerika. Eller om du vill satsa på aktier, se till att ha en bred spridning, alltså sätt inte allt i en enda aktie.

Sedan finns det många andra finansiella instrument och derivat, som ex warranter.

Hade jag varit du hade jag satsat mina pengar i fondalternativet med kanske 40% Asien, 30% östeuropa, 30% latinamerika. Hittills i år har de flesta fonder inom dessa regioner givit runt 50-60% avkastning. Viss risk finns dock ALLTID.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Mitt tips skulle vara att prata med en placeringrådgivare.
Post Reply