Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!

Post by Squiz3r »

Hej. Då var det dags för mig att göra ett tredje försök till ett chassi bygge. De andra har inte blivit så bra (rättare sagt så dåliga att jag inte ville använda dem :oops: ), men jag hoppas att detta blir bättre, och ensålänge är jag rätt nöjd :)

Om ni undrar varför det heter intelligent, så kommer det inte märkas än. Men det ska vara till en intern-server där jag ska lagra säkerhetskopier, musik m.m. och då vill jag inte behöva gå o sätta på/stänga av den hela tiden så därför ska den ska utrustas med en hjärna - En PIC-processor. Den ska ha en "real-time-clock" och ska se till att datorn sätts på kl. 16.00 på vardagar (när jag kommer hem från skolan) och 10.00 på helger. Sen ska den stängs av vid 22.00. (men självklart ska den även ha en avstängnings / påsättnings knapp på fronten, så man kan säga till PIC'en att sätta på/stänga av datorn tidigare.)

Nog om snacket! Nu ska byggandet börja 8)

---

Efter lite pillande lyckades jag bygga ihop en dator av lite gammalt "skräp" jag hade ståendes.
Image

Och efter lite arbete fick jag den att fungera! (windows 98 för tillfället).
Image

Såhär såg den ut då. Det är ca. 100MHz CPU i den. 1,5Gb HDD till operativsystem och en 5,9Gb HDD för lagring av sakerna.
Image

Köppte hem lite gängningsverktyg sammt lite mutrar m.m.
Image

Mätte ut hur det skulle sitta. Botten plattan består av en 8mm plexiglasskiva (eller PC, vet faktiskt inte).
Image

Började såga. Använde en handdriven fogsvans för att få det rakt.
Image

Slipade till lite med en fil för att få snyggare kanter.
Image

Började gänga hålen för moderkortsplattan. (M3)
Image

Fast skruvad.
Image

Mja.. Det ser väll inte så pjåkigt ut :)
Image

Sågade ut lite små bitar i en tunnare sorts plexiglas.
Image

De ska sitta ungefär såhär tänkte jag. De är de som ska hålla fast CD och HDD.
Image

Men innan jag sätter fast dem var det dags för en hembakad muffin (inte av mig) och lite annat gott :)
Image

Borrade hål från undersidan av bottenplattan (skruvhuvudena är försänkta) och gängade in skruven i sidan på CD hållaren.
Image

Det blev såhär. Ganska stabilt. Borrade även några 12mm hål för att få bättre luftcirkulation av en fläkt som ska sitta ungefär där.
Image

CD läsaren är fastskruvad.
Image

Och HDD'n också.
Image

För att minska vibrationerna från HDD'na lägger jag en gummi matta imellan (Gummimattan kommer från undersidan av en musmatta).
Image

Skär ut den till önskad form.
Image

Och en till HDD sitter fastskruvad :)
Image

----

Det var allt för denna gången. Nästa steg blir att böja en plexiglasskiva så den blir som ett "lock".

Kanske blir lite noobigt med alla plexiglas skiver, och de kommande LED'na, Men jag tror att det kan bli ganska snuggt endå 8)

Mvh. Daniel Andersson
Last edited by Squiz3r on 2008-05-09 21:16:35, edited 1 time in total.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Vad heter dendär gula frukten som är brevid muffisens? Glömmer alltid oO
Här var det tomt...
Wilderness
Posts: 491
Joined: 2005-12-21 10:58:47

Post by Wilderness »

physalis
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Jag glömde säga att PIC'en som ska hålla kol på klockan (och skriva ut på övre raden på en 16*2 display) ska också hålla kol på det fyra fläktarna (de ska behandlas som en enhet) och mäta temp på CPU och i luften inne i chassit. Sen ska de två temperaturerna skrivas ut på nedre raden på displayen sammt hur många procent av max hastighet fläktarna snurrar i.

Kanske även någon komunikation med servern iform av något enkelt via game eller parallell port.

:)
Mvh.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Kan bli tufft, men du skulle kanske haft lite vassare maskin ;D
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

"men du skulle kanske haft lite vassare maskin ;D"
Mja.. Men då måste jag ju köpa en :P
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Sant, sånt är överskattat. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Des: Tror den ska duga till att lagra lite back-up'er på :)

Mvh
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Då så. Här kommer lite bilder!

Här håller jag på att gänga fast "väggarna" i botten plattan. Det är M3 och M4 jag använder.
Image

Några väggar uppsatta.
Image

Ett gäng fläktar som ska in.
Image

Ungefär såhäre ska dem sitta
Image

Efter som jag inte hittar rundsågen eller va det nu är den heter, så får det bli dremmel-kopian
Image

Och sen en hederlig gammal handfil för att göra det sissta.
Image

Även hålet till nätagget är dremmlat, och ska filas med handfil.
Image

Eftersom de vanliga självgängande skruvarna man brukar ha till fläktar va för korta får det bli M5 gänga i fläktarna.
Image

Och såhär blev det. Jag är ganska nöjd.
Image

Bara att plocka ner väggarna igen så man kommer åt bättre..
Image

En till vägg nerplockad
Image

Nu har jag satt på två plexi skivor i fronten.
Image

Har man inget fläkt galler till 120mm fläktar får man väll leka konstnär 8)
Image

Färdig dremmlat, bara att fila lite
Image

Och resultatet
Image

På med de andra väggarna igen..
Image

Ungefär såhär ska spännena sitta.
Image

På med lite gummilist för att få det mer fjädrande till spännena.
Image

Gänga upp hål till spännena
Image

Och så här blev det.
Image

Efter att ha sågat ut två 80mm's hål med dremmel, så hittade jag rundsågen så jag kunde ta de två sista med den.
Image

Gänga upp en till fläkt
Image

Sådär ja..
Image


--

Det var allt för denna gången!

Ska ut och bygga mer snart :)

Mvh.

Edit: Bilderna kommer i fel ordning när jag kör i firefox :S i Internett explorer funkar det fint..
Last edited by Squiz3r on 2007-11-02 9:51:06, edited 1 time in total.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ser bra ut det här. Kanske inte det snyggaste jag sett, men det går bra för dig. :) Du borde tona plexit ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Des: Det ska målas lite saker och sånt sen också :) Tona tror jag inte jag ska göra.

Lite mer bilder :)

Jag tog en tunn plexiglas skiva och böjde den med hjälp av en gasol-brännare. (plexit är transparent, det är bara skydds plasten som är blå) Det ska bli kontrollpannelen.
Image

Resultatet blev denna
Image

Jag gängade hål i chassits sida så jag kunde skruva fast den.
Image

Gjorde en distans av geomskinlig plastslang
Image

Såhär blev det
Image
Ungefär såhär är tanken att layout'en på kontrollpanelen ska se ut.
Image

Här sitter den på sin platts, jag har även böjt till en plexi skiva sim ska ligga över fläktarna där uppe.
Image

Mäta ut lite småbitar..
Image

Sågade och böjda. Nu ska de bara skruvas på som "fötter" på fläktskyddet.
Image

Och här sitter dem nu :)
Image

Lägre synvinkel
Image

Tänkte dra elkablarna till fläktarna genom denna genomskinliga plastslangen.
Image

Böjde till ett litet fäste av aluminium som håller slangen på plats.
Image

Och resultatet.
Image

--


Hoppas ni tycker att fläkt skyddet är fint, för de var inte så snabbt gjort :P

Den tuna blåa plexi'n är väldigt enkel och bra att böja, men att borra i den är väldigt svårt då de spricker hela tiden :-/

Mvh.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Fränt :D

Gillar detta projektet.
:o
Rockabilly,Psychobilly
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Ståhl: Tack! ;D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Nu har jag gjort en layout på hur LCD och knappar ska sitta på kontrolpanelen 8)

Vad tycker ni? Ska jag flytta på något?
Image

Stor bild: http://www.crazycasemod.se/Gif-bilder/i ... layout.JPG

Mvh.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Des wrote:Ser bra ut det här. Kanske inte det snyggaste jag sett, men det går bra för dig. :) Du borde tona plexit ;)
Det måste ju synas att det är ett hemmabygge. :)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

"Det måste ju synas att det är ett hemmabygge."
Exakt! ;D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Sådär jag.. Nu var det för sent att tycka till om layouten 8)

Nu har jag lödit ihop sladdarna till fläktarna där uppe och satt på lite krympslang
Image

Såhär blev det
Image
Image

LCD'n som jag ska ha i den.
Image

Eftersom LCD'n vill ha M2 bult, och jag bara har sånna som är 1cm långa, så får det bli en liten addapter i aluminium.
Image

Satte på lite tejp för att skydda mot kortslutning
Image

Den ena alu biten på
Image

Och den andra också
Image

Tejpade fast mallen på kontrollpanelen
Image

Sågade ut lite groft med dremmel-kopian och slipade sen med en handfil.
Image

Displayen fast satt :D
Image

Inte helt raka kanter, men de duger tycker jag.
Image

Och resultatet
Image

Bakifrån
Image

Och från sidan:
Image

---

Allt för denna gången..

Jag tycker att ni får komentera lite mera! Jag bygger ju snabbare än vad ni kommenterar :P

mvh

Edit: Det enda jag kan komma på nu för tillfället som jag ska göra innan jag kan måla är att göra fötter till den. (Självklart ska även de vara i plexi! ;D)
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

vart ju riktigt fränt me den där kontollpanelen :D

Keep Up The Good Work!
Rockabilly,Psychobilly
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Ståhl: Tack! :D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Så dä ja, då ska man bara slänga in några sånna här http://youtube.com/watch?v=V6HsZzsBobs

--

Skämtåsido, så ska jag inte vara riktigt så noobig :P

Mvh.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Tycker inte riktigt om plexi... Men snyygt blir de :D
Här var det tomt...
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

walliski: Tack! ;D
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Fixade till några bilder. Jag hade döpt dem til "7" sen nästa "77" osv. Och de gillade tydligen inte webläsaren när det blev för långt :-X
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
Squiz3r
Posts: 172
Joined: 2005-12-17 12:43:21
Contact:

Post by Squiz3r »

Efter att ha jobbat med denna biten (som ska bli en annan kontrollpanel) i någon timme så sprak den när jag skulle fila..
Image

Men det löste jag genom att fila ner den (så den blev rak) och borra ett hål i mitten..
Image

..och sätta en distans där (av genomskinlig plastslang)
Image

Såhär blev det
Image
Image

Och översikts bild
Image

Men jag blev inte nöjd med den.. :(

---

Så jag böjde till en ny
Image

Sen testade jag borra hål i en skräp bit för at se hur nära varandra jag kunde sätta LED'na.
Image

Det blev ganska tajt på baksidan, men det gick!
Image

Gjorde en mall och borrade försiktigt (med en massa 5-56) för att det inte skulle spricka. (I det tempot tar det nästan 5min att göra ett hål :S)
Image

Tyvär sprack det lite så jag blev tvungen att sammanfoga 3 hål. Och det blev inte så snyggt :(
Image
Image

Översikts bild
Image

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. Den tog lång tid att göra, så jag har ingen lust att göra en ny.. Men det måste jag nog, för detta blev ju inte snyggt.. Några förslag??

---

Slipade först med P60, sen P80, P120 och till sisst P180 som var de finnaste jag hittade. (Allt slipad för hand utan maskin :S)


Image
Image

---

Mer blir det inte denna gången. Sen ska vi ha massa gäster, så det lär inte bli så mycket byggande de kommande dagarna :(

Mvh.
AMD Athlon 64 x2 3800+, 2Gb minne, cross fire HIS ATI Radeon x1300pro IceQ, 320Gb sataII hdd &... Eller inte, pengarna tog slut. Asus moderkort, endast ett grafik kort, o 3800+ (single core) & 300gb sataII HDD
besök gärna min hemsida: www.crazycasemod.se
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

ska bli skojj att se hela chassit sen när den e klar ::)
Rockabilly,Psychobilly
Post Reply