Arbetets vara och icke vara

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Denna post är reserverad för ett svar till Wille när jag åter igen är vid mina sinnes fulla bruk.

Edit: Svarade längre ner.
Last edited by Andrej on 2007-10-30 22:23:08, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Alltså, jag kan till viss del förstå vad du menar Andrej, arbetslivet kan vara ett helvete - särskilt under de skeden i livet då man hellre sysslar med självutveckling, eller hellre gör något annat överhuvudtaget.

Dock så måste jag säga att det är en fråga om kausalitet:

Person 1 väljer att låta bli att arbeta, och därmed drabbas han av konsekvens X, som begränsar hans fritid och liv.

Person 2 väljer att arbeta, och tjänar medel för sitt självförverkligande: i utbyte mot en del av sin fritid, så kan han använda den övriga fritiden och livet till att göra som han behagar med de medel han annars inte skulle ha haft.

För mig låter det lite som att det du vill ha är fritiden från Person 1, och medlen från Person 2.


I min värld är att arbeta i samhället inte mer annorlunda än att överleva vildmarksliv. Antingen så tar du dig i kragen och jagar och får tills kans något att äta. Eller så sitter du på en stubbe, klagar och svälter ihjäl.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så, för att sammanfatta lite snabbt:
Du är tvungen att arbeta, några egentliga alternativ ges inte.
Arbete under tvång... jag kan förstå hur det lätt kan uppfattas som slaveri.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Så, för att sammanfatta lite snabbt:
Du är tvungen att arbeta, några egentliga alternativ ges inte.
Arbete under tvång... jag kan förstå hur det lätt kan uppfattas som slaveri.
Du är också tvungen att andas, äta, osv. "några andra alternativ finns inte". Definierar man sin vardag i tvång, så är det inte vardagen det är fel på - det är definitionerna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:Du är också tvungen att andas, äta, osv. "några andra alternativ finns inte". Definierar man sin vardag i tvång, så är det inte vardagen det är fel på - det är definitionerna.
Jag tycker det låter som du menar att Andrejs definition av slaveri är fel. Framförallt är det väl inget fel på att ligga hemma i soffan och kosta pengar. ::)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Så, för att sammanfatta lite snabbt:
Du är tvungen att arbeta, några egentliga alternativ ges inte.
Arbete under tvång... jag kan förstå hur det lätt kan uppfattas som slaveri.
Du är också tvungen att andas, äta, osv. "några andra alternativ finns inte". Definierar man sin vardag i tvång, så är det inte vardagen det är fel på - det är definitionerna.
Så du jämställer arbete med att andas? Du ser inga bekymmer med den liknelsen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Liksom man inte kan segla jorden runt varje helg om man är arbetare, kan man inte dyka djupt om man är andare.

Arbeta - Lön

Andas - Liv

Annat?
meh
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Så du jämställer arbete med att andas? Du ser inga bekymmer med den liknelsen?
Haha, nej. Det blir jättebra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Så du jämställer arbete med att andas? Du ser inga bekymmer med den liknelsen?
Haha, nej. Det blir jättebra.
Okej, så länge du är nöjd så. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Eller så är det bara en ideologisk modell född ur en förtvivlad ung mans (med för mycket fritid) sjuka tankebanor.
Halvtidsarbete och studier samtidigt? Nej, för mycket fritid har jag inte.
wille wrote:Jag tror att någon borde sluta läsa dystopiska framtidsskildringar av Orwell.
Ja, jag slutade läsa den boken när jag hade läst färdigt den, 1998.
wille wrote:Inser du det humoristiska i detta stycke? Kanske det funkar bättre nu [...]
Vi pratar om våra argument, inte om vår förmåga att föra argument.
Din förmåga att föra argument har mycket med dina argument att göra. Personangreppen ovan stödjer inte ditt så värst mycket.
wille wrote:Som vårt samhälle ser ut idag är det inget slaveri att snacka om. Om man tittar tillbaka på ruta ett så kan vi lista en människas grundläggande behov. [Trappan] visar rätt tydligt vad man behöver. Jag tänker bara ta med de kroppsliga behoven då de har högst prioritet:
1)Kroppsliga behov - Syre, Näring, Värme. För att få detta behövs det pengar eller ett utfört arbete (t.ex. Jaga, göra upp eld, bygga skydd). Med andra ord kan man välja hur man skall gå till väga för att uppfylla sina kroppsliga behov.
Det är faktiskt, i all ära, ett skenval - om man inte bestämmer sig för att gå på bidrag. Däri ligger det enda reella valet.
wille wrote:Om du väljer att köpa dig de saker som krävs för att tillfredställa dina kroppsliga behov, måste du rimligtvis ha någonting att betala med, antingen pengar eller ett arbete som utförs.
Att man använder pengar eller tjänster för att få något har även jag hört talas om.
wille wrote:Att människor systematiskt skulle vara deltagare i ett löneslaveri som tvingar dem till att utföra arbete till låg lön, det är de facto fel.
Låg lön? Är du dum? Sluta hitta på åsikter åt mig.
wille wrote:Sverige har en stark tradition av att skydda sina arbetares intressen och har bland de bättre situationerna för "löneslavar" i världen. Dessutom är det ingen som tvingar dig att ha ett arbete till "slavlön". Du får gärna köra ditt eget race, så länge du inte snyltar på resten av samhället.
Att Sveriges löneslavar har förhållandevis bra villkor är inte något jag tänker bestrida.

Slavlön? Är du dum? Sluta hitta på åsikter åt mig.

Du säger att det är ingen som tvingar dig att arbeta, men strax här nedanför säger du att för att överleva måste en individ utföra något slags arbete. Däri ligger ett tvång.
wille wrote:Guess what: för att överleva måste du som individ utföra något slags arbete. Antingen kan du springa omkring i djurskinn och jaga kaniner, eller så kan du hänga med resten av civilisationen och ha ett arbete som ger dig pengar. Visst, det kanske finns andra sätt att försörja sig på, eller andra modeller för hur ett samhälle skall fungera. Men att kalla ett hederligt arbete för "löneslaveri" är som att nominera sig själv till nobelpris i idioti.
Hederligt arbete? Hur kan ett arbete som perpetuerar ditt och andra i liknande situationers förtryck vara hederligt?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Vi kan båda enas om att vi har skilda åsikter om huruvida arbetande Svenskar är löneslavar eller inte.

Frågan är: Vad kan man göra åt saken (förutom att gå på bidrag, dvs.)? Hur skulle en samhällsmodell se ut för att människor inte skulle vara löneslavar? Är det fel att en människa skall behöva utföra ett arbete för att överleva?

Jag är lite trött på att bolla fram och tillbaka angående vem som har rätt eller fel, vi kan väl istället utveckla tankebanorna och kanske få fram någonting konstruktivt?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Parecon?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Frågan är: Vad kan man göra åt saken (förutom att gå på bidrag, dvs.)? Hur skulle en samhällsmodell se ut för att människor inte skulle vara löneslavar? Är det fel att en människa skall behöva utföra ett arbete för att överleva?
Vad man ska göra åt saken? Öka medvetenheten och långsamt gå åt ett av två håll. Alla arbetar eller ingen arbetar. Bägge situationer bli ekonomiskt ohållbara och kommer tvinga fram förändring. Ett steg mot "alla arbetar" skulle tex. vara att införa sex timmars arbetsdag. Ett annat steg skulle kunna vara att erkänna beroendet till de arbetslösa i samhället - idag så behandlas arbetslösa som skräp - trots att de uppfyller en väldigt viktig funktion i dagens samhälle.

Men i stort så är denna debatt ideologisk och handlar inte om praktiska lösningar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Andrej wrote:Vad man ska göra åt saken? Öka medvetenheten och långsamt gå åt ett av två håll. Alla arbetar eller ingen arbetar. Bägge situationer bli ekonomiskt ohållbara och kommer tvinga fram förändring. Ett steg mot "alla arbetar" skulle tex. vara att införa sex timmars arbetsdag. Ett annat steg skulle kunna vara att erkänna beroendet till de arbetslösa i samhället - idag så behandlas arbetslösa som skräp - trots att de uppfyller en väldigt viktig funktion i dagens samhälle.

Men i stort så är denna debatt ideologisk och handlar inte om praktiska lösningar.
Kan du inte mer detaljerat förklara den funktion som de arbetslösa fyller?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag antar att du pratar om arbetslösa som får förbättrad ekonomisk situation om de kommer tillbaka i arbete när vi pratar om behovet till de arbetslösa i samhället. Eller finns det fler behov, som jag har missat?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:Kan du inte mer detaljerat förklara den funktion som de arbetslösa fyller?
Hur dum är du egentligen? Du kan läsa svaret på din fråga, på sida ett där står det skrivet. Det var till och med skrivet specifikt till dig, Ramza.
wille wrote:Jag antar att du pratar om arbetslösa som får förbättrad ekonomisk situation om de kommer tillbaka i arbete när vi pratar om behovet till de arbetslösa i samhället. Eller finns det fler behov, som jag har missat?
Behovet av de arbetslösa. Samhällets behov av arbetslösa - är det jag menar.

Även du kan titta på sida ett, men för er bägge, så kan ni läsa nedan, om ni inte är litterärt utmanade:

Arbetslöshet håller allmänna lönekrav och villkor nere för de arbetande. Detta är bra för samhället (dvs, den rådande ordningen) då inte krävs ett geni för att inse att om löner och förmåner höjs för snabbt så blir det inte ekonomiskt realistiskt att anställa folk. Inte så svårt, faktiskt. Alltså, de arbetande drar sitt strå till stacken och de arbetslösa drar ett annat strå, tillsammans upprätthåller de i dagsläget något slags status quo.

En stabil arbetsmarknad behöver arbetslöshet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

lillis wrote:Det är lite samma känsla som när ungdomar på studenden har på sig kostym en hel dag och beter sig som om de är gamla män som faktiskt har en preferens när det gäller whisky och cigarrer.
så säger du bara för att du aldrig tog studenten.
noli turbare circulos meus
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

vlinder wrote:så säger du bara för att du aldrig tog studenten.
Oh snap!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Behovet av de arbetslösa. Samhällets behov av arbetslösa - är det jag menar.

Även du kan titta på sida ett, men för er bägge, så kan ni läsa nedan, om ni inte är litterärt utmanade:

Arbetslöshet håller allmänna lönekrav och villkor nere för de arbetande. Detta är bra för samhället (dvs, den rådande ordningen) då inte krävs ett geni för att inse att om löner och förmåner höjs för snabbt så blir det inte ekonomiskt realistiskt att anställa folk. Inte så svårt, faktiskt. Alltså, de arbetande drar sitt strå till stacken och de arbetslösa drar ett annat strå, tillsammans upprätthåller de i dagsläget något slags status quo.

En stabil arbetsmarknad behöver arbetslöshet.
Jag var lite otydlig, vi syftar på samma sak.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Andrej wrote:
Ramza wrote:Kan du inte mer detaljerat förklara den funktion som de arbetslösa fyller?
Hur dum är du egentligen? Du kan läsa svaret på din fråga, på sida ett där står det skrivet. Det var till och med skrivet specifikt till dig, Ramza.
För att förenkla för människor som inte följt tråden:
Dels så bidrar den arbetslöse till samhällets nyttighet genom att hålla löner och dylikt nere [...]
Andrej, försök svara på, utan att hjälplöst slå bort det jag säger med 'Är du dum?', om detta verkligen inte är resultatet av den funktion de fyller?

Jag är fortfarande intresserad av att veta hur den tysta protesten bidrar med att öka välfärden i samhället. Praktiska termer.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:Andrej, försök svara på, utan att hjälplöst slå bort det jag säger med 'Är du dum?', om detta verkligen inte är resultatet av den funktion de fyller?

Jag är fortfarande intresserad av att veta hur den tysta protesten bidrar med att öka välfärden i samhället. Praktiska termer.
Något sådant har jag inte påstått. Hade du läst något av mina tidigare inlägg istället bara för att låtsas så hade jag inte nu sagt, nu är du dum.

"Den tysta protesten" bidrar inte med att öka välfärden i samhället, men den utförs av arbetslösa, som bidrar till samhället, inte välfärden.

Ramza, antagligen trollar du bara för att irritera mig och sluka delar av min fritid, eller så har du onekligen problem med att läsa - jag struntar i vilket men en bättring från din sida vore på plats.
wille wrote:Jag var lite otydlig, vi syftar på samma sak.
Vill du förklara det för Ramza? Han verkar ha lite problem och förväxlar gärna begreppen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag googlade lite på "unemployment" hittade en rätt intressant artikel på Wikipedia som täcker ämnet arbetslöshet i samband till inflation.

Här har vi en annan artikel: Natural rate of unemployment

Kanske detta kan vara till någon hjälp?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille: Du har inga bilder?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Vi har ju en rätt vanlig modell som fungerar för att enkelt förklara hur inflationen normalt sett korrelerear med arbetslösheten.

Philipskurvan är en grov förenkling som inte tar hänsyn till andra omständigheter än hur arbetslöshet påverkar inflation.

Image

Värt att notera är också att philipskurvan normalt sett inte används, då det har visat sig att det finns tillfällen då både arbetslöshet och inflation ökar, vilket strider mot grundprincipen i philipskurvan.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

wille wrote:Värt att notera är också att philipskurvan normalt sett inte används, då det har visat sig att det finns tillfällen då både arbetslöshet och inflation ökar, vilket strider mot grundprincipen i philipskurvan.
Då kan man fråga sig om den är relevant alls. Det är nästan som man tycker att den inte behöver visa ett samband.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply