Arbetets vara och icke vara

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Andrej wrote:Ramza, antagligen trollar du bara för att irritera mig och sluka delar av min fritid, eller så har du onekligen problem med att läsa - jag struntar i vilket men en bättring från din sida vore på plats.
Jag ursäktar att vissa av mina inlägg var befläckade av en frustration över den extrema ideologiska skillnaden vi har. Är artikeln som Wille länkade till på något sätt korrekt i din mening? Jag ska läsa den och se om jag förstår bättre din åsikt i så fall.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:Jag ursäktar att vissa av mina inlägg var befläckade av en frustration över den extrema ideologiska skillnaden vi har. Är artikeln som Wille länkade till på något sätt korrekt i din mening? Jag ska läsa den och se om jag förstår bättre din åsikt i så fall.
Låt inte din frustration över det du antar är min ideologiska ståndpunkt förblinda dig till den grad att du inte läser vad jag skriver - det är bara dumt.

Vilken av mina åsikter? Tro inte att jag endast fört ett argument hela tråden, tex. det faktum att arbetslösa behövs i samhället för arbetsmarknaden ska fungera på ett (hyfsat) stabilt sätt är endast ett stöd till ett litet sidospår när jag, utfrågad, spekulerade lite om hur man faktiskt, reellt skulle kunna förändra samhället. Något som du flitigt och utan någon framgång försökte häckla.

Själv så är jag inte något vidare intresserad av eventuella kurvor eller linjer, i alla fall när det handlar om något så tråkigt som ekonomi. Du kan läsa artikeln om du vill, jag har inte gjort det och ämnar inte göra det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

För att ett kapitalistiskt system skall fungera så måste det finns fattiga och rika.

Att inflation generellt sett ökar iom minskad arbetslöshet är ju ganska självklart. Större köpkraft = högre efterfrågan = högre priser...
Last edited by XitArS on 2007-11-03 14:25:52, edited 2 times in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Ramza wrote:Då kan man fråga sig om den är relevant alls. Det är nästan som man tycker att den inte behöver visa ett samband.
Förvisso visar den inte helhetsbilden, men sambandet som den pekar på är att inflationen (bör) förändras efter arbetslösheten.

Problematiken tordes ligga i de meningsskiljaktligheter kring den styrda marknadsekonomin och den fria marknadsekonomin. Den styrda marknadsekonomin förändrar bland annat räntan (därmed i viss mån inflationen) för att anpassas efter förändringar i marknaden (där arbetslösheten är en faktor) så att inflationen styrs, medan den fria marknadsekonomin har minimal styrning av ekonomin och låter saker sköta sig självt i större utsträckning.

Jag är själv inte jätteinsatt i ekonomiska modeller och försöker bara beskriva enkla modeller. Om någon känner att det finns felaktigheter i mina påståenden eller vill tillägga något, så känn er fria att fylla på.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

Jag hoppas att du inser att det där är en väldigt dålig källa för att stödja din sak.
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Godis wrote:Jag hoppas att du inser att det där är en väldigt dålig källa för att stödja din sak.
Jag hoppas att du inser att det jag pratar om är en teori, lämpligare att ha som diskussionsunderlag än att räkna på. Det har man nog inte gjort seriöst sedan 70-talet.

Och nej, wikipedia är inte en dålig källa, måhända osäker i vissa fall, men inte dålig.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

wille wrote:Och nej, wikipedia är inte en dålig källa, måhända osäker i vissa fall, men inte dålig.
Retorisk fråga: Är en osäker källa en dålig källa?

Angående sambandet mellan inflation och arbetslöshet så finns det idag väldigt få länder som har så låg arbetslöshet att praktiskt taget alla som vill ha ett jobb kan få ett. På rak arm kan jag bara komma på Danmark, Norge, Nederländerna och Schweiz i Europa. De här länderna har väldigt olika ekonomier och arbetsmarknadslagar. Vad de har gemensamt är att de är bland de länder i världen som har lägst inflation. Det verkar som att de arbetslösas "tjänster" inte behövs där.
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Godis wrote:
wille wrote:Och nej, wikipedia är inte en dålig källa, måhända osäker i vissa fall, men inte dålig.
Retorisk fråga: Är en osäker källa en dålig källa?
En osäker källa är en dålig källa om man kollar den och upptäcker att den har fel, eller om man inte kollar den och det uppdagas att den har fel.

Därför är det bäst att kolla osäkra källor och korsreferera dem med något annat (eget vetande eller andra källor) innan man refererar till dem. Men rent principiellt sett är det inte källan som är dålig, bara ditt sätt att behandla den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply