Yamaha FS1. Nån moped expert?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Yamaha FS1. Nån moped expert?

Post by Joe_Baker »

Hej!

Jag har just satt på ett högkomprossions topplock på min FS1:a.

Till en början när jag körde så gick den riktigt bra och det märktes skillnad.
Men sen när jag kört ca 3 km, så sackade den skit mycket och gick inte o köra.
Den dog så fort man släppte gasen och man var tvungen att rulla igång den.
När jag stannat så kände jag att det kom djävulskt mycke värme från topplocket. :P

Vad beror det på?
Vad kan jag göra?

Den gick mycket bättre innan jag satt på kögkomplocket :-/
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Har du bytt tändstift sen du bytte topp?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Oooh härdsmälta.
Mac mini
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Nej det har jag inte.

"Original" tändstift till min moped är BH6s (eller vad det nu heter) och jag hade redan ett BH7s sedan innan, så han i mopedbutiken där jag köpte toppen sa att jag nog inte behövde något starkare, om det nu var det du syftade på?

Jag kan säga såhär att tändstiftets "porslin" blev orange brunt efter "rundan med högkompen", men det är bra gnista i det. :P
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag tror att du behöver ett stift som går kallare eftersom du fått högre kompression.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

DeCaff wrote:Jag tror att du behöver ett stift som går kallare eftersom du fått högre kompression.
Jag påstår att du behöver nytt stift förslagvis B8HS, samt att du behöver köra på en helt annan olja, eller rent av mer helt enkelt.

Men efter din förklaring, så vill jag ha det till den håller på att nypa för dig hela tiden. Så plocka ur kolven och kolla om så är fallet =)

Såfall har du iaf en grov förklaring till din värme från toppen.


skicka gärna bild ^^
• ο β ε ο •
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

har du något mer trim än högkompslock på fisettan?
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

Flyttad.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Hmm du borde nog köra med BH9 det hade då fasen jag på DTn iaf!

Men Du... ursäkta om jag är dum nu! Men när du montreade det nya topplocket så hade du välle ne ny topplockspacning va? eller satte du inte dit någå alls?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Ståhl wrote:har du något mer trim än högkompslock på fisettan?
Ja, jag har ett 16,5 mm insug, 13 framdrev och så har jag plockat ur insatsen i ljuddämparen.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Stiiig wrote:Hmm du borde nog köra med BH9 det hade då fasen jag på DTn iaf!

Men Du... ursäkta om jag är dum nu! Men när du montreade det nya topplocket så hade du välle ne ny topplockspacning va? eller satte du inte dit någå alls?
Jag använde min gamla packning, både jag och mopedfarbrorn konstaterade att de gick o använda.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

En annan förklaring till att den blev överhettad är att motorn inte får tillräckligt med bränsle och att den då får jobba mer.
Jag kan inte köra moppen ordentligt med förgasarkåpan på för då får den för lite luft. Och i mopedbutiken sa de att det kunde bero på att munstycket är för litet så att den får för lite bensin.

Men i alla fall, nu har jag satt på mitt gamla topplock sålänge och nu vill den inte starta alls! :-/

Ska kolla ifall någon kolvring har pajjat.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Joe_Baker wrote:En annan förklaring till att den blev överhettad är att motorn inte får tillräckligt med bränsle och att den då får jobba mer.
Jag kan inte köra moppen ordentligt med förgasarkåpan på för då får den för lite luft. Och i mopedbutiken sa de att det kunde bero på att munstycket är för litet så att den får för lite bensin.

Men i alla fall, nu har jag satt på mitt gamla topplock sålänge och nu vill den inte starta alls! :-/

Ska kolla ifall någon kolvring har pajjat.
Du borde kolla hela cylinderpaketet från grunden.

Sedan ordna dugligt nytt stift, montera hyggligt munstycke.
Sedan sjustera luften, man kan använda perfekta hemma-uppfinningar =)

Och Bilder är ett Plus .
• ο β ε ο •
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

noname/whatever wrote:
Joe_Baker wrote:En annan förklaring till att den blev överhettad är att motorn inte får tillräckligt med bränsle och att den då får jobba mer.
Jag kan inte köra moppen ordentligt med förgasarkåpan på för då får den för lite luft. Och i mopedbutiken sa de att det kunde bero på att munstycket är för litet så att den får för lite bensin.

Men i alla fall, nu har jag satt på mitt gamla topplock sålänge och nu vill den inte starta alls! :-/

Ska kolla ifall någon kolvring har pajjat.
Du borde kolla hela cylinderpaketet från grunden.

Sedan ordna dugligt nytt stift, montera hyggligt munstycke.
Sedan sjustera luften, man kan använda perfekta hemma-uppfinningar =)

Och Bilder är ett Plus .
(jag vet inte hur jag ska lägga upp bilder här ? :-/ )

Jag upptäckte att toppen på kolven (den är ny) var intryckt och att det var en liten spricka där, men den startade ändå fast den ville inte hålla igång.

Så jag satte i en annan kolv (som jag använt tidigare), men nu startar den inte överhuvudtaget och det kommer oroande gnissel/skär ljud från cylinderområdet. Även ett annat tillfräsande ljud uppstår ibland och det ska enligt en kompis komma från membranet.

:-/
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Jag rekommenderar dig att vända dig till ett ordentligt mopedforum, t ex http://www.speedriders.com/ eller http://forum.japanracing.se/, istället för ett forum som är specialiserat på elektronik.
Där har du iaf en början.
Puss hej.
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Joe_Baker wrote:
noname/whatever wrote:
Joe_Baker wrote:En annan förklaring till att den blev överhettad är att motorn inte får tillräckligt med bränsle och att den då får jobba mer.
Jag kan inte köra moppen ordentligt med förgasarkåpan på för då får den för lite luft. Och i mopedbutiken sa de att det kunde bero på att munstycket är för litet så att den får för lite bensin.

Men i alla fall, nu har jag satt på mitt gamla topplock sålänge och nu vill den inte starta alls! :-/

Ska kolla ifall någon kolvring har pajjat.
Du borde kolla hela cylinderpaketet från grunden.

Sedan ordna dugligt nytt stift, montera hyggligt munstycke.
Sedan sjustera luften, man kan använda perfekta hemma-uppfinningar =)

Och Bilder är ett Plus .
(jag vet inte hur jag ska lägga upp bilder här ? :-/ )

Jag upptäckte att toppen på kolven (den är ny) var intryckt och att det var en liten spricka där, men den startade ändå fast den ville inte hålla igång.

Så jag satte i en annan kolv (som jag använt tidigare), men nu startar den inte överhuvudtaget och det kommer oroande gnissel/skär ljud från cylinderområdet. Även ett annat tillfräsande ljud uppstår ibland och det ska enligt en kompis komma från membranet.

:-/
Smörjde du in kolven i lite olja innan du satte ner den? hehe..
Kör du på för lite olja?
• ο β ε ο •
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

låter ju som du helt enkelt bonkat kolven i toppen :P
är det en riktig trimm topp eller är det nån som planat den åt dig
och kanske gjort det lite väl mycket
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

noname/whatever wrote:Smörjde du in kolven i lite olja innan du satte ner den? hehe..
Kör du på för lite olja?
Japp det gjorde jag, jag har bytt kolv förut utan problem.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

lord_vasagos wrote:låter ju som du helt enkelt bonkat kolven i toppen :P
är det en riktig trimm topp eller är det nån som planat den åt dig
och kanske gjort det lite väl mycket
Det är en riktig. Köpt i en moped affär, beställd från Jofrab.

Men nu är problemet att jag inte får igång den över huvud taget, även fast jag bytt till en gammal kolv och satt på original topplocket.

(Gnistan är fin, jag har använt startgas, förgasaren får bensin)
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Problemet löst, mopeden fungerar! :)

Jag ska ej trimma något mer.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Joe_Baker wrote:Problemet löst, mopeden fungerar! :)

Jag ska ej trimma något mer.

Som säkert nu är relativt givet, hur löste du problemet? =)
• ο β ε ο •
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

noname/whatever wrote:
Joe_Baker wrote:Problemet löst, mopeden fungerar! :)

Jag ska ej trimma något mer.

Som säkert nu är relativt givet, hur löste du problemet? =)
Sammanfattat: (Jag bytte kolven som sagt innan), skruvade loss avgasröret och såg till att cylindern satt ordentligt, torkade av packningen och kanterna runt topplocket från olja, skruvade på topplocket med precision, sedan så startade den hur lätt som helst och inga gnissel eller skärljud. :D

Men tändstiftet fick jag byta till ett gammalt (lite svagare) så länge, för det andra orkade inte hålla igång när man la i en växel.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Joe_Baker wrote:
noname/whatever wrote:
Joe_Baker wrote:Problemet löst, mopeden fungerar! :)

Jag ska ej trimma något mer.

Som säkert nu är relativt givet, hur löste du problemet? =)
Sammanfattat: (Jag bytte kolven som sagt innan), skruvade loss avgasröret och såg till att cylindern satt ordentligt, torkade av packningen och kanterna runt topplocket från olja, skruvade på topplocket med precision, sedan så startade den hur lätt som helst och inga gnissel eller skärljud. :D

Men tändstiftet fick jag byta till ett gammalt (lite svagare) så länge, för det andra orkade inte hålla igång när man la i en växel.
Med andra ord hade du slarvat som en dåre under alltihopa? ;D
• ο β ε ο •
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

noname/whatever wrote:Med andra ord hade du slarvat som en dåre under alltihopa? ;D
Jo det kan man väl säga ;D

Förutom att kolven var sönder. Och att jag inte vågat dra åt tillräckligt, pinnbultarna går av hur lätt som helst.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
Post Reply