avast och mitt internet?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

avast och mitt internet?

Post by hjarterkung »

installerat nytt virusprogram
avast

jag kan använda msn när avast är igång
men jag kan inte surfa
när jag högerklickar på ikonen i högra fältet och avaktiverar avast så funkar det att surfa men inte när jag aktiverar avast.

jag har 3g internet
det funkade fint igår på jobbet när jag var uppkopplat mot deras fasta lina. men inte nu när jag kör på mitt internet hemma, 3g trådlöst.
men det funkar när jag avaktiverar avast.

vad är fel och vad kan jag göra?
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det låter som om Avast av oklar anledning blockar DNS för dig när du är på 3G-interfacet. (Vilket är ett nytt och exotiskt fel som jag gärna vill höra mer om eftersom jag jobbar med 3G-internet, vilken leverantör har du?

Testa att pinga en känd adress:
ftp.sunet.se är min favorit i sammanhanget.
Om du får svar på ping är det något lurt med HTTP-protokollet.
Om du inte får svar, testa att pinga IP-adressen (194.71.11.69 för ftp.sunet.se)
Får du svar där så hade jag rätt och det är något lurt med DNS. Kontakta din Internetleverantör och säg att de är obegåvade apor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

Post by hjarterkung »

skall försöka gräva fram mer info åt dig. är kanon om du kan lite redan på området.

försöker nämligen hjälpa en vän men körde fast själv och vände mig till forum. skrev visserligen frågan som att det var jag som hade problemet :)

har själv försökt leta efter något i avast som kan påverka saken men inga inställningar har gjort mig klokare.
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
Post Reply