Det sjunde inseglet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Det sjunde inseglet

Post by Dissident »

User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ja det låter som det. Men i manuset jag hittade på google står det "Rädd" och i den engelska versionen säger han "My flesh is afraid, but i am not"

EDIT:Döden säger ju "Är du beredd?" då skulle han kunna svara med "redd" som en förkortning av beredd/redo? Inte helt omöjligt men jag skulle tippa på "rädd".
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Xerbee wrote:Ja det låter som det. Men i manuset jag hittade på google står det "Rädd" och i den engelska versionen säger han "My flesh is afraid, but i am not"
Jo jag har också hittat manuset. Tydligen hade döden en replik som inte var med i filmen.

[quote=""internet""]DÖDEN: Är du beredd?

RIDDAREN: Min kropp är rädd, inte jag själv.

[DÖDEN: Nåja, det är ju ingenting att skämmas över.][/quote]
Om det verkligen är rädd som i betydelsen skrämd skulle dödens oanvända replik bli helt malplacé; att inte vara skrämd är ju ingenting att skämmas för under några omständigheter. Att däremot inte vara redo skulle vara något att skämmas för, dock inte i den här extraordinära situationen (vilket döden påpekar).

Rädd är fullständig non sequitur och inte ett svar på dödens fråga, men redd passar in i handlingen - Blocks pestdrabbade kropp är redo att dö, men själv har han saker kvar att göra.

edit: Kan det vara så att redd också stavas rädd?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

är det:
min kropp beredd, inte jag själv.

eller

min kropp är rädd, inte jag själv.

??
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:är det:
min kropp beredd, inte jag själv.

eller

min kropp är rädd, inte jag själv.

??
Precis, det är frågan. Jag tror själv att det är redd, vilket har ett obskyrt ursprung i medeltida tyska, men samma betydelse som beredd och redo. Att "reda" är att göra något färdigt och att vara "redd" är att vara färdig. Min ambition är att vara den förste på 50 år att uppmärksamma detta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Men nu är ju "rädd" också synonymt med varsam/aktsam. Säger manuset "rädd" så är det säkert så.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:Men nu är ju "rädd" också synonymt med varsam/aktsam.
Nja, inte utan en preposition. Men det passar ändå inte in. Han är ju "aktsam" i det att han inte är redo att dö.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Om det verkligen är rädd som i betydelsen skrämd skulle dödens oanvända replik bli helt malplacé; att inte vara skrämd är ju ingenting att skämmas för under några omständigheter.
Att kroppen är rädd är inget att skämmas för om själen är villig. Det motsatta däremot vore pinsamt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Om det verkligen är rädd som i betydelsen skrämd skulle dödens oanvända replik bli helt malplacé; att inte vara skrämd är ju ingenting att skämmas för under några omständigheter.
Att kroppen är rädd är inget att skämmas för om själen är villig. Det motsatta däremot vore pinsamt.
Men hans själ är ju inte villig.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag upplever som han menar redo.
”Är du beredd”
”Min kropp är redo min inte jag”
hm...och nu kan man inte fråga Bergman heller.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mr Einstein wrote:Jag upplever som han menar redo.
”Är du beredd”
”Min kropp är redo min inte jag”
hm...och nu kan man inte fråga Bergman heller.
Nej, men Sydow.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

lither wrote:
Mr Einstein wrote:Jag upplever som han menar redo.
”Är du beredd”
”Min kropp är redo min inte jag”
hm...och nu kan man inte fråga Bergman heller.
Nej, men Sydow.
Ja, just det.
Han lever ju fortfarande ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag hade en diskussion om detta på efterfesten för att försöka ta reda på vad andra tyckte. Nu minns jag inga svar dock. Perfekt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply