on/off-fjärrkontroll

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
J0han
Posts: 211
Joined: 2006-08-02 22:14:12

on/off-fjärrkontroll

Post by J0han »

jag har funderat ett tag på om det skulle vara möjligt att ta en fjärkontroll från en gammal vhs, osså ir-mottagaren i vhs:en, och på något sätt, sätta denna innan strömknappen på datorn, så att om den mottog någon ir-signal från kontrollen, skulle den kunna starta?
//J0han
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det skulle bli väldigt krångligt då din videobandspelare förmodligen har en mikroprocessor som sköter on/off samt alla andra funktioner.

Däremot vill jag minnas att det finns elektronikbyggsatser för fjärrkontrollstyrning av valfria saker.
Kan inget om mycket
User avatar
J0han
Posts: 211
Joined: 2006-08-02 22:14:12

Post by J0han »

okej!, jag såg det omöjliga i det när jag öppnade videon
//J0han
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Bad_and_ugly wrote:Däremot vill jag minnas att det finns elektronikbyggsatser för fjärrkontrollstyrning av valfria saker.
Sant, annars går det ju att köpa en vanlig fjärrströmbrytare och modda om lite med ett relä, men då handlar det ju om rättså höga spänningar antar jag. Vet inte riktigt hur det ser ut innuti mottagarna dock.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

-SE- wrote:Sant, annars går det ju att köpa en vanlig fjärrströmbrytare och modda om lite med ett relä, men då handlar det ju om rättså höga spänningar antar jag. Vet inte riktigt hur det ser ut innuti mottagarna dock.
Borde inte vara något problem att förstärka signalen i mottagaren så att den orkar dra ett relä.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply