Fan Mate som fläktstyrning!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Palle06
Posts: 119
Joined: 2006-03-05 16:59:59
Location: Göteborg, såklart

Fan Mate som fläktstyrning!

Post by Palle06 »

Jo, jag har en liten fundering. Har precis skaffat mig ett nytt system. Funderingen är den att jag tycker att mitt grafikkort samt processorfläkt låter lite mkt, kan man med en fan mate styra orginalfläktarna på grafikkortet o processorn utan att behöva köpa nya fläktar såsom Zalman bland annat?

Alltså, kan man styra orginalfläktarna med en så kallad fan mate?

Öppnade Chassiet nu o såg följande; Orginalprocessorkylaren har en 4pin som sitter fast i 4pinskontakt på moderkortet. Orginalgrafikkortskylaren har en 4pin som i sin tur sitter fast i 4pinskotakt i kortet. Pinsen ser ut så här (http://zasilacze.komp.w.interia.pl/c-4P ... rsmall.jpg) Min nästa fråga är då, kan man köpa kablar där det får från 4pin --> 3pin, alltså inte från en molexkabel från nätagget. Alltså, en kabel från 4pinskontakten på både "grafikkortspinsen" o "processorpinsen" till en 3pin som jag sedan kan koppla till en zalman fan mate.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Om det är ett hyfsat nytt moderkort går det oftast att styra 4-pins fläktarna därifrån. Prova att ställa CPU-fan till något tystare läge i BIOS. Går inte det kan du testa Speedfan.

Grafikkortsfläkten följer det ofta med mjukvaar som fixar, kolla vad för program tillverkaren tillhandahåller. Annars finns det säkert universalprogram som fixar flera olika märken, men kommer inte på ngt spontant.


Om inget av det hjälper kan du börja fundera på en fanmate eller att byta kylning. Ny kylning behöver inte vara dyr och kan ge bättre kylprestanda + lägre ljudnivå samtidigt.
In cars several processors are connected by a bus
Freezard
Posts: 223
Joined: 2005-01-07 7:44:36

Post by Freezard »

Kan ändra både CPU och GPU fläktarna i BIOS här... 3-pins bägge. 4-pins går alltid att ändra vad jag vet om du inte har ett gammalt moderkort.
Palle06
Posts: 119
Joined: 2006-03-05 16:59:59
Location: Göteborg, såklart

Post by Palle06 »

übermensch wrote:Om det är ett hyfsat nytt moderkort går det oftast att styra 4-pins fläktarna därifrån. Prova att ställa CPU-fan till något tystare läge i BIOS. Går inte det kan du testa Speedfan.

Grafikkortsfläkten följer det ofta med mjukvaar som fixar, kolla vad för program tillverkaren tillhandahåller. Annars finns det säkert universalprogram som fixar flera olika märken, men kommer inte på ngt spontant.


Om inget av det hjälper kan du börja fundera på en fanmate eller att byta kylning. Ny kylning behöver inte vara dyr och kan ge bättre kylprestanda + lägre ljudnivå samtidigt.
Det är ett helt nytt Motherboard från Asus, Asus P5K. Hur gör man i BIOS för att sänka hastigheterna på fläktarna då?
Post Reply