Öst- och Västberlin

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Öst- och Västberlin

Post by Act »

Håller på med ett arbete i Historia C och Samhällskunskap där jag utförligt beskrivit Tysklands historia från 1930-talet till nu.

Frågan till er är:
Är det någon som varit i Berlin och sett om det fortfarande finns skillnader mellan dåvarande Västberlin och Östberlin?
Carpe Diem
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Frågade päronen lite snabbt och de säger att alla skillnader som inte fungerar som minnen är utslätade. Med möjligt litet undantag för checkpoint charlie. ;)
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Jag har varit massa i Berlin. Hur menar du. Skillnad då från nu? Eller menar du om det är skillnader mellan öst och väst som är synliga i dagsläget ?

Ex. att det nya väst är mer för turister och har gånggator med dyra butiker ala armani, dolce gabbana osv. Medans öst är mer trashigt mysfunkigt med sköna unika små butiker och billiga ölhak.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Västberlin saknar den härliga stalinistiska arkitekturen som präglar stora delar av östberlin.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Enligt den svenska ambassadören i Berlin är det mest äldre och knappt några barnfamiljer alls som bor i den östra delen, medan väst har de modernare inslagen och är allmänt mycket livligare.
Intrycket jag fick av östra delen var inte så roligt, mest stora gråa byggnader, fulla trettonåringar och grafitti.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Viscum wrote:...skillnader mellan öst och väst som är synliga i dagsläget?
'
Precis.

Då får man tacka för svaren, hade nästan föreställt mig att det skulle vara så. Läste i en bok,"När DDR & BRD blev TYSKLAND", att det är många människor som i dagsläget vill ha tillbaka DDR och kommunismen. Visst, vem vill inte ha billig mat och säkra jobb, men det finns ju alltid en baksida.
Carpe Diem
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Östberlin har en del riktiga pärlor till utetställen. Väst är mer slätstruket.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply