digitalt ljud till analogt?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
f1sk3n
Posts: 3
Joined: 2007-12-14 17:26:02

digitalt ljud till analogt?

Post by f1sk3n »

Hej, jag har en lite äldre förstärkare som jag har problem att få ut 5.1 ljud från. Den har nämligen inga ingångar för digitalt ljud utan den har uttagtvå röd/vit för front, två röd/vit för surround och två uttag för sub respektive center. Från dvd:n har jag både hdmi-out och coaxial och även scart har jag hört kan användas som ljudsladd. Men jag undrar ifall det finns någon slags adapter eller något som kopplar om så man kan koppla från tex. coaxial till förstärkarens analoga.
Det står dolby surround pro-logic på förstärkaren ifall det är till någon hjälp. Känns ju lite tråkigt att behöva lägga ut 3000kr för en ny förstärkare bara för att man inte kan koppla om mellan dvd:n och förstärkaren. Tack för hjälpen
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Är det en surroundstärkare med bara analoga ingångar så kanske man kan få tag i en adapter, men lättast är väl att utnyttja de analoga utgångarna på DVDn. Finns inga sådana så finns det billiga DVD-spelare. Vill du bara ha ut stereoljud så duger scarten bra.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
f1sk3n
Posts: 3
Joined: 2007-12-14 17:26:02

Post by f1sk3n »

Jag vill ha 5.1 ljud. Du vet inte var det går att hitta en sån här adapter? Jag har ju en bra dvd fast det finns bara analoga uttag för stereoljud.
Post Reply