Reservhjulsbaljan på bilar, behövs?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Reservhjulsbaljan på bilar, behövs?

Post by noname/whatever »

jag har en liten fundering.
låt säga att min reservhjulsbalja är sönderrostad och jag då väljer att såga bort hela skiten och ersätta med hygglig plåt rätt över.

med andra ord gör jag som så att jag väljer bort att ha en form utav balja där och har istället ytan alldeles slät/rak jämn med hela alltet där.

Alltså, kör jag utan balja samt reservhjul, lagligt, ok för bilprovningen??

Vi pratar om en vanlig Sierra f.ö...
• ο β ε ο •
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Mac mini
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Reservhjul är inget krav för att gå genom besiktningen.

Angående baljan, vet att man kunde välja att istället för reservhjuö få en högtalare (och punkteringsspray lr vad det är) för en extra slant på volvo.

Förtydligande: i baljan fick man en högtalare då. MEN eftersom den där baljan utgör någon bärande del så ser inte jag ngon anledning till varför man inte skulle få kunna kapa bort den.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Kanon, då ska jag spraka bort den nuvarande skiten och svetsa
över ekonomiplåt någorlunda.

Någon som har erfarenheter utav bilprovningen där dom kollar hur sätena/stolarna sitter fast. Givetvis måste dom sitta, alltså inte vara lösa.
Men ifall dom verkligen böjer sig ner och studerar infästningen?

Sedan har jag även en fråga hur bilprovningen betér sig om automatlådor.
alternativen i min växling är följande:
1 = Låst etta
2 = Låst tvåa
3 = Låst trea
D = köra fram
N = Friläge
R = Back
P = Parkering

Dessvärre fungerar bara D, N, R & P.
Min fråga:
Kollar dom verkligen om dom resterande alltså 1.2.3 fungerar??

Bilen har varit likadan förr och klarat sig.
Så inga problem borde uppstå, men jag personligen hade ju
lätt kollat det också för att ha något att klanka på om de vore mitt yrke.
• ο β ε ο •
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

De bryr sig ionte om växellådan.

Bilen ska vara trafiksäker, och att inte kunna få in några växlar på en automatare (förutopm Driven då) är inget som gör bilen trafikfarlig.

Angående baljan, jämför det med om plåten under förarens fötter hade varit rostiug, bara svetsa på nytt och gå genom besiktningen...

Vad beträffar stolarna har jag aldrig varit med om att de kollat hur sätena sitter.

Såhär brukar det gå till (har gått till för mig alltid iaf):
De kollar avgaserna, lamporna, bältena, varningstriangel, kör fram bilen till bromsgrejsimojset och kollar bromsarna, kör fram den lite till och kollar däck och styrleder och kollar efter rost undertill (de bärande/viktiga) delarna.

Och tutan med...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

En till sak bilprovningen kollar med automat är att man bara ska kunna starta bilen på P och N.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

DeCaff wrote:En till sak bilprovningen kollar med automat är att man bara ska kunna starta bilen på P och N.
Att man BARA, ska kunna det?
Jag besiktigade min Laguna där för några månader sen.
ingen som klagade på mig på den punkten..
• ο β ε ο •
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

CSM101 wrote:De bryr sig ionte om växellådan.

Bilen ska vara trafiksäker, och att inte kunna få in några växlar på en automatare (förutopm Driven då) är inget som gör bilen trafikfarlig.

Angående baljan, jämför det med om plåten under förarens fötter hade varit rostiug, bara svetsa på nytt och gå genom besiktningen...

Vad beträffar stolarna har jag aldrig varit med om att de kollat hur sätena sitter.

Såhär brukar det gå till (har gått till för mig alltid iaf):
De kollar avgaserna, lamporna, bältena, varningstriangel, kör fram bilen till bromsgrejsimojset och kollar bromsarna, kör fram den lite till och kollar däck och styrleder och kollar efter rost undertill (de bärande/viktiga) delarna.

Och tutan med...
visst ja!!! Hahaha ;D
Larmet fick fnatt igår så jag fick dra tutan och låta lamporna blinka.
Iofs. redan fixat nu men jeklarns, jag hade glömt tutan om du inte nämnt det 8)



Bilen har anmärkningar på golvrosten framtill.
Dom varnar också att stolfästena är rostiga.

Därav min lilla fundering.
anyhow ska rubbet svetsas.
• ο β ε ο •
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

noname/whatever wrote:Att man BARA, ska kunna det?
Jag besiktigade min Laguna där för några månader sen.
ingen som klagade på mig på den punkten..
Ja, går bilen att starta på någon annan växel ger dom normalt sett nerslag.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

3:e tråden.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Peter Wall wrote:3:e tråden.
Utav mig kring samma ämne?
minns jag då inte, du får gärna återliva mitt minne om så är fallet...

Köpråd kring svets har f.ö inte med detta att göra.
• ο β ε ο •
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P
Rockabilly,Psychobilly
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Ståhl wrote:Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P

yesyes, har förstått det nu..
Eventuellt ska jag trycka ner en balja, i bättre skick från en 740..
• ο β ε ο •
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Efter att du har svetsat sä bör du dra på kallgalv och sedan underredsmassa för att skydda plåten, som annars skulle rosta upp igen efter ett år.

Kallgalv för att det galvaniserar all öppen metall och underredsmassan kan du nog lura ut själv :P

Var noggran, dra gärna på lite kallgalv inifrån med då fukt annars kan kondensera på plåten och få den att rosta inifrån.
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ståhl wrote:Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P
Presis martin! I de flesta bilar räknas inte baljan som bärande. Om baljorna siter var för sig på varje sida brukar det vara helt ok. Men sitter balan ihop rätt över så brukar det kunna bli en del kompliaktioner om man tar bort den.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Stiiig wrote:
Ståhl wrote:Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P
Presis martin! I de flesta bilar räknas inte baljan som bärande. Om baljorna siter var för sig på varje sida brukar det vara helt ok. Men sitter balan ihop rätt över så brukar det kunna bli en del kompliaktioner om man tar bort den.
Vad menar du med baljorna egentligen? hähä! ;D
Sitter ju bara en vanlig balja i mitten, som inte tillhör någon bärande del.

Är dock lite sådär halvdrygt att köra vinkelslip för att få väck den
då bensintanken sitter delvis undertill, mestadels bredvid men närma.

I mitt fall har jag en läckandes tank så dee va ingen större hitt hehe ...
• ο β ε ο •
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

noname/whatever wrote:
Stiiig wrote:
Ståhl wrote:Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P
Presis martin! I de flesta bilar räknas inte baljan som bärande. Om baljorna siter var för sig på varje sida brukar det vara helt ok. Men sitter balan ihop rätt över så brukar det kunna bli en del kompliaktioner om man tar bort den.
Vad menar du med baljorna egentligen? hähä! ;D
Sitter ju bara en vanlig balja i mitten, som inte tillhör någon bärande del.

Är dock lite sådär halvdrygt att köra vinkelslip för att få väck den
då bensintanken sitter delvis undertill, mestadels bredvid men närma.

I mitt fall har jag en läckandes tank så dee va ingen större hitt hehe ...
Det jag menar är reservhjulsbaljorna på sidorna. Men nu försåtr jag att du menar den i mitten. Om den i mitten går ända ut i kanterna är den troligtvis bärande.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Stiiig wrote:Det jag menar är reservhjulsbaljorna på sidorna. Men nu försåtr jag att du menar den i mitten. Om den i mitten går ända ut i kanterna är den troligtvis bärande.
Nu har du förlorat mig här. Reservhjulsbaljorna på sidorna?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

CSM101 wrote:
Stiiig wrote:Det jag menar är reservhjulsbaljorna på sidorna. Men nu försåtr jag att du menar den i mitten. Om den i mitten går ända ut i kanterna är den troligtvis bärande.
Nu har du förlorat mig här. Reservhjulsbaljorna på sidorna?
hmm... om du har en 240 t.ex så har du baljor på sidorna.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Stiiig wrote:
noname/whatever wrote:
Stiiig wrote:
Ståhl wrote:Somsagt så va de någon som sa här att baljan utgör ingen bärande del av bilen...så du kan alltid kapa bort den å svetsa i en rak plåt istället...
Står inget om på bilprovningens hemsida om att du ska behöva regbesikta om den för att du ändrar lite plåt..
det vore precis som om du besiktar me en bukla i dörren...vilket inte dom bryr sig i :P
Presis martin! I de flesta bilar räknas inte baljan som bärande. Om baljorna siter var för sig på varje sida brukar det vara helt ok. Men sitter balan ihop rätt över så brukar det kunna bli en del kompliaktioner om man tar bort den.
Vad menar du med baljorna egentligen? hähä! ;D
Sitter ju bara en vanlig balja i mitten, som inte tillhör någon bärande del.

Är dock lite sådär halvdrygt att köra vinkelslip för att få väck den
då bensintanken sitter delvis undertill, mestadels bredvid men närma.

I mitt fall har jag en läckandes tank så dee va ingen större hitt hehe ...
Det jag menar är reservhjulsbaljorna på sidorna. Men nu försåtr jag att du menar den i mitten. Om den i mitten går ända ut i kanterna är den troligtvis bärande.
Okej, men nej den går inte ut i kanterna som du skriver utan den finns i mitten på ett ungefär.. Jävla skum fråga egentligen haha :D Så du menar att volvo 240 har 2st reservhjulsbaljor eftersom du skriver "dom på sidorna"?.. Därför en reservhjulsbalja är ju Ental, inte Flertal hehe..
• ο β ε ο •
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Stiiig wrote:hmm... om du har en 240 t.ex så har du baljor på sidorna.
Jag har varit på kickboxningsträning och skyller min dumhet på att jag fått slag på huvidet, men varför skulle man ha två baljor då alla bilar jag suttit i, däribland 240s, enbart haft ett reservhjul?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

CSM101 wrote:
Stiiig wrote:hmm... om du har en 240 t.ex så har du baljor på sidorna.
Jag har varit på kickboxningsträning och skyller min dumhet på att jag fått slag på huvidet, men varför skulle man ha två baljor då alla bilar jag suttit i, däribland 240s, enbart haft ett reservhjul?
Jag är också på ditt spår.....
• ο β ε ο •
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

CSM101 wrote:Jag har varit på kickboxningsträning och skyller min dumhet på att jag fått slag på huvidet, men varför skulle man ha två baljor då alla bilar jag suttit i, däribland 240s, enbart haft ett reservhjul?
Det skulle se bra dumt ut med en balja. :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Des wrote:Det skulle se bra dumt ut med en balja. :P
Inte om man placerar den i mitten, som de jag sett ;)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

noname/whatever wrote:
CSM101 wrote:
Stiiig wrote:hmm... om du har en 240 t.ex så har du baljor på sidorna.
Jag har varit på kickboxningsträning och skyller min dumhet på att jag fått slag på huvidet, men varför skulle man ha två baljor då alla bilar jag suttit i, däribland 240s, enbart haft ett reservhjul?
Jag är också på ditt spår.....
Om du nu är bilmekaniker så förstår inte jag hur kan du aldrig ha sett en bil med 2 baljor?

Image
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Post Reply