Lurigt problem, svart skärm vid uppstart. *LÖST*

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Lurigt problem, svart skärm vid uppstart. *LÖST*

Post by Eternal »

Hej,

Jag har stora problem med min dator just nu.

Bakgrund
Allt började igår när skärmen hade gått till standby. Försökte som vanligt väcka denna genom att röra musen lite lätt. Ingenting händer. Startar om datorn och allt verkar fungera förutom att just skärmen får någon insignal. Den ställer sig standby nästan direkt alltså.

Jag provar skärmen till min laptop. Skärmen funkar bra som bara den.

Pular lite med skärmanslutningen till grafikkortet. Samma fel vid uppstart. Skärmen får ingen signal.

Jaha, grafikkortet tänker man direkt på då.

Öppnar burken och plockar ur grafikkortet. Avlägsnar lite damm och så. Sätter tillbaka allting och det fungerar klockrent.

"Det var ett konstigt fel", tänkte jag.

Spelar lite TF2 för att sedan titta på film.

Problem

Skärmen går till standby. Ljudet fortsätter dock som vanligt. En kort stund. Hela datorn verkar hänga sig (svårt att exakt veta med svart skärm).

Startar om. Nu är det samma fel igen. Allt startar som det ska förutom just skärmen. Den får helt enkelt ingen signal.

Upptäckte också att min enda DVD-brännare blinkar ungefär åtta gånger. Provade också att montera bort grafikkortet men det hjälpte inte.


Det konstiga är att jag fick igång det lite tidigare. Så nätagget verkar det inte vara fel på. Jag har inte ändrat något med datorn på några månader heller.

Kortfattat

Grafikkortet skickar ingen signal vid uppstart.
DVD-enheten blinkar.
Det fungerade ett tag efter rengöring av grafikkortet.
Skärmen funkar till 100% (testat till ett annat system).
Har inte gjort några ändringar.
Inga ljudvarningar.

Egna tankar
Kortslutning känns uteslutet eftersom det fungerade ett tag efter första feltillfället. Samma med nätagget. Glappande PCI-E kontakt? Skärmen funkar som sagt bra. Har inte gjort några ändringar alls.

System
ASUS M2N32-SLI Deluxe
AMD Athlon X2 64-bits 4200+
XFX Geforce 8800GTS 640MB
4GB Ram (hastighet har jag totalt glömt av)
Seasonic 500W nätagg


Tacksam för hjälp!

Edit: Jag hade skrivit fel moderbord. Tänkte på mitt gamla. Men det är uppdaterat nu.
Last edited by Eternal on 2008-01-07 19:24:24, edited 2 times in total.
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

UPPDATERING

Noterade nu att hårddisklampan nu också blinkar i takt. Två korta - paus, två korta, paus osv.

Vidare tog jag ut extraströmmen till grafikkortet... Provade att starta om. Systemet tjöt som en påskkäring drucken på fransk bål.

------------

Har fått lite tips om att det kan vara minnena också. Kör fyra stycken i två par. Har som sagt funkat tidigare men man vet aldrig.
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

UPPDATERING II

* Testade alla minnen. Det är inget fel på dem. Ändrade om platserna. Provade med endast en sticka.

* Provade att starta utan grafikkortet. Då slutade faktiskt cd-romen och hårddisklampan att blinka sådär konstigt. Så tyvärr lutar det åt att grafikkortet är konstigt. Eller att PCI-E bussen är trasig.



Föresten. Jag tittade noga på grafikkortet. Och hittar något som jag tror kan vara fel. Beroende på hur känsligt det är. I alla fall. På den delen av kortet som sätts ner i PCI-E sloten löper det ett antal "koppar"-ledningar. Ser ut ungefär som pilar. Två av dessa är av på mitten. Lite svårt att förklara får fixa bild.

Knappt synligt alltså.

Tror ni att det här kan vara felet? Undrar isåfall hur de kan ha gått sönder eftersom det funkat klockrent i en väldigt lång tid.
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

UPPDATERING III

Har nu resettat BIOS genom jumpring och borttagning av batteriet.
Hjälpte såklart inte.

Sen visade det sig att jag inte hade pc-speaker ikopplad. :) Har väl blivit trött på den för längesedan. I alla fall.

Den ger mig felsignaler.

1 lång och tre korta. Vilket enligt denna sidan:
http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

Betyder " Video adapter failure" med möjlig orsak "Bad video adapter or memory"

När jag plockar ur grafikkortet kommer pipet nästan direkt vid uppstart. Är grafikkortet däremot i kommer samma signal efter en lite längre tid.
Jaja. Det blir alltså samma signal även när grafikkortet är i eller inte.
Så, jag är ganska säker på att det är kortet som bråkar.
Eller vad tror ni?

Får prova grafikkortet i en annan burk. Och sedan prova ett annat graffe i min.
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

UPPDATERING IV

Först ikväll kommer jag att kunna prova med ett fungerande PCI-E kort.
Om det funkar vet jag att mitt grafikkort är kass.

Om det däremot inte fungerar, är jag tillbaka på ruta ett.

Återkommer senare.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Fan va bra att du sköter hela felsökningen själv så kan vi bara luta oss tillbaka. ;)
Mac mini
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

mcrj wrote:Fan va bra att du sköter hela felsökningen själv så kan vi bara luta oss tillbaka. ;)
Hehe, jo. Tanken har slagit mig också.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Du är iaf på rätt väg.
Mac mini
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

Happ.

Provade precis med ett nytt Geforce 6200LE. Datorn gick igång utan problem.
Har dock endast 1/4 minnesstickor i. Men har svårt att se att det skulle krångla med mer minne. Så länge inte minnet är dåligt. :)

Återkommer.

Provade igen med mitt Geforce 8800GTS 640MB...
Samma fel som förut.

Alltså är det kaputt.
AMD Athlon 64 X2 6000+ @3,2Ghz, Twinmos 2GB DDR2 800Mhz (sketminnen), Leadtek Geforce 8800GT OC @710/950Mhz, ASUS M2N SLi-Deluxe,
Seasonic 500W PSU
Eternal
Posts: 46
Joined: 2008-01-04 15:53:23

Post by Eternal »

Monterade in minnet igen.

Fick minnesfel! Ett långt pip och två korta.... WTF tänkte jag. Ska minnet börja bråka istället.

Jag har två Twinmos och Två Team.

Kommer ihåg att Team-minnena är äldst och därför tidigare satt på kanal 1.

Ändrade tillbaka så att Teamparet sitter på kanal 1. Och Twinmos på kanal 2.

I alla fall jag har löst problemen.

Felet var alltså Geforce 8800GTS. Det har gett upp. Får köpa ett 8800GT.

RESULTAT:

Det nya 6200LE får datorn att posta och fungera igen. Allt funkar bra. Synd bara att det var den dyraste komponenten i burken som hade gått sönder.
AMD Athlon 64 X2 6000+ @3,2Ghz, Twinmos 2GB DDR2 800Mhz (sketminnen), Leadtek Geforce 8800GT OC @710/950Mhz, ASUS M2N SLi-Deluxe,
Seasonic 500W PSU
Post Reply