Laptop batteriets Laddning

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
InfeCteDP4
Posts: 15
Joined: 2006-10-10 23:42:13

Laptop batteriets Laddning

Post by InfeCteDP4 »

Hallå,

finns det nå bra sätt att se om ett Laptop batteri får laddning. Antar att batteriet är dött å inte tar imot någon Laddning. Efters det är en flisa som gått lös från Höljet på batteriet.

Jag undrar om man kan mäta på T.ex polerna från datorn som går mot batteriet. Och på så sätt se om det ger laddning, så att jag inte köper ett dyrt batteri i onödan.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Tja du kan ju låta det sitta på laddning ett tag och sen mäta på batteriet om du har någon spänning.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
InfeCteDP4
Posts: 15
Joined: 2006-10-10 23:42:13

Post by InfeCteDP4 »

jo, men om batteriet är helt dött eller trasigt. så syns det väl inte. jag tänkte mer på att mäta direkt på datorns tåtar om dom ger ut nå. men man måste kanske ha batteriet i för att det ska ges laddning.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

InfeCteDP4 wrote:jo, men om batteriet är helt dött eller trasigt. så syns det väl inte. jag tänkte mer på att mäta direkt på datorns tåtar om dom ger ut nå. men man måste kanske ha batteriet i för att det ska ges laddning.
Du kan ju prova, vet du bara hur du ska använda multimetern är det ingen riska att något tar skada heller.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
InfeCteDP4
Posts: 15
Joined: 2006-10-10 23:42:13

Post by InfeCteDP4 »

Japp, Det gav utslag på mätaren jag använde. så nu är det bara att köpa ett batteri :)
Post Reply