nätdels mod.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
patrik.maria
Posts: 4
Joined: 2005-09-19 14:14:56

nätdels mod.

Post by patrik.maria »

Hej !
Jag undrar om det är helt omöjligt att modda sitt lilla nätag. till att bli helt passivt.
Det borde ju gå..eller...??
Är det någon som vet vilken/vilka delar i en psu som blir riktigt varma och som behöver låt säga en mega stor kylfläns.

Någon som vet ??

MVH
//Patrik ?!?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det sitter redan kylflänsar på de delarna som blir varma i nätagget. Men du bör inte ge dig på något sånt om du inte redan vet hur nätagget funkar, det är farligt med 230V.
In cars several processors are connected by a bus
patrik.maria
Posts: 4
Joined: 2005-09-19 14:14:56

Post by patrik.maria »

okidoki.....230v är inte å leka med....men om man skulle försöka sätta dit "enorma" kylflänsar......vad tror du ?
frågan är hur varma dessa delar blir i dagsläget med fläkt, kontra hur mycket dom tål innan de går sönder.

//Patrik

vnv rules...=)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

patrik.maria wrote:okidoki.....230v är inte å leka med....men om man skulle försöka sätta dit "enorma" kylflänsar......vad tror du ?
frågan är hur varma dessa delar blir i dagsläget med fläkt, kontra hur mycket dom tål innan de går sönder.

//Patrik

vnv rules...=)

Det är klart att det går, problemet är att kylflänsarna blir ledande vid felaktig montering(du behöver isolerbricka och nån bussning för skruven). Helt passivt kräver nog skapligt stora flänsar, men att modifiera för en riktigt tyst fläkt är inte omöjligt, om än väldigt vanskligt
In cars several processors are connected by a bus
patrik.maria
Posts: 4
Joined: 2005-09-19 14:14:56

Post by patrik.maria »

Jag tackar för hjälpen/info.
kommer självklart att ta det säkra före det osäkra, men det vore kul att åtminstone prova och se om man skulle kunna lyckas.
;)

//Patrik
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

230V? Testa 340V DC :D

Hursomhelst, detta är ett projekt jag funderat på ett tag, men det kommer inte bli nåt av det förrän jag orkat skaffa fram nån bra solid-state-lösning som program-minne samt nån vettig dator med passiv processorkylning och grafikkylning.

Har en kylfläns på 20x30x5 cm dedikerad till detta.

Och som sagt, se till att du isolerar komponenterna ordentligt, samt jorda kylflänsen och se till att aldrig använda den datorn utan jordat uttag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
patrik.maria
Posts: 4
Joined: 2005-09-19 14:14:56

Post by patrik.maria »

okidoki...jag lovar.....att inte använda datorn i ojordat uttag... ;)

tack för visat intresse
//Patrik
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ett annat problem kan ju vara saker som switchtransformatorn som kanske behöver ett luftflöde runt sig eller andra komponenter som kan behöva aktiv kylning. Det är inte bara transistorerna som blir varma.

Det kan bli lite knepigare att försöka kyla en transformator..

Själv hade jag funderingar på att bygga en tank i metall med kylflänsar på och fylla den med transformatorolja, sen sätta nätaggregatets kretskort nere i oljan. Men jag är osäker på hur elak transformatorolja är mot t.ex kondensatorerna och andra komponenter med olika sorters plast och gummi.
Kan inget om mycket
Post Reply