Kostnads förslag?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Kostnads förslag?

Post by Jaegerbomb »

Hejsan!

Sitter i en ganska konstig sits nu, har fått i uppdrag av ett företag att göra instruktions filmer i flash. Började med att göra ett exempel på hur det skulle kunna se ut och det nappade dom på och vill ha fler liknande saker men dom vill först veta vad det skulle kosta ungefär.

Eftersom det är första gången jag gör någonting till ett företag så har jag ingen aning om vad jag ska säga för pris så jag undrar om det är någon här som skulle kunna säga vad ni tror är ett vettigt pris.

Exemplet jag gjorde tog ca 10 timmar och dom vill ha ett pris i kr/h
Programmet jag använder är flash och det är ett ganska stort företag så jag vill inte sumpa hela arbetet för att jag tar ett överpris.
Någon som har gjort något liknande och skulle kunna hjälpa mig?

Tacksam för svar

Mvh ipren3
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Re: Kostnads förslag?

Post by Belzelcior »

Tjo,

Har ju lite med att göra vad det är för sorts företag, vad filmerna ska användas till (kurser? internutbildning?) osv.
Är det lätt för någon som redan jobbar där att göra liknande filmer?

När jag gjort reklamarbeten till större företag brukar jag räkna med sådant (även om jag inte jobbar med just film), kollar ungefär hur lång tid allt tar sammanlagt och även känner av om man får göra mer jobb.

En bra grund (för mig iallafall) brukar vara runt 650:-/timmen för enklare jobb, runt 1500:-/timme för grejer man behöver tänka mycket för att göra eller som du gör som ingen annan får göra :)

Man får ju inte glömma att man måste skatta bort över hälften.
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Tjo

Vet inte så mycket om vad filmerna kommer att användas till men antar att det kommer vara internetutbildning.
Är nog ingen där som kan utföra jobbet men det är ganska simpelt så dom hittar nog lätt någon som gör det billigt åt dom.

Joo jag diskuterade med företaget jag gör jobbet åt och dom trodde att ungefär 600kr/h lät som ett bra pris så vi skulle höra med kunden men än så länge har vi inte fått något svar...
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

ipren3 wrote:Joo jag diskuterade med företaget jag gör jobbet åt och dom trodde att ungefär 600kr/h lät som ett bra pris så vi skulle höra med kunden men än så länge har vi inte fått något svar...
Håller tummarna för dig :) Alltid skoj när man får in en eventuell storkund (särskilt om man får jobbet :))
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Mhm verkligen hoppas på att de ska gå bra ;)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Är det svårt sånt där eller? 600:-/h är ju ruskigt mycket.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Des wrote:Är det svårt sånt där eller? 600:-/h är ju ruskigt mycket.
Njae, 600kr/h är inte så värst mycket om du tänker på att du skall dra bort skatt, arbetsgivaravgifter etc.. etc.. gick in på någon sida, som jag antar har lite korrekta värden (beror ju iåförsig på vad du bor) men efter att
moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift är betald återstår 247 kronor.

borde kunna stämma på ett ungefär iaf...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

blä ;D
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

247 kronor i timmen för en heltidstjänst blir ungefär 39000 i månaden. Det är inte så dåligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Jaegerbomb
Posts: 138
Joined: 2006-10-21 14:55:25

Post by Jaegerbomb »

Andrej wrote:247 kronor i timmen för en heltidstjänst blir ungefär 39000 i månaden. Det är inte så dåligt.
Och om man är studerande så är det ännu bättre :)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

ipren3 wrote:
Andrej wrote:247 kronor i timmen för en heltidstjänst blir ungefär 39000 i månaden. Det är inte så dåligt.
Och om man är studerande så är det ännu bättre :)
Då borde det bli mindre skatt dessutom, speciellt eftersom det inte är en heltidstjänst utan ett engångstillfälle och du inte har någon annan inkomst.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Ska man som egenföretagande konsult kunna sköta om sina kunder så kan man inte ha 100% beläggning. Snarare runt 70%. Så några 39000 i månaden blir det nog inte.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply