Förlänga slad till neonrör

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Förlänga slad till neonrör

Post by Stiiig »

Hej hej!

på en gammal bil jag hade så försäkte jag förlänga 2 sladdar till 2stk neon rör från nån typ av reaktor. Men när jag förlänge så ville dom inte funka.

varför inte? har 2 stk lika dana nu som jag tänkte ha som skuffbeslysning i bilen då man öppnar. Men vill inte kapa i sladdarna förens jag vet om det går.

Så här ser dom ut, ganska vanlig modell för datorer.
Image

helt vanliga revoltec grejer... fattar inte varför det inte ska gå å förlänga sladdarna...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Grejen är den att rören arbetar med mycket hög spänning, därför är det lite speciell isolering på kablarna till dom. ska man skarva på och förlänga kablarna bör man göra det med grejer som är avsedda för hög spänning, kolla på ELFA efter högspänningskabel, sen skarven löder du och förseglar med antingen vulktejp eller flera lager krympslang. Då lär det inte bli några problem.
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Grejen är den att rören arbetar med mycket hög spänning, därför är det lite speciell isolering på kablarna till dom. ska man skarva på och förlänga kablarna bör man göra det med grejer som är avsedda för hög spänning, kolla på ELFA efter högspänningskabel, sen skarven löder du och förseglar med antingen vulktejp eller flera lager krympslang. Då lär det inte bli några problem.
tack :D Heter sladden nått spec? mer än högspänningskabel? tänker inte köpa utan tar det som finns.

hur långt kan man förlänga tror du?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Kolla bara så att spänningen klarar att isolera över ca 1000V, några direkta krav på hög strömkapacitet är det inte eftersom vid så hög spänning krävs det väldigt låg ström för att driva en last, ohms lag.. Du kan förlänga hur långt du vill, bara skarvarna görs ordentligt så att det inte kan "läcka ut" högspänning som bildar en ljusbåge.

Här har du en mycket lämplig kabel med tjock isolering och hög isolationsspänning.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 178862.htm
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ahaa :D en sån kabel! men då är de nemas! farsan jobbar som lastbils elektriker så han har det mesta :D brukar titta förbi där tillå från då man behöver nått! :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Använd inte vanlig tändkabel bara, den innehåller inte en vanlig koppartråd, tändkablar till bil innehåller oftast en bommullstråd med kol istället för att ge ett motstånd i kabeln.
Kan inget om mycket
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Bad_and_ugly wrote:Använd inte vanlig tändkabel bara, den innehåller inte en vanlig koppartråd, tändkablar till bil innehåller oftast en bommullstråd med kol istället för att ge ett motstånd i kabeln.
Hmm mjo! Nej men tror jag vet vad jag skall köra med :D skalls eom jag hittar en bild på kabeln imorrn!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar inte bara om hög spänning, det handlar även om hög frekvens, du får ganska stora kapacitiva förluster längs ledningen pga. den höga frekvensen.

Det bästa är att inte förlänga högspänningsledningen utan hellre sätta omvandlaren nära röret och dra lång kabel till den.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ghlargh wrote:Det handlar inte bara om hög spänning, det handlar även om hög frekvens, du får ganska stora kapacitiva förluster längs ledningen pga. den höga frekvensen.

Det bästa är att inte förlänga högspänningsledningen utan hellre sätta omvandlaren nära röret och dra lång kabel till den.
Jo men det är ju 2stk rör på en omvandlare
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ja, men det är inte meningen att man ska förlänga sladdarna, räkna med att du får mindre eller inget ljus med längre sladdar, oavsett hur du förlänger.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ghlargh wrote:Ja, men det är inte meningen att man ska förlänga sladdarna, räkna med att du får mindre eller inget ljus med längre sladdar, oavsett hur du förlänger.
ok. då struntar jag i å förlänga å skaffat några andra rör ist :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Lysdioder? :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Des wrote:Lysdioder? :)
Hm mjo det komemr i luftutblåsen och lite sånt sen....
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ghlargh wrote:Ja, men det är inte meningen att man ska förlänga sladdarna, räkna med att du får mindre eller inget ljus med längre sladdar, oavsett hur du förlänger.
Fast när det gäller högspänning, låg effekt och väl isolerade kablar så borde det väl inte vara några problem?

Hur stora skulle HF-förlusterna bli om kablarna är ordentligt isolerade? Vilka frekvenser rör det sig om?
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Med tanke på att jag inte hör urladdningarna som en ljudton när man skapar en ljusbåge med ett sånt nätagg skulle jag vilja påstå att switchfrekvensen bör ligga en bit över 16kHz (den högsta ton jag kan höra).

Visst, skaffar du rejält isolerad kabel kan det nog funka, men då börjar det bli mer jobb än det är värt, bättre att skaffa två omvandlare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply