Fitna the movie

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Det är inte Allah som talar i Koranen heller, det är hans profet Muhammed, Mohammed har enligt deras tro fått orden från Gabriel.
Allt som står i Koranen är Guds ord förmedlade via ängeln Gabriel till Muhammed. Så länge som inte ängeln har förvrängt informationen på vägen så är det Guds ord.
fisk wrote: Lukas 19:27 är Jesus ord, och skall man använda samma fria anspråk på tolkning som du gör här så kan man lika gärna säga att det är just guds ord.
NEJ det kan man inte.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
fisk wrote: Lukas 19:27 är Jesus ord, och skall man använda samma fria anspråk på tolkning som du gör här så kan man lika gärna säga att det är just guds ord.
NEJ det kan man inte.
Läs på lite
Guds ord är just vad det är.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Läs på lite
Guds ord är just vad det är.
Och då kan man hävda att det var Jesus mänskliga del (för han har en gudomlig och en mänsklig själ) som talade vid just det tillfället :P

Låt oss hålla oss till fakta då jag inte har lust att försvara något jag inte tror på över huvud taget...

Det är ALLMÄNT som så att en muslim betraktar Koranen som GUDS ORD medan så inte är fallet gällande Bibeln (utom bland de mest radikala kanske). DÄRI ligger skillnaden på hur kraftfull en mening i Bibeln är kontra vilken kraft den har i Koranen. I Bibeln kan man alltid tolka saker och ting hur som helst, i Koranen är det som står Guds ord, och han är ofelaktig, alltså kan man inte tolka det som står som man själv vill eller bortförklara saker och ting som man kan i fall där texten endast är en berättelse/skildring skriven av en tolkare.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XitArS wrote:Låt oss hålla oss till fakta då jag inte har lust att försvara något jag inte tror på över huvud taget...
Vilken fakta? :P Är det fakta att det var ängeln Gabriel som meddelade Muhammed Guds ord så innebär väl det att Gud verkligen finns?

Är det inte fakta, men däremot påhitt, så är Koranen lika falsk som Bibeln.

Du kommer inte undan med att Koranen och Bibeln är exakt likadana.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

CSM101 wrote:Vilken fakta? :P Är det fakta att det var ängeln Gabriel som meddelade Muhammed Guds ord så innebär väl det att Gud verkligen finns?

Är det inte fakta, men däremot påhitt, så är Koranen lika falsk som Bibeln.

Du kommer inte undan med att Koranen och Bibeln är exakt likadana.
Koranen och Bibeln innehåller lika mycket verklighet som jupiters yta innehåller liv.

Vad jag menade med FAKTA i detta sammanhanget var:
Det är ALLMÄNT som så att en muslim betraktar Koranen som GUDS ORD medan så inte är fallet gällande Bibeln
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote: Vad jag menade med FAKTA i detta sammanhanget var:
Det är ALLMÄNT som så att en muslim betraktar Koranen som GUDS ORD medan så inte är fallet gällande Bibeln
Du har nog rätt, muslimer betraktar sannolikt inte att bibeln är guds ord.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ramza wrote:Jag ser inte hur bibeln eller koranen är någon sorts motiverande faktor till förödelse och mord. Det måste helt enkelt vara människor som är dumma i huvudet.
"Walla, jag svär, du får 72 oskulder om du mördar..."
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:Du har nog rätt, muslimer betraktar sannolikt inte att bibeln är guds ord.
hehe, 1-0 till Fisk :P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Moonsky wrote:"Walla, jag svär, du får 72 oskulder om du mördar..."
Du missade punkten där det tydligt står att det är förbjudet att mörda.

Men det är klart, vare sig man är muslim eller kristen, brun eller blå, blond eller svarthårig, så faller man för biten med de 72 oskulderna och glömmer bort allt annat som sägs.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

CSM101 wrote:Du missade punkten där det tydligt står att det är förbjudet att mörda.

Men det är klart, vare sig man är muslim eller kristen, brun eller blå, blond eller svarthårig, så faller man för biten med de 72 oskulderna och glömmer bort allt annat som sägs.
Du får mörda om det sker i Guds namn, dvs om du mördar en fiende. Enligt Koranen är alla otroende fiender. Och enligt samma bok är alla icke-muslimer otroende.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XitArS wrote:Du får mörda om det sker i Guds namn, dvs om du mördar en fiende. Enligt Koranen är alla otroende fiender. Och enligt samma bok är alla icke-muslimer otroende.
Och enligt samma Koran får du göra detta om det är den andre parten som anfaller dig, dvs du får inte anfalla först.

Läs i tråden där jag och Islamofoben diskuterade detta, du var ju med i den, där är även detta med.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

CSM101 wrote:Och enligt samma Koran får du göra detta om det är den andre parten som anfaller dig, dvs du får inte anfalla först.

Läs i tråden där jag och Islamofoben diskuterade detta, du var ju med i den, där är även detta med.
Precis, där det även behandlades att de som vägrar underkasta sig Islam skall fördrivas, förslavas eller dödas. UTAN att de först anfallit.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"Jag måste få hata! Jagmåstejagmåååste!"

xD
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Läs på lite
Guds ord är just vad det är.
Och då kan man hävda att det var Jesus mänskliga del (för han har en gudomlig och en mänsklig själ) som talade vid just det tillfället :P
Nej, det kan man inte. Man kan hävda att det var Guds ord genom Jesus som , i egenskap av sonen, är en del av treenigheten.

Allt Jesus säger är Guds vilja och Guds ord. Fadern kommunicerar med människorna genom sonens ord.

Det är rätt grundläggande kristendomskunskap och kräver inte ens en konfirmation för att känna till.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XitArS wrote:Precis, där det även behandlades att de som vägrar underkasta sig Islam skall fördrivas, förslavas eller dödas. UTAN att de först anfallit.
Att det behandlades betyder på långa vägar inte att det var sant, utan att det diskuterades av några.
Men skriv var jag kan hitta den suran o versen i Koranen, vill läsa det där då det går emot:

Al-Baqarah 62
DE SOM tror [på denna Skrift] och de som känner den judiska tron och de kristna och sabierna - alla de som tror på Gud och den Yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem.
Al-Baqarah 190
KÄMPA för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar sannerligen inte angripare.
Al-Isra 33
Tag inte en annans liv - Gud har förklarat det heligt - annat än i rättfärdigat syfte
(Med rättfärdigt syfte räknades domstols dom, ett rättvis krig eller legitimt individuellt självförsvar.)

Det enda jag ville visa med dessa citat var dels att judar och kristna anses vara troende de med (dessutom till samma Gud) och att det de facto inte skall bedrivas krig mot dessa och dels att man inte ska kriga eller döda förutom i självförsvar (därmed anser iaf jag att det du skrev om de som inte uderkastar sig Islam vara... "fel" såvida man inte tar resten av versen i beaktande, vilket är därför jag ville veta var jag kan hitta det, är det rätt så är det rätt och det ska du i så fall ha erkännande för). Vidare står det heller inte att de nämnda grupperna måste konvertera till Islam, utan att de, geneom sin egen tro, har sin plats i himlen så länge de lever ett bra liv och inte begår orättheter.

Men en notis, det jag citerade visar och tydliggör även felaktigheten i att påstå att man bekämpar "otrogna" när man syftar på heliga krig mot tex judar och kristna (USA främst då) då dessa anses vara troende och alla har samma Gud. Sen att de (med de syftar jag då på islamister/fanatiker/[valfri nöt som krigar/terroriserar i Allahs/Koranens namn]) även bryter mot de andra citaten jag klistrat in ger varför jag inte vill kalla dessa grupper för "sanna" muslimer då de de facto går emot vad som påstås vara Guds ord. Det är även detta dilemma många muslimer idag har. De fördömmer många terroristhanlingar men blir samtidigt själva stämplade som terrorister pga sin tro.

Editerad.
Edit2: varför visar "editeringsklockan" fel? Editeringen skedde betydligt tidigare än så (den här editeringen skrevs 00.06).
Last edited by CSM101 on 2008-04-01 1:06:21, edited 2 times in total.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Nej, det kan man inte. Man kan hävda att det var Guds ord genom Jesus som , i egenskap av sonen, är en del av treenigheten.

Allt Jesus säger är Guds vilja och Guds ord. Fadern kommunicerar med människorna genom sonens ord.

Det är rätt grundläggande kristendomskunskap och kräver inte ens en konfirmation för att känna till.
Nu drar du bara till med påhittigheter... Jesus var till hälften mänsklig enligt Bibeln...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

CSM101,
Om Islam är så fredlig som du säger, varför finns det massa muslimska terrorister men nästan ingen terrorist från andra religioner?
Last edited by Moonsky on 2008-04-01 13:11:47, edited 1 time in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Moonsky wrote:CSM101,
Om Islam är så fredlig som du säger, varför finns det massa muslimska terrorister men nästan ingen buddhist från andra religioner?
Det finns inga incitament i Islam som yrkar på att de troende skall utöva terrorism. Det är vansinniga extremister som driver denna föreställning.

"Nästan ingen" är missriktat. Buddhistisk terrorism är måhända inte lika vanlig (framför allt inte i media) men definitivt tillräckligt påtaglig för att kunna föra samma vilsna retorik som förknippar Islam med terrorism.

Att Islam nu har ett antal hundra miljoner fler anhängare än buddhismen har sannolikt något med saken att göra.

http://www.iivs.de/~iivs01311/EN/links.htm
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

fisk wrote:Det finns inga incitament i Islam som yrkar på att de troende skall utöva terrorism. Det är vansinniga extremister som driver denna föreställning.

"Nästan ingen" är missriktat. Buddhistisk terrorism är måhända inte lika vanlig (framför allt inte i media) men definitivt tillräckligt påtaglig för att kunna föra samma vilsna retorik som förknippar Islam med terrorism.

Att Islam nu har ett antal hundra miljoner fler anhängare än buddhismen har sannolikt något med saken att göra.

http://www.iivs.de/~iivs01311/EN/links.htm
När I möten dem, som äro otrogna [icke-muslimer] så halshuggen dem, tills I anställt ett blodbad bland dem! Slån dem i bojor! (sura 47:4)

Striden mot dem, tills det ej finns någon frestelse längre, utan all dyrkan ägnas Gud, men om de upphöra, så råda ej fiendeskap annat än mot de orättfärdiga. (sura 2:189)

Profet, bekämpa de otrogna och de tvehågsna och var sträng emot dem, ty deras hemvist varder helvetet. Ja, vilket olycksaligt mål! (sura 9:74)

etc.
---

Hur är det egentligen att vara rotlös, självhatande låtsasakademiker? Mycket Prozac, va? =)
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Tag inte en annans liv - Gud har förklarat det heligt - annat än i rättfärdigat syfte
This quote fail at its own meaning.

Hur lätt är det att tolka "annat än i rättfärdigat syfte" på ett konsekvent sätt?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Nej, det kan man inte. Man kan hävda att det var Guds ord genom Jesus som , i egenskap av sonen, är en del av treenigheten.

Allt Jesus säger är Guds vilja och Guds ord. Fadern kommunicerar med människorna genom sonens ord.

Det är rätt grundläggande kristendomskunskap och kräver inte ens en konfirmation för att känna till.
Nu drar du bara till med påhittigheter... Jesus var till hälften mänsklig enligt Bibeln...
Det genetiska är totalt ointressant i sammanhanget.
Jesus är Gud. Det är en av de grundläggande trossatserna i kristendomen och en av de tydligaste skillnaderna mellan K och Islam.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Så är Jesus halvgud då eller vad? Som Hercules?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:CSM101,
Om Islam är så fredlig som du säger, varför finns det massa muslimska terrorister men nästan ingen buddhist från andra religioner?
Det finns visst massor med buddhister från buddhismen.
Jag kan hålla med om att buddhister är sällsynta i Hinduismen och Zoroastrianismen, men...

För BÖVELEN Moonsky... läs igenom dina poster innan du trycker på "skicka" det där var totalt obegripligt.

Gör om.
Gör rätt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

socialgrupp0 wrote:Så är Jesus halvgud då eller vad? Som Hercules?
Men är det illa ställt med läsförståelsen på 64 bits i år eller?
Jesus är inte en halvgud.
Om man ska följa de kristna trossatserna är jesus Gud.
End of discussion.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

Big_Bird wrote:Men är det illa ställt med läsförståelsen på 64 bits i år eller?
Jesus är inte en halvgud.
Om man ska följa de kristna trossatserna är jesus Gud.
End of discussion.
Men det var ju bara hans pappa som var Gud? Jesus mamma var dödlig..

http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules
Post Reply