Trasig BIOS på ett ASUS P5K-E/Wifi

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
csommar
Posts: 7
Joined: 2008-04-02 2:27:40

Trasig BIOS på ett ASUS P5K-E/Wifi

Post by csommar »

Hej.

Jag skulle uppgradera mitt bios då det inte fungerade som det skulle med Vista 64.

Hämtade hem filen fårn ASUS och försökte i BIOS att uppgradera med ett USB minne. Minnet finns inte som alternativ (FAT32).
Testar uppdatera i BIOS .... BIOS filen får inte pålats på en disket (2Mb)
¨
Sista alternativet är att uppdatera i Vista .... huga ....

Kör BIOS uppdatering .... misslyckas. Försöker återställa i Vista ..... samma sak. Helt plötsligt gör Vista som det brukar för mig (därför test av nytt BIOS) den startar om !!!!

Nu hamnar jag i en endless reboot ... Datorn startar, fläktar går igång, lampan på CD-rom blinkar sedan omstart.

Försökt allt.

Testat att nollställa CMOS enligt alla kontens regler. Länmnat bylen på pin 2-3 i 2 timmar m.m m.m

Testat att lägga en BIOS fil på ett USB minne under uppstart.
Testat att lägga en BIOS fil på en Bootbar CD-rom under uppstart.
Döpt den nya BIOS filen som PK5E.ROM och AMIBOOT.ROM.
Döpt en gamla BiIOS filen på samma sätt (den filen som låg på Utilities skivan)

Läser i manualen och Crash Free BIOS skall kicka in om detta uppstår men ingen lycka.

Testat ovanstående med Grafikkort (Gainward 8800GT 512Mb) i och ur med ett och två minnen i (Corsair TWIN2X4096 800 Mhz). Ett minne i och ur, bara Grafikkort i och bara processor + processorfläkt inkopplad m.m

Tips på vad jag skall göra.

Moderkortet är 4 dagar gammalt.
Har ingen lust att skicka iväg och vara utan i flera veckor.
User avatar
Xomilpa
Posts: 91
Joined: 2006-06-02 16:37:34

Post by Xomilpa »

Har på ASUS forum läst hundratals inlägg som detta. Du har tydligen gjort allt som förslås, utom det sista: Köpa ny BIOS som kommer per post på några dagar. Tror det var från England, men minns inte. Länge sedan jag läste det.

Jag var lite vervös idag, men uppdaterade efter ett års tvekan, och det gick bra. Helt enligt instruktion med EZ flash-metoden.
På floppyn hade jag AFUDOS, men jag tror inte Afudos användes, och BIOS. Startade om och direkt tryckte jag Alt- F2. Gamla BIOS laddade då in den nya direkt.

Men du har kanske strulat till det så det enda som fungerar är med att starta via floppy enligt långa instruktionen.

Det ursprungliga problemet för dig har väl knappast varit BIOS?
ASUS P5W DH Deluxe - Core2Duo E6400 - Kingston 2x1 + 2x2 Gb DDR2 667MHz ECC - ASUS 7300GT Silent - Samsung HD 500GB Sata2 - Antec P150 - Windows Vista Home Premium 64 bit
csommar
Posts: 7
Joined: 2008-04-02 2:27:40

Post by csommar »

Mailade ASUS support ...

Fick till svar byt BIOS eller Moderkort :(
Tittade på kortet och beslutar mig efter att ha sett hur små lödningarna är på kortet för ett nytt moderkort.

Ringde dit jag köpt moderkortet och då upplystes jag om att dessa problem jag hade med moderkortet innan jag uppgraderade var vanliga med ASUS korten och Corsairs minnen. Synd att jag inte läst det tidigare ...
Men men, beställde ett nytt kort och det blev ett GIGABYTE kort denna gången (rekomenderades av säljare).

MYCKET NÖJD än så länge.

Så det får bli kasta långt med ASUS moderkort på Midsommar.

Så kontentan är UPPGRADERA ALDRIG BIOS FRÅN WINDOWS !!!!!
Läser man Forum så är det rena rama lotteriet att det funkar.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

EZ flash läser allt som är fat32, därför använder jag ett usb minne när jag ska köra bios uppdatering, måste jag använda afudos, som t.ex. vid nergradering använder jag 2 disketter, en med 98 startdiskett och en med biosfilen och afudos.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
csommar
Posts: 7
Joined: 2008-04-02 2:27:40

Post by csommar »

provade både diskett och usb minne i FAT32 innan Windows varianten.
Ville inte funka.

I framtiden testar jag inte Windows varianten igen. Om jag inte får det att fungera på något annat sätt så struntar jag i det helt och hållet.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

csommar wrote: Så kontentan är UPPGRADERA ALDRIG BIOS FRÅN WINDOWS !!!!!
Läser man Forum så är det rena rama lotteriet att det funkar.
Mina erfarenheter är lite annorlunda, har flashat från windows med Winflash säkerligen 60-70ggr nu över 3-4 år nu på en 6-7 olika moderkort utan ett enda bekymmer. Detta endast under Windows 2000 och XP dock, aldrig testat under Vista. Om datorn inte stabil ska man absolut inte prova flasha den i windows...

Och lycka till med nya moderkortet.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag brukar använda mitt USB minne som bootdisk, och flasha från DOS.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Det finns företag som flashar ett nytt bios åt dig för nån hundring. Har för mig de gör det på http://www.eksitdata.com/, bara beställa nytt bios därifrån och byta bioskretsen på moderkortet. Bioskretsen brukar sitta i en sockel så det är ganska lätt att byta.
In cars several processors are connected by a bus
csommar
Posts: 7
Joined: 2008-04-02 2:27:40

Post by csommar »

Tack skall kolla upp firman och se om det går att få liv i det igen :)

Har iofs ett nytt nu men det kan vara bra att ha ...
User avatar
radx
Posts: 66
Joined: 2007-04-21 2:47:37
Location: Det är inte jag som är på Avataren ffs! :>
Contact:

Post by radx »

Fan va väl jag känner igen mig här. Skulle hjälpa brorsan och uppdatera biosen på hans Asus P5K. Fick exakt samma problem som dig. Detta var under Vista 64bitars. Så vi lämnade in moderkortet på service å sa att "de bara la av helt plötsligt".. och så tog de 2 dagar och teknikern ringde upp oss å sa att ett nytt kort var att hämta i butiken :D

Men av detta har jag lärt mig:
1. Asus Update suger
2. Asus update server är slöare än en snigel på LSD
3. Asus mjukvaruutvecklare suger !!!
4. Vista 64bitars (eller vista generellt) är obeprövad mark!
5. Asus ska undvikas i framtiden hos oss ;)
Main riggen: Intel Core2Duo E6750, Corsair DDR2 800mhz 4-4-4-12 4GB, 500GBx2, ATI EH4850, Viewsonic VP2330wb 23" 1920x1200
Bilder på servern i klädkammaren!
Post Reply