Juridiska frågor - husförsäljning i annat land

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Juridiska frågor - husförsäljning i annat land

Post by XitArS »

Jag skulle behöva lite hjälp med en juridisk fråga angående husförsäljning. Såhär är scenariot:

Jag är norsk medborgare men är skriven i Sverige. Jag ärvde ett hus i Norge då min mor dog och fick således betala 200 000 kronor i norsk arvsskatt. Nu skall jag sälja huset som jag ärvde, och betalade skatt på. De på skattekontoret här i Sverige säger dock att jag kommer att bli skyldig att betala omkring 25% i svensk skatt då jag säljer huset och att inte en enda krona av den betalda norska skatten kan dras av. Detta låter sjukt bestraffande och jag undrar ifall någon som är insatt vet om detta verkligen är vad som gäller.

:(
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du är norsk medborgare, då borde väl inte en försäljning gjord i norge och insatt på norskt konto ge någon skatt i sverige?


Om det nu anses som en inkomst i sverige är det dock helt logiskt om än orättvist. Du fick ett arv i norge och betalade norsk arvsskatt, sedan gör du en inkomst som räknas i sverige och betalar svensk skatt på den.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply