system is running in fail-safe state

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
snakke
Posts: 1
Joined: 2008-05-07 11:43:17

system is running in fail-safe state

Post by snakke »

Igårkväll när jag slog av min dator så fungerade den alldeles utmärkt..
.. but the weirdest thing hände tidigare imorse:

När jag startade upp datorn så fick jag, i själva bootningssekvensen, felmeddelandet "System is running in Fail-Safe State. Please recheck - BIOS CMOS SETUP". Jag förstod ingenting.

Så jag googlade litegrann och hittade den här tråden: http://www.tomshardware.se/forum/viewtopic.php?p=9317

Enligt dem verkade det vara ett simpelt problem som enklet fixas genom att endast gå in i bios "Standard CMOS Features" och trycka F6 vilket är "Restore Defaults" så ska meddelandet försvinna. Så jag testade på det, men det gjorde snarare saken värre.

Förvisso försvann det tidigare felmeddelandet, men nu får jag istället ett annat felmeddelande: ""Disk boot failure, insert system disk and press enter".

Jag noterade även att när datorn bootar så verkar den heller inte hitta någon av mina hårddiskar? Det står:

IDE Channel 0 Master - none
IDE Channel 0 Slave - none
IDE Channel 1 Master - none
IDE Channel 1 Slave - none

Vad är det som pågår egentligen? Men framför allt; Hur kan alla dessa fel plötsligt hända out of nowhere när allting fungerade perfekt igårkväll? Det kan ju knappast bero på någon sladd inuti datorn som har hoppat ur. Jag har inte rört datorn överhuvudtaget sedan igårkväll. Sedan så hittar jag inte min XP-skiva så det vore optimalt om jag kunde boota från hårddiskarna.

Vore jättebussigt om någon har någon idé vart felet ligger och eventuellt en lösning på det här! Tack!
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Har du satadisk kanske den inte dyker upp i bios, men iom att du satte default, så ändrade du på en massa inställningar i just bios, så de kan behöva ändras tillbaka till hur det var innan :)
Hur gammalt system är det?
Kan det vara batteriet som behövs bytas?
Last edited by Jalle64 on 2008-05-08 6:21:28, edited 1 time in total.
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Vet inte hur SATA funkar exakt eller om dom måste byglas som IDE drivar, men är dom byglade som master/slave? Sitter dom på samma SATA kabel?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply