Köp av Canon-kamera i Japan, vilken modell?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Köp av Canon-kamera i Japan, vilken modell?

Post by patrik åkerhage »

Hej, min kompis skall på måndag till Japan och han skall då kolla efter en kamera till mig, jag antar att Canon-kamerorna är billigast där. Han trodde att det iaf var halva priset gent emot Sverige.

Har då varit inne på prisjakt och tittat lite, men då jag inte kan mycket om kameror tänkte jag lägga fram lite av mina förslag, så kanske någon kan hjälpa mig med att välja den bästa kameran.

Förslag:

Intressanta:
Digital IXUS 860 IS 2667kr betyg prisjakt 10/10
PowerShot A630 2995kr betyg prisjakt 10/10

Lite mer intressanta:
PowerShot G7 4590kr betyg prisjakt 10/10
PowerShot G9 4070kr betyg prisjakt 9/10

Jag kollade en del på G7:an som hade fått bra betyg, G9:an skall ju vara uppföljaren till den, men den är ju billigare, en uppföljare som då är sämre än G7:an då eller?

Vad vill jag ha min kamera till då?
- Jo, jag vill ta en jäkla massa kort, förhoppningsvis hinner jag dessutom få med den till min resa till Mauritius den 18maj, så det vore ju jätteskoj att få testa den därborta! Ni som kan mycket av detta, vad tror ni?
Jag vill använda den till vardagliga saker, som exempel att ta kort på naturen, fester och bara lite vardagliga saker. Skulle gilla att lära mig mycket om att ta bra kort, zooma in, ta närbilder och exprementera lite (stavas det så...hmm)
/ MoXX
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Har du råd och är seriös med att du vill lära dig fota så kan du ju passa på att köpa en systemdigitalkamera med en gång.
Canon 450D är nog då ett bra val.

annars lär google kunna hjälpa dig hitta bra sidor för att jämföra kameror.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Hej, nej vill inte ha en systemkamera, vill bara ha en lätt, smidig liten digitalkamera...så avancerad vill jag inte vara
/ MoXX
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

För dina behov så borde en canon ixus bli perfekt flickvännen har en sådan och hon är mer än nöjd
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Explorer wrote:För dina behov så borde en canon ixus bli perfekt flickvännen har en sådan och hon är mer än nöjd
Kunde inte säga det bättre själv, har själv en sådan och den fungerar utmärkt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Det finns ju en del IXUS att välja mellan, så vilken IXUS-kamera rekommenderas då?
/ MoXX
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Skulle hellre ta en PowerShot än en IXUS, och En G9 framför en G7, dessutom tror jag din polare skulle få problem att hitta en ny G7:a i Japan
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Inte för att göra dig besviken men när jag var i Japan i ungefär ett halvår så blev jag nästan lycklig över att bo i Sverige, det finns inget som är billigare där nere, ris kanske då men elektronikm, filmer osv. kan du bara glömma att det är billigare där.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

McAn wrote:Skulle hellre ta en PowerShot än en IXUS, och En G9 framför en G7, dessutom tror jag din polare skulle få problem att hitta en ny G7:a i Japan
kan du motivera lite varför du hellre skulle valt en PowerShot?
/ MoXX
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

DeCaff wrote:Inte för att göra dig besviken men när jag var i Japan i ungefär ett halvår så blev jag nästan lycklig över att bo i Sverige, det finns inget som är billigare där nere, ris kanske då men elektronikm, filmer osv. kan du bara glömma att det är billigare där.
Jasså, det var som fan, jaja, jag får väl se vilka priser som gäller när han sticker nu på måndag...hoppas du har fel! =)
/ MoXX
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köp av Canon-kamera i Japan, vilken modell?

Post by MooDHooDs »

patrik åkerhage wrote:Digital IXUS 860 IS 2667kr betyg prisjakt 10/10
En kamera med IS är nog det perfekta valet om du ska fota mycket festmiljöer. Om jag inte minns fel är 860 en kamera med mest vidvinkel av de nämda kamerorna vilket är bra, då fler festdeltagare kommer med på bilderna. För naturfoto är ju IS bra eftersom du då troligen zoomar in rejält vilket gör skakningar mer synliga (men som IS hindrar). Dessutom är ju 860 en liten rackare så att den verkligen kommer med och inte ligger hemma för att den är för stor. Dock skulle det inte förvåna mig ifall 860 är den minst instäldbara av de nämda kamerorna, vilket hindrar dig om du vill ta kreativare bilder.
Dyslexi
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köp av Canon-kamera i Japan, vilken modell?

Post by patrik åkerhage »

MooDHooDs wrote:
patrik åkerhage wrote:Digital IXUS 860 IS 2667kr betyg prisjakt 10/10
...Dock skulle det inte förvåna mig ifall 860 är den minst instäldbara av de nämda kamerorna, vilket hindrar dig om du vill ta kreativare bilder.
Allt låter ju bra förrutom att det är den kameran som har minst inställningar. Men det kanske är därför den är billigast då med. Känns ju som att man borde passa på att ta en lite dyrare kamera om det nu är så mycket billigare som min kompis påstår. Men det är ju klart, det är ju inte alltid den dyraste är den bästa. Jag gillar inställningar, och då har jag ju mer att lära om det finns mer att ta hänsyn till.

Har fått lite olika alternativ, så nu får ni hjälpa mig göra rätt val, är fortfarande inte alls säker på vad jag vill välja.

En annan kamera som verkar intressant är:
Digital IXUS 900 Ti 4 145: Betyg prisjakt: 10/10
Någon som vet något om denna i förhållande till de övriga? En nackdel var att den inte hade någon bildstabilisator, är det en stor nackdel som jag kommer märka av?
/ MoXX
Post Reply