Överklockning - Hjälp!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
daski
Posts: 68
Joined: 2007-09-04 22:56:44

Överklockning - Hjälp!

Post by daski »

Hej!!

Jag har haft lite tid över den senaste veckan och suttit o lekt lite med datorn, tänkte det skulle vara intressant att lära sig klocka olika delarna..

Jag läste igenom guiden som fanns här på forumet, men kalla mig dum, för jag gör antagligen något fel?

Det är såhär att varje gång jag försöker klocka processorn i BIOS så stannar allt, och jag får inte igång det utan att reseta CMOS...

Moderkortet jag kör på är ett ABIT AW9D-MAX, och processorn är en Q6600 2,4G..

Jag har försökt nästan alla olika setups upp till 3GHz, men effekten är densamma varje gång, datorn stannar direkt..

Som sagt, antagligen är jag bara allmänt trög och missar något kritiskt i guiden :),
men det skulle vara jättekul om någon kunde förklara vad jag möjligtvis gör fel ?

Tack på förhand för ev. hjälp!! ::)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

prova att sänka minnes hastigheten för när du kockar ökar även den och ligger den högt så tar det stop snabbt
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
daski
Posts: 68
Joined: 2007-09-04 22:56:44

Post by daski »

Okej, nu testade jag istället att klocka ifrån windows med OC Guru som följde med moderkortet, och där kommer jag upp till 2,8GHz, går jag högre får jag bluescreen, kan inte komma längre även om jag höjer V till CPU/minnen, vad beror det på ?
Post Reply