rokk's högtalarbyggtråd! [massa bilder, modemdöd ab]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

rokk's högtalarbyggtråd! [massa bilder, modemdöd ab]

Post by rokk »

Funderade på om man skulle göra en byggtråd här vad gäller mina nya högtalare om intresset finns. Har en sådan på ett annat forum men det vore oartigt att hänvisa det.

Finns det något intresse att följa ett sådant bygge här, för i sådana fall upprättar jag en paralell tråd här och överför så gott som allt jag skrivit hitills.
Last edited by rokk on 2008-07-16 13:37:59, edited 3 times in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Javisst kör på.
Mac mini
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Oh ja, skriv gärna en bildtråd om högtalarna. Jag söker inspiration i just det =)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Då kör vi Igång då, i denna tråd t om! ;D

Den som kan gissa vad för högtalare jag ska bygga får.. uh, ja, nåt? ::)

En icke alltför mycket inspelad Vifa DX25 i sin låda...
Image

En sedan tidigare inspelad Vifa PremiumLine 18, 6.5" med gjuten magnesiumkorg och annat godis.
Image

Och dessa sågade jag till av ett bakstycke till en hylla (rest in pieces).
Image

---

Så var det dags att fixa filtren till dessa skapelser.

ena filtret är preliminärt klart, ska dock ändra på detta filter nu i efterhand på grund av lite ändrade planer. Tar med konstruktionen av detta ändå dock!

Sådär, komponenterna fastsatta med buntband på plattan.
Image

Benen vikta och avklippta, redo för lödning.
Image

Färdiglött, inga kablar än dock, ska väl sägas att mina lödningar inte är de bästa... ::)
Image

Kablarna ditlödda, bestämde mig för att fästa dem under plattan! Lyckades även knipsa av ett ben när jag skulle ta bort en bit av ett annat, men inget som lite lödtenn inte fixar. ;D
Image

Undersidan av filtret, ska märka upp kablarna tydligt sen så det inte blir något fel...
Image


--


Här står den ena DX25'an på...
Image
... inspelning!

Detta kom med posten under byggets tid, det är vad som just nu matar min förstärkare...
Image
... Via denna hemmapulade kabel med silver-ledare i fyrfläta ...
Image

Ska jag fortsätta? :)
Last edited by rokk on 2008-07-01 17:10:34, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ja rokk, det ska du! :)
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Spännande! Ska bli kul att se hur det blir, synd att man inte kan provlyssna sen bara... ;D
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

keep on rooling!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Raspberry wrote:Ja rokk, det ska du! :)
Aight!
simon.lycksele wrote:Spännande! Ska bli kul att se hur det blir, synd att man inte kan provlyssna sen bara... ;D
Beror väl på var i det avlånga landet du bor? ;)

Och så en fortsättning, kommer köra i ganska rask takt så jag kommer ikapp dit jag är nu.


Vädret den helgen såg allt annat än lovande ut, därför blev det inget bygga av...
Image

Däremot blev det tid att sitta inomhus och kontrollmäta MDF-plattorna, såg då till min förskräckelse att klåparen på K-rauta som sågade till mina nya sidor hade sågat till dem 2mm för korta på djupet.
Vilket då innebär att de 2 övre bitarna är 2mm för långa!
Image
Inte mycket att göra förutom att gilla läget, så unden den lilla tid jag hade över på måndagen så åkte fräsen fram och lite verktyg då vädret bättrat på sig. 2mm skulle bort från småbitarna för toppen och botten!

En hållare med en liten spik i mitten som fäste gjordes och sen var det bara att lägga dit biten och fräsa av.
Image

Här tog min kära flickvän ett kort på mig när jag minst anade det, djupt koncentrerad i att kolla så stålet är rätt ställt och att det inte är några problem innan första riktiga fräsningen.
Image
Det gick i slutändan bra och det är nu inom en halv millimeters marginal istället för två.

---

Borrning för plugg är klart på några bitar nu.

Image

Vad ska detta bli tro? ;)

Image

---

Ingen som kan gissa vad för högtalarkonstruktion det ska bli än?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

En liten update, detta kom med posten idag...

Image

Vad kan det vara?

Image

Jo... Dämpmatta!
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Update igen.

Denna update så har jag börjat överföra plugghål till sidorna och matcha ihop bitarna.
Image

Vad ska jag med såhär många baffel/bak-stycken till egentligen? :D
Image

--

Här kommer en uppdatering igen, staget som visade som skiss tidigare har nu hål utmätta och borrade i båda sidorna.
Image

Nu är ytorna uppruggade med sandpapper och avtvättade med våt trasa.
Image

Här är limfogen av polyuretan-lim som jag har besprutat med ett tunt skickt vatten, som man ser på färgen så börjar det 'härda' nu.
Image

Här ligger det hela i press och jobbar på att sitta fast, får se hurpass det sitter när det härdat klart.
Image
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

oj oj dehär är intressant :D

fortsätt :D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ska jag köra en till updatering redan idag kanske.. så vi hinner ikapp andra tråden lite?

Denna updatering hanterar mitt första stag, detta stag designades om lite senare för att ta upp mindre volym. I denna update är även bildkvaliten sämre pga att kameran jag normalt använder var på semester!

L-formerna och staget passar ihop rätt bra faktiskt, inga större problem.
Image

Nu ska vi fixa till staget så det ser ut som ett stag, fram med fräsen.
Image

Bara lite tunna rester kvar efter fräsningen...
Image

.. Som lätt försvinner med en kniv.
Image

Fram med sticksågen och såga bort de bitarna som håller fast mittenpartiet... Sågat och klart!
Image

Sen har jag en 'liten' rasp för att ta bort ojämnheterna och det som inte sågats bort.
Image

Tada!
Image

Grovformen av stag mk1 gör entré!
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

jag fattar inte vad du ska göra med dom där 2 hålen? berätta! :[
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Kolla noga på bild 1 i förra posten så ser du vad hålen är för tror jag.
Det är ett stag, dvs i detta fall ska det stabilisera upp lådan utan att kompromissa luftflödet alltför mycket.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

I denna updatering tog jag ett frässtål för avrundning av kanter och drog på insidan på båda sidor. Detta Gjordes som referens i början av Juni.

Här är en bild på resultat efter en övergång av sandpapper däremot.
Image

Såhär ser det ut med staget i lådan på prov.
Image

Hoppas detta stag inte blockerar för mycket luft eller tar för mycket volym? För i sådana fall får jag justera nu lite i efterhand.

NOTE: Påminn mig att aldrig slipa försöka slipa bort polyuretanlim, är fan värre än att slipa nåt annat jag slipat hitills, nästa limningar tar jag bort så mycket av fogen som möjligt på en gång istället för att försöka platta ner den... ett rent helvete att slipa är vad det är! är nog lättare att skära bort den bit för bit med rakblad.
Dessutom la det sig i MDFen på sidan om fogen när jag smetade ner det dum som jag var, blir svårt att slipa där nu. men det är bara att bita ihop och gnussa på!

Limmar L-delarna för Högtalare 2 nu och flickvännen hjälper till! :D Glömde rugga upp ytan på ena sidan, men det verkar fästa ändå, raspade ytan lite efterhand genom limmet med ett vasst verktyg dock.
Första L-biten sitter ihop på högtalare #2 och jag inser att jag inte borrat och mätt ut för staget än. Får helt enkelt göra det i efterhand. Nåja, det kunde varit värre, även om jag hade föredragit att göra det direkt innan så jag slapp böka. Lätt att vara efterklok!

Såhär såg det ut när ena L-biten stod på limning. Tror jag var lite väl generös med limmet kanske? 8)
Image

Limfogen på undersidan rann en del när jag var och åt tyvärr. Skar bort lite lim och slipade fogen till detta...
Image

Här har jag mätt ut och borrat för staget och det verkar passa rätt Ok!
Image

Här har jag på prov satt ihop låda 2 med bara pluggarna, är inte riktigt nöjd med passformen i det övre hörnet. :[ Är en mismatch på ~0.4mm där, men det går ju att slipa/fylla ut.
Image

Funderar förresten fortfarande på ytbehandling, ska man söka upp någon villig lackerare? Eller kan man få tag på faner över postorder för runt Bollnäs där jag bor verkar det tämligen dött.
Last edited by rokk on 2008-07-16 0:45:22, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Nu är jag dum och gör 2 poster efter varann så det ska synas att jag uppdaterat. Får jag göra så eller blir moddarna lessna på mig? :)

Ska göra en liten sammanfattning då det kanske blivit rörigt för vissa att följa då det är ett pågående projekt och delar av informationen saknas då den kom med i prat i andra tråden!
Eftersom inget gissat så avslöjar jag vad det är för högtalare. Det är Svenska Hififorums egna 'HifiForum Loudspeaker' med lite modifikationer i konstruktionen.
HFLS använder sig av Vifa Premiumline 18 som tidigare nämnt för basen och Vifa DX25 i de högre regionerna (~2000hz och uppåt).

Som ni ser har jag satt ett stag i mitten av lådan mellan elementen för att öka stabiliteten av lådan genom att hålla ihop dem.
Detta i sig skapar också ett problem då resonansfrekvensen flyttar sig uppåt då lådan inte 'svänger' med lika lätt. Och ju högre upp i frekvens desto mindre rörelse krävs för samma ljudtryck.
Därför ska det hela kläs innuti med 2.2mm mineralberikad bitumenmatta för att få bukt med de mindre rörelserna..

Min låda kommer bli lite annorlunda än referensdesignen som ni kanske ser, men det är till det bättre hoppas jag. Kablarna som används är QEDs Silver Anniversary, riktigt bra saker för pengarna.
Till diskanten används deras XT-version som är lite trevligare för sådant i mitt tycke.

Har ni några frågor är det bara att ställa så svarar jag så gott jag kan. Hoppas att det är intressant att följa detta bygge trots att det är lite rörigt och rakt på ibland. (:
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Snyggt. Hur skall du behandla dom utvändigt sen? klä eller måla?

Här är föressten vad jag byggde igår:

Image

Det är till vårat tävlings bygge. körde tidigare med en låda osm var lite för liten. Men vi hamna på prispall på 2 av 2 tävlingar ändå. Just denna låda ligger på 210 liter och är byggt för en Freq på 44hz. perfekt utmätt för vår tävlings bil (audi S4) som vi isolerat totalt med asfaltsmatta.
Vi spelar för det mesta i extreme klassen vilket betyyder att vi kan bygga hur fasen vi vill!

Vi kör för övrigt med 2 stk t115d2 basar från rockford som drivs på ett GAS comeptition CLAS-D steg på 4500RMS vid 2ohm. 4stk rockford 5.25 kitsystem i power klassen som drivs på ett 2ch rockford steg. 3stk 1f kondningar och 3stk gelé batterier pumpar denna anläggning rätt bra. Enligt rockford själva i staterna skall vi lugnt kunna pressa ur 155db då vi spelar runt 41hz då den har en boost på 8.8db presis där.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply