Mindre ljudkortsmod, Asus Xonar DX [bild]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Mindre ljudkortsmod, Asus Xonar DX [bild]

Post by rokk »

Tänkte få lite mer ur mitt ljudkort och byta till en opamp som borde vara mer lämpad för ett i övrigt såpass bra ljudkort.

Så jag beställde en L(M)4562 från electrokit och klippte av benen på den gamla, lite bökigt att löda av SMD-monterade (SO-8) opampar ibland när andra komponenter sitter i närheten.
Lödde bort benen i efterhand, la på lite fluss och lite extra tenn på lödytorna och la sedan dit den nya ampen och lödde dit ben för ben.

Var klart på 10 minuter. Låter i alla fall annorlunda, till det bättre helt klart men vi får se om jag testar fler opampar också, kanske monterar dit en sockel på kortet så jag kan byta bäst jag vill.

Ska ge mig på kondingarna så småningom också, ska försöka få tag på black gates eller Cerafines.
Har tyvärr inga bilder från under arbetet då kamerans batteri lägligt dog när jag körde igång. Men kan kasta upp före/efter bilder på det färdiga imorgon eller så.

Alla opampar låter ju olika på något sätt och passar olika bra i olika lösningar, men denna fungerade rätt okej här i alla fall. Bättre än de billiga standard-amparna man satt dit på denna budgetversion av det dyrare Xonar-kortet.

Fick ett klart lyft i detaljerna i ljudet och rösterna klarnade upp, blev även bättre dynamik, det tysta blev lite tystare med andra ord denna gång. Fick även en liten kick i basområdet som blev lite fastare och mindre sluddrigt.


EDIT: Provlyssnade via min PIMETA hörlursförstärkare och ett Grado SR-80 med flatpads, även via min Thule IA-60B och ett par enklare högtalare.

EDIT2, bild:

Image
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply