Tp kabel vilken ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ja jag försökte hinta om det tidigare men självklart borde Fastethernet jobba i områdena 50MHz eller 100MHz, ganska jättelångt ifrån både 50Hz och 100Hz.

Om du undrade var din "besserwisseraktiga" ton kom ifrån Dawn så är det ordvalet "och uppenbarligen" vilket i den här tråden är långt ifrån sant, vilket bara leder till att du uppfattas som en flamer.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Dawn
Posts: 48
Joined: 2007-02-14 21:08:21
Location: Göteborg

Post by Dawn »

Jag vill poängtera att det är farligt att koppla en datakabel (kat5 max 100MHz, kat6 max 250MHz) med en kraftkabel som är avsedd för 50Hz och det har med potentialskillnaden att göra. Vidare finns det skyddsjord (vårat vanliga skydd mot elchock) och funktionsjordning (spänningsutjämning för att få en säker funktion utöver elsäkerheten så att potentialskillnader inte uppstår.

Varför man säger att störningar kan förekomma om man placerar en datakabel för nära en kraftkabel, är att kraftkabelns låga frekvens kan störa datakabelns väsentligt högre frekvens.

Enligt svensk standard SS-EN 50174-2:
För att undvika överföring av störningar mellan kraft och signalkablage för spänningar under 500V bör avståndet inte understiga värdena i tabellen.

Oskärmad datakabel/Oskärmad kraftkabel = 200mm

Skärmad datakabel/Oskärmad kraftkabel = 50mm

Oskärmad datakabel/Skärmad kraftkabel = 30mm

Skärmad datakabel/Skärmad kraftkabel = 0mm

Man får lägga en EKLK, alltså skärmad kabel direkt i marken (skall skyddas mot mekanisk åverkan) utan slang eller rör, vilket hade varit mitt val och se till så att den gruppen också är kopplad till en jordfelsbrytare, finns enkla varianter som man kan koppla direkt in i ett vägguttag.

Och tittar man på tabellen så kan man lugnt placera en kat5/kat6 UTP på 30mm avstånd i ett VP-rör eller för ändamålet avsedd slang.

Sist men inte minst! Jag har inget som helst intresse i att visa mig bättre vetande, det handlar om elsäkerhet och jag ser det som min skyldighet som elektriker att informera folk om riskerna med bristfälliga/okunniga elinstallationer. Bortsett från att det enligt lag är straffbart att utföra elarbeten som man inte har behörighet för!

Mvh. //Dawn
|Asus P5VD2-X|Pentium D 3,40GHz|1GB DDR2 PC4200 533MHz|Geforce 7600GS 256MB DDR2|200GB Western Digital Caviar SATAII+80GB Seagate Barracuda SATAII|
Post Reply