Vipströmbrytare samt dioder

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Vipströmbrytare samt dioder

Post by McAn »

Ah just det, som rubriken säger så är jag, min projekt/köpartarm i intresserade att veta mer om att implementera vipströmbrytare och dioder till ett kommande serverbygge. Eftersom det kommer bli en server så kommer den naturligtvis inte stängas av så ofta, men jag vill göra den skitcool ändå. Om projektet blir som jag tänkt mig, så kan ni räkna med bilder här senare.

Det jag vill veta är alltså vad för vipströmbrytare man ska satsa på för powerswitch, osv. Hade även tänkt en för varje fläkt, haha! Eftersom den kommer bli så awesome, vill man ju att folk ska se den = den kommer stå framme, så att kunna stänga av/snurra ner hastigheten på fläkten/arna ska ju fungera.

Sen ska det även bli separata dioder, och sådant som visar status, etc.
Hur gör jag allt detta på enklaste (läs: bästa/svåraste) sätt? mina kunskaper inom detta begränsar sig tyvärr för närvarande endast till att få in datorn i det kommande chassit.
Jag kan tänka mig att man tar en helt ny tråd, eller gammal från en frontpanel till ett chassi och sen bara kör därifrån, allt blir säkert logiskt när jag vet vad för vipströmbrytare jag ska köpa.

Tack på förhand :-[
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

http://www.kjell.com/?item=36128&path=2 ... ,261500000

En sån per fläkt och du kan köra den i 12V, avstängd eller 5/7V(beroende på hur du vill koppla). Lysdioderna kopplar du parallellt med fläkten. Berätta vilka lysdioder du vill ha så kan du få hjälp med att räkna ut motståndet som behövs för att den ska hålla.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

übermensch wrote:http://www.kjell.com/?item=36128&path=2 ... ,261500000

En sån per fläkt och du kan köra den i 12V, avstängd eller 5/7V(beroende på hur du vill koppla). Lysdioderna kopplar du parallellt med fläkten. Berätta vilka lysdioder du vill ha så kan du få hjälp med att räkna ut motståndet som behövs för att den ska hålla.
Ja jävlar i min låda, uppskattar verkligen ditt svar. Precis det där jag menade ju. Blev lite avskräckt när jag började kolla vilt på elfa.se, såg en som var uteslutande för utomhusbruk, kostade drygt 400:-/st, haha!

Sådana dära får det bli några stycken :)

Återkommer med eventuellt fler frågor, men skulle uppskatta om det kunde länkas till lite ellära 101 så att säga :D
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Kjell har lite basic ellära på sin sida, under rubriken Kjellfakta.

ex. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lysdioden/
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Ahh! tackar tackar :)

Kan väl börja outa lite mer om detta projekt då, fick oväntat lite extra pengar idag, så drog och köpte lådan.

Aluminiumlåda från hJula för 495:-
Ska ta mATX-standarden från lillen som står på. Det chassit är för övrigt till salu (flytta inte denna tråden till säljes, tack).

Image


Testar med ett ATX-moderkort, enda jag hade i antistatpåse. Det här kan bli riktigt coolers, måste dock se hur jag ska lösa hårddiskracket.
För övrigt så ska jag nog sätta nätagget i mitten mitten, och bara ha kontakt på baksidan för sladden, lite minimalistisk/stilren design får åbäket ändå ha.

Image

Vad vore en brandvägg/NAS utan riktig fysisk säkerhet?
Ett säkerhetsklass 3-lås från ASSA fixar biffen.

Image
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Uppdatering :)

Gjorde en liten inköpslista idag, hade tänkt åka och köpa idag också, men så blev det inte :(

http://mcan.no-ip.org/dump/biltema.pdf

Eftersom jag inte har tillgång till precisionsskärare så kan det bli lite bökigt att få passformen för pci-platser
om man ska göra helt själv. Så jag skär nog ut skiten från det lilla chassit, målar och sätter dit bak på lådan.
Sen skär man ut egna fläktgaller från grillgallret och målar de svart också om det blir snyggt.

Angående vippströmbrytarna

Image

Så hade jag tänkt sätta de uppe i hörnet på lådans framsida, men nu börjar jag nästan vilja ha de på
lådans lock och sen dra kablarna längst locket och ner vid gångjärnen så att det inte blir massa fel när man ska öppna.
Vad tycker ni?
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Image

Sådär nu är det inköpt :) ska se om jag hinner såga ut, måla och och sätta in i/o samt pci-grejerna i helgen då.
Men hur kopplar man på lättaste/snyggaste/bästa sättet för att få allt att fungera nu? med strömbrytarna vill säga. Vad ska man köpa för kablar, och hur fäster man de på moderkortet?

:P
Post Reply