Fråga ang. Win Vista licens

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Fråga ang. Win Vista licens

Post by Raspberry »

Vet inte om detta är rätt forum, men försöker

När man har en äkta Windows version, så brukar man också ha en klisterlapp på datorn, med lite olika saker på.
Min fråga är, om den lapp, som sitter på Windows Vista boxen som äkthets bevis, ska kunna tas loss, och sedan satt på datorn?
Eller hur är det nu det fungerar, för tanken är väl fortf. att man skall ha en Win-lapp på datorn?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

När du har en dator med klisterlapp på, innebär det att licensen är låst till den datorn. Alltså, du får inte installera den på en annan dator. Om du köpt en "vanlig" Vista-licens, så ska du inte flytta klisterlappen till datorn, utan behålla den på asken eller manualen eller var den nu sitter. Denna licens kan du använda på nya datorer, så länge du avinstallerar den på den gamla.

Om du däremot köpt till en OEM-licens till din dator, ska du klistra dit lappen.

Snurrigt? Japp.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

larsan wrote:När du har en dator med klisterlapp på, innebär det att licensen är låst till den datorn. Alltså, du får inte installera den på en annan dator. Om du köpt en "vanlig" Vista-licens, så ska du inte flytta klisterlappen till datorn, utan behålla den på asken eller manualen eller var den nu sitter. Denna licens kan du använda på nya datorer, så länge du avinstallerar den på den gamla.

Om du däremot köpt till en OEM-licens till din dator, ska du klistra dit lappen.

Snurrigt? Japp.
Haha, ja, snurrigt värre, men tack :)
Men jag antar att den ska sitta kvar på lådan, för det känns som att det är för mycket jobb att ta loss, och sätta på datorn, när den börjar gå sönder när jag drar :D
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Post Reply