Hjälp i windows djungeln!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Hjälp i windows djungeln!

Post by mattlos »

Hejsan, jag ska uppgradera min dator lite och en kompis till mig pratade om att XP bara klarar 2gig ram så jag tänkte byta till vista nu men det finns ju massor av olika versioner så jag vet inte vilken jag ska ta. Sitter och spelar, lyssnar på musik och sånt så den "billigaste" duger antar jag? Hur är det mellan 32bits och 64bits nu med program som fungerar? En kompis sa att man skulle ha 64bits men andra säger att massor av program inte fungerar så jag skulle ta 32bits istället.

Skulle uppskatta om någon kunde förklara lite hur jag ska göra.

/ Mattias
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ska du ha mer än 3GB minne, ta 64-bitars. Annars löser du inte problemet. 32bit Xp klarar av lika mycket/lite minne som 32-bit Vista.

Ta den version som är billigast(Home basic tror jag), om det inte är någon funktion i Home premium du behöver/vill ha. Osäker på om man får Aero(nya gränssnittet) till basic, men det kvittar för de flesta.
In cars several processors are connected by a bus
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

übermensch wrote:Ska du ha mer än 3GB minne, ta 64-bitars. Annars löser du inte problemet. 32bit Xp klarar av lika mycket/lite minne som 32-bit Vista.

Ta den version som är billigast(Home basic tror jag), om det inte är någon funktion i Home premium du behöver/vill ha. Osäker på om man får Aero(nya gränssnittet) till basic, men det kvittar för de flesta.
Tack så mycket för hjälpen.
Post Reply