Fuderingar kring xp vs vista

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
mahme
Posts: 160
Joined: 2005-01-09 11:30:37

Fuderingar kring xp vs vista

Post by mahme »

Hej!

Lite funderingar kring xp vs vista.

Alla program jag kör idag är 32bitar utom 2-3st som finns för 64bitars stöd.
Hårdvara:
E2160@ 3Ghz
4Gb PC6400 800Mhz
8800GT

Skulle övergång från 32bitars xp till 64bit vista rekommenderas?
Förlorar man prestanda på att köra 32bits applikationer med bakåtkompatibilitet i x64?
Drivrutin stödet idag?
Stabilitet med SP1?
Spelprestandan i vista jämfört med xp?

Googlat runt lite, men hittar mest gamla trådar och artiklar. Tacksam om jag får svar på några av frågorna ovan!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag vet inte riktigt om 64-bits Vista, men i 32-bit så har jag fått allt som fungerar i XP att fungera utan direkta problem, och allt rinner på som det ska.

Jag skaffade Vista när jag ändå behövde ett nytt OS, och jag inte kunde hitta XP 64bits.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varför inte bara ändra till 64-bitars XP?

VISTA är i min mening lika meningslöst som Windows Me var en gång i tiden.
Aotearoa - tino rangatiratanga
mahme
Posts: 160
Joined: 2005-01-09 11:30:37

Post by mahme »

Tack för svaren, men är det ingen som kan svara lite mer specifikt mot frågorna som jag ställde?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Kör Vista 64 här och det funkar för det mesta smärtfritt. En del äldre saker funkar inte så bra, till exempel viss labbprogramvara jag använder för skoluppgifter. Då blir det att virtualisera som gäller.

Drivrutiner finns för all vanlig hårdvaran, så har du inga specialgrejer finns det garanterat till det du har.


Prestandan mot xp är väl lite svårare att jämföra, men visst kan det bli trögt om man har igång superfetch(konstant diskaccess...), men det går att stänga av. I spel funkar det lika bra som innan jag hoppade från xp till vista, men jag är å andra sidan inte så kräsen och någon som märker att fps:en droppar från 99 till 98 en halv sekund i CS kanske skulle märka det.

Prestanda för program däremot har jag inte märkt någon skillnad på, och då kör jag ändå en del tyngre grejer(Matlab, Microwind). Det är kanske här anledningen finns att byta till Vista 64, har man tunga program som kan nyttja x86-64:an nya finesser kan man tjäna lite prestanda.

Inte haft några stabilitetsproblem med Vista, varken före eller efter SP1

Frågan är nog kanske, varför ska du byta, om du har något som funkar nu? Du får inget mervärde av att installera Vista, om du inte räknar directx 10. Och det är ändå klart överskattat.
In cars several processors are connected by a bus
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

Skulle övergång från 32bitars xp till 64bit vista rekommenderas?
Inte av mig i varje fall, utvecklar mer nedan.

Förlorar man prestanda på att köra 32bits applikationer med bakåtkompatibilitet i x64?
Kan faktiskt inte svara inte funderat eller mätt detta.

Drivrutin stödet idag?
Är tämligen bra, finns dock lite gammla skrivare och annan kringutrustning som fortfarande har problem med vista överlag.

Stabilitet med SP1?
Antar att du syftar på vista. Och jo det är tämligen stabilt numera. Dock inte fullt lika stabilt som XP. Detta oberonde om man kör 32 el 64 bitars.

Spelprestandan i vista jämfört med xp?
Vista har ju stöd för direct X 10 och det har väll inte XP. Eller har dom lagt in stöd för det nu kanske i och med sp3 (som jag inte hunnit testa än)? Eller någon annan uppdatering som fixat in Direct X 10 stöd till XP? Någon annan kan ju rätta om jag har fel.
Men direct x 10 möjliggör lite snyggare grafik, finns lite bilder på nätet som jämför, bara att söka.

Ok det var väldigt kort, bara för att svara något sånärr på dina frågor.
Bygger mina svar på egen erfarnhet. Ska säga att jag bara kört vista i 32 bitars varianten (har det på laptopen), har dock bådde 32 bitars XP resp 64.
Vistas stora nackdel är att det tar lite mer kraft från datorn att bara dra runt OSet. Vilket orsakar en liten prestanda förlust.
Vista är annars snyggt, och efter någon dag med det är man ganska van vid det.
Det finns också en hel del buggar kvar i Vista. Stabiliteten är si sådär, och jag kan också meddela att blåskärmarna är lika trevliga i vista som på XP.

Ska man sammanfatta det hela kort. Så är XP 64-bitars det säkra valet, det kommer fungera idag utan några större problem. Och det är så pass utbrett att det finns drivers etc till det mesta.

Vista 64 bitars, är säkerligen trevligt det också (har som sagt var bara kört 32 bitars här). Är ett snyggt OS, och det är lite nya smarta funktioner som tillkommit i Vista. Dock är det lite små problem med drivers, kompatibilitet med gammal hårdvara etc. Sen är det framförallt inte lika stabilt som XP.

Hade det varit jag hade jag valt 64 bitars XP än så länge. Den stora frågan du måste ställa dig är om du tjänar så mycket på att gå upp till 64 bitars OS. Annars kan du ju bara liga kvar på ditt nuvarande XP 32 bitars (som jag antar att du kör nu) och invänta windows 7 som dyker upp om lite drygt ett år (ifall man ska tro på microsofts tidsplan).

Hoppas det var lite till hjälp. Lycka till, och ha det bäst.
halvdan
Posts: 12
Joined: 2007-10-23 7:11:51

Post by halvdan »

Jag kör Vista x64,har gjort de ett tag nu.
Funkar fin fint inga problem med varken drivisar eller program för min del.
Tycker iaf du ska testa Vista och få dig en egen uppfattning om de.
mahme
Posts: 160
Joined: 2005-01-09 11:30:37

Post by mahme »

Tackar för svaren, jag ska ta och fundera lite på det ni skrivit. Om jag gör en för och nackdel lista med vista då.

Fördelar:
DX10-stödet
Vissa program x64 tillgängliga
Vista ska ha bättre minneshantering (tänker också på att jag har 4gb ram)?

Nackdelar:
Drar mer prestanda än xp
Inte lika stabil? (Dock har jag hittat x64 drivers till alla mina komponenter så kan inte uttala mig fören jag testat).

Sen kommer ju vista få uppdateringar allt eftersom, xp uppdateringarna skulle sluta läste jag, förutom säkerthetsuppdateringar som kommer fortsätta fram till 2014. Ska fundera vidare..
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

fisk wrote:Varför inte bara ändra till 64-bitars XP?

VISTA är i min mening lika meningslöst som Windows Me var en gång i tiden.
Eftersom XP64 är byggt på kernel 5.2, som 2003 Server, så är kompatibilitetsproblematiken ofta större på XP64 än Vista64. Så din rekommendation får stå för dig.

Har kört Vista 64 sen februari 2007, och det rullar på riktigt bra, superstabilt och säkert. Tyvärr så är det oförsvarligt resurshungrigt, men det är av mindre betydelse med dagens priser på minne och multicore-processorer.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

halvdan wrote:Tycker iaf du ska testa Vista och få dig en egen uppfattning om de.
Frågan är om det är värt 2k att "testa".
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Kör Dual boot, kör själv med XP 32 och VISTA 64, funkar ypperligt.

Vad beträffar prestandan så märker inte jag någon prestandaförlust i VISTA, men så håller jag inte heller på och mjölkar ur varenda FPS ur spel heller...

Jag ångrar iaf inte att jag installerade VISTA 64, använder nästan aldrig XP längre, men har bara kvar det av ren lathet, orkar inte ta bort det och installera om diverse program. (Kan tex gå in i XP-partitionen och köra visa program direkt från den partitionen, utan att ha installerat det i VISTA, var rätt trevligt och tidssparande imo.)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply