iear Z-90 (*)

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

iear Z-90 (*)

Post by Dynamitsven »

Hej!
Var inne på Teknikmagasinet idag och var ute efter ett par nya lurar. Jag brukar inte lägga så stor vikt vid att kolla upp så jättenoga modeller hit och dit, utan gick bara fram till disken och sa att jag ville ha ett par bra.

Han bak disken sa att han hade ett par iear Z-90. Han sa också att de hade bra passform och nån specialdesign. Ljudet skulle tydligen vara lika bra som i ett par Sony som han hade för 999:-. Han öppnade paketen och visade hur de såg ut osv. Bra, sa jag och köpte dem, 299:-.

Kom hem, plockade fram dem, fattade inte ett j*vla dugg hur de skulle sitta i öronen, de passade bara på ett sätt och då, iom att de hade nån specialdesign, såg de ut att vara ett par vingar ut ur öronen. Ljudet sen.. Har tidigare haft ett par som hängde med min SanDisk Mp3-spelare, ljudet i dem var något av det bästa jag har hört i portabla apparater. I Z-90 var ljudet fruktansvärt dåligt, finns inte tillstymmelse till frekvensomfång, samtlig musik lät som skit.

Nu till min fundering. Jag har ju testat dem, vaxat rundor med öronen osv. Förpackningen bröts i butiken när han tog fram och visade dem. På kvittot står det att återköp bara gäller vid obruten förpackning, nu har jag t om testat dem. Men kan man gå tillbaka imorgon till butiken och säga att jag inte vill ha skiten och att det faktiskt var han, biträdet, där inne som gick i god för att de verkligen skulle vara så bra som han sa? De måste ju stå för det de säger och de här var verkligen inte bra.

Sedan en sak till, om jag inte kan få de tondöva stackarna på teknikmagasinet att ta tillbaka dem, finns det nån hemsida för iear? Eller iaf en instruktionsmanual så att man kan se hur de ska sitta i öronen?
DIM kalsonger As String
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ha i åtanke att det kan krävas ett större antal timmar för dem att låta som de skall, det gäller nästan alla hörlurar och högtalare.

Men ja, inga garantier att de kommer låta bra efter inkörningen heller, det kan ju vara 'skitlurar' också helt enkelt. Tror iear är något eget från teknikmagasinet nästan då bara de säljer dem vad jag vet, eller är jag ute och cyklar?

Finns det något specifierat frekvensomfång på förpackningen eller på några papper, eller finns det någon angiven impedans (ohm) för lurarna?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

rokk wrote:Ha i åtanke att det kan krävas ett större antal timmar för dem att låta som de skall, det gäller nästan alla hörlurar och högtalare.

Men ja, inga garantier att de kommer låta bra efter inkörningen heller, det kan ju vara 'skitlurar' också helt enkelt. Tror iear är något eget från teknikmagasinet nästan då bara de säljer dem vad jag vet, eller är jag ute och cyklar?

Finns det något specifierat frekvensomfång på förpackningen eller på några papper, eller finns det någon angiven impedans (ohm) för lurarna?
Ljudet är så pass dåligt att det lär inte rätta till sig, står inget frekvensomfång, specifierat, men frågade även om det och han sa att det var "normalt" (50 Hz-18KHz skulle jag tro att är ganska normalt?) tror inte att jag har hört ett enda ljud av dem som är lägre än 2-300 och högre än 13-15k.

Det ska vara 18 Ohm impedans. Känsligheten är 105 dB.

Det ser ganska ok ut, faktiskt.

Skulle vara bra om någon annan har ett ex av lurarna och kan säga om det är normalt för typen. Jag tycker att det är konstigt att mina billiga 100 kr-lurar som jag har när jag är ute och springer, låter bättre.
DIM kalsonger As String
cief
Posts: 1
Joined: 2008-11-09 19:54:36

Post by cief »

Likande story här, tyvärr...

Hade glömt mina underbara AKG K412p inför en längre tågresa häromdagen så gick in på på Teknikmagasinet intill Stockholm Centralstation (Klarabergsgatan 35) för att hitta nåt bra för resan. Som komplement till mina tidigare muffar fick det bli ett par in-ears. Sa till försäljaren att jag ville ha ett par med bra ljudkvalitét som dessutom sitter ordentligt då mina öron normalt har problem att hålla fast de små.

Försäljaren rekommenderade dessa och menade att ljudet var fantastiskt, han hade själv lillebrorsmodellen Z50. Done deal.

Ljudkvalitén är upprörande dålig så du är inte ensam. Har testat i olika MP3-spelare och bärbara datorer och lyckas inte få till det. Jämförde dessutom med de in-ears som följde med min SonyEricsson W910i - Z90 är inte i närheten någonstans och då är ändå W910s inga proffslurar.

Det enda positiva jag kan säga om dessa är att de sitter bra i mina öron. Men lurar utan bra ljud är värda noll så på måndag går jag in och kräver ersättning eller byte. Bruten förpackning förvisso men det här handlar om falsk marknadsföring så det ska inte vara något att orda om.

Från Teknikmagasinets egen hemsida:
Djup bas, klar diskant, rent mellanregister. Z-90 från iear ger bra ljud för liten peng! Modellens speciella utformning gör att de håller sig på plats, även om du är ute och rör på dig. 8 mm drivsteg, 3,5 mm stereokontakt. In ear-tekniken leder allt ljud rakt in i örat, vilket betyder bra isolering! Lev inkl 3 st par gummimuddar (S/M/L).
Post Reply