Nätveksproblem

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
SlimeBall
Posts: 153
Joined: 2004-04-22 18:42:55
Location: Västerås

Nätveksproblem

Post by SlimeBall »

Hejsan

har ett litet problem med mitt nätverk här hemma.

ligger 3st datorer på nätverket, varav 1 är trådlös. Internet funkar på den trådlösa och en av dom andra datorerna. Men min dator får inget internet.
Jag får ip-adress osv. men går ändå inte att gå ut på nätet, msn, irc osv.osv.
Har provat att byta nätverkssladd men inget framsteg. Internet funkade tidigare idag utan problem, men helt plöstligt la det bara av, utan anledning.
Sedan fick jag meddelandet att jag hade ingen eller begränsad anslutning. Dock försvann detta när jag releasade och renweade ipadressen. Då kom ipadress, gateway, och dns.

Kan också tillägga att jag har glocalnets modem med inbygg router. har loggat in där och kollat om nått blivit fel där, men allt ser rätt ut.

Hoppas jag förklarat situationen tillräckligt utförligt och att någon kan hjälpa mig.
Amd64 3500+, 1gb ram, GF 7800GTX,200gb
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Vet att detta inte hjälper men har ungefär samma problem hemma. Telia. Fast jag kommer in på internet i kanske 5 min sen lägger det ner i 10 min sen upp igen. Jobbigt.

Kanske är något med för mycket info eller så i routern, eller nätverkskort eller så. kan inte detta :P. Ville bara poängtera att du inte är ensam.
BrusE
Posts: 129
Joined: 2005-08-21 18:12:41

Post by BrusE »

Testa detta ( den datorn som du inte kan surfa med )

Start --> kör --> cmd

Där skriver du nslooup www.64bits.se

Vad får du då?

Kontrollera att du har fått DNS. Kontrollera att din router får rätt DNS.

Du kan testa detta också

https://www.opendns.com/smb/start/device/windows-xp
AMD X2 4200 + ASUS DELUXE SLI 2048 Corsair XMS Gainward 7800 GTX "GS" 200 GB SATA
Post Reply