router+telia=strul!!! Akut behov av hjälp

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Allanballan
Posts: 2
Joined: 2008-11-03 22:19:26

router+telia=strul!!! Akut behov av hjälp

Post by Allanballan »

Hej

Jag har fiber nät från telia, köpte en router Netgear -N 300.
Körde installations cd från routern, kopplade allt precis som man skulle göra men internet fungerade inte. Ringde telia support och dom gav mig direkt nr till Netgear och mailade inställningarna om hur routern skulle ställas in för att fungera på deras nät, ringde netgear igen. Samma inställningar som innan men fortfarande inget internet. Routern får inget ipnr. Åter dax att ringa till telia, då skulle jag ringa till zyxel för det är dom som har installerat switchen på telias nät. och när jag ringde till zyxel fattar dom inte varför jag ens ringer till dom. ringer åter telia och då får jag till svar att jag ska köppa deras tomson router för bredband via telenätet?????????????

Finns det någon som vet hur f*n jag ska få min netgear router att fungera mot telias nät??????

Datorn kör xp
routern är en netgear Wireless-N 300
fibernät från telia

Routern är inställd så som telia vill att den ska vara ( att routern får ip & dns från ispn) men routern får inget ipnr !!! Vad e problemet här????

Fiska kan jag men nätverk det e rena röran så jag e tacksam för all hjälp jag kan få!!!!!!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Prova at klona din dators mac-adress. Brukar vara problemet när routern inte får ip, men en dator ensam får det. Se till att ta mac-adressen från den dator som du hade ansluten förut.
In cars several processors are connected by a bus
Allanballan
Posts: 2
Joined: 2008-11-03 22:19:26

Post by Allanballan »

übermensch wrote:Prova at klona din dators mac-adress. Brukar vara problemet när routern inte får ip, men en dator ensam får det. Se till att ta mac-adressen från den dator som du hade ansluten förut.

Det har jag gjort men det fungerade inte. Den får fortfarande inget ip nr från telias switch
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Allanballan wrote:Det har jag gjort men det fungerade inte. Den får fortfarande inget ip nr från telias switch
Du är säker på att du klonat rätt mac osv...? Dubbelkolla, det är nämligen det vanligaste felet när en router inte får ip. Funkar inte det, kör en reset på routern(med resetknappen på baksidan av den) och ställ in mac-kloning igen och testa. Annars får någon som är mer hemma på telias tjänst hjälpa, är inte bekant med hur den ev. skiljer sig från andra
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply