Får ingen bild på tv från min dator behöver hjälp

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Får ingen bild på tv från min dator behöver hjälp

Post by Rupert »

Min TV Model: 42PF5320/10

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... nformation

Tvn har en dvi, två scart, s-video samt en gul,röd,vit (komposit?).

Grafikkort Asus 9800gx2 som har två DVI kontakter och en hdmi, hdmi kontakten är kopplad till min
22" Lenovo thinkvision 220x.

Jag ser att min lenovo skärm är på både primär och secondary i enhetshanteraren, i nvidia kontrollpanelen är enda stället jag kan se min tv i "set sli and physX configuration" nr. 3. Select the sli focus display: LEN L220xwC eller Philips HDMI TV men jag förstår inte alls vad jag ska göra för att få bild på tv för att se film eller vadsomhelst.

Har inte gjort detta på flera år sist hade jag ati när jag använde tv. Har nu en dvi från datorn till dvi till tvn den dvi kontakten funkar bra med ps3 men jag får ingen bild från datorn...

Har ställt in HD på tvn där ps3 normalt sett spelas och även provat med de andra PC, ext1+2 AV/svhs3
Jag behöver verkligen hjälp för att få detta att funka.

i egenskaper för bildskärm står det

1. Lenovo L220xvC(Analog) på NVIDIA GeForce 9800 GX2
1920x1200 32 bitar färgkvalite

2. Lenovo L220xvC(Analog) på NVIDIA GeForce 9800 GX2
1024x768 32 bitar färgkvalite

Jag har två rutor 1+2 och om jag trycker på nr 2 så kan jag välja utöka windows-skrivbordet till denna bildskärm, när jag gör det blinkar själva fönstret till bara men inget mer förutom att rutan jag bockar i blir avmarkerad.

Jag tycker nvidias panel är riktigt dålig men det kanske beror på att jag inte använt den så mycket så antingen är det inställningar som gör att jag inte hittar tvn eller så är det tvn som inte är kompatibel med datorn...

Har funderat på om det finns någon möjlighet att omvandla dvi till s-video och kanske få det att funka den vägen om inget annat kan göras. Men det tycker jag verkar galet då man har dvi-dvi nu.

I nvidia kontrollpanelen under display och change resolution har jag bara min Lenovo skärm att välja på.

under samma display kan jag välja run display optimization wizard men ingenting finns att välja för tv jag har klickat runt som en tok och hållt på läst i ca 6 timmar sammanlagt för att lösa detta utan resultat, hittar ingen med samma problem. Verkar som det inte är samma kontrollpanel längre som den gamla.


Någon som kan hjälpa mig med detta så är jag tacksam.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=31844

haha, äntligen fick ja chansen att sätta mig på nån!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Stiiig wrote:http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=31844

haha, äntligen fick ja chansen att sätta mig på nån!
Jag har faktiskt läst den redan men hjälpte inte mycket, tyvärr. Det som står stämmer inte när jag kollar på nividias kontrollpanel jag vet som sagt inte alls hur jag ska få detta att funka.. Har xp pro sp 3 och det är som om det är dött bara antingen någon inställning utöver det som man kan läsa eller drivrutin (jag har ingen aning om vad som felar) och har senaste versionen till grafikkortet. Behöver man nån drivruitin för tv också? Såg att det fanns reklam länkar för det men vågar inte gå in på dom.

Jag har inga som helst alternativ för tv någonstans förutom det som jag skrivit i första inlägget så jag undrar om det är nåt mer man behöver ladda ner. Har ett ps5ds4 intel moderkort så forceware har jag inte installerat.

Det jag gjort hittills:
Kopplade dvi kabel bredvid på samma kort som hdmi till skärmen men då fick jag svart skärm vid boot fram tills vista 64 startades (jag kör dualboot) och vill använda xp av stabilitetsskäl. Bytte dvi uttag och då funkar det bra att välja xp så nu sitter dvi kabeln i grafikkort nr2 på mitt 9800gx2.

Det är hopplöst att veta vad det är för mig i dagsläget. Så tipsa gärna eller fråga jag fortsätter att försöka lösa detta mysterium.
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Pust* Har nu äntligen hittat under en flik godkänn licensavtal som jag gjorde så jag nu äntligen fått upp en tv flik som inte fanns tidigare.. att man inte visste det från början :/

Har ännu inte fåttt igång tvn och ska felsöka om kabeln är inkompatibel.

Uppdatering: Provade flytta tillbaka dvi bredvid hdmi kontakten och fick svart skärm under boot igen och blev tvungen att starta med vista som inte ser mer än en skärm och ingen tv.

Startade bara med tv inkopplad - ingen bild.

Kopplade dvi i grafikkort nr. 2 och kan starta med xp/vista igen men ingen bild på tv däremot har nu ruta nr 2 ändrats till standardbildskärm som tidigare hette lenovo. Jag provade innan att avinstallera drivrutinen för secondary men den installerade automatiskt lenovo igen då men nu har jag alltså två olika hoppas det är bra.

Jag har däremot hdmi tv som tillval i flikar i kontrollpanelen men jag lyckas inte föra över någon bild.

Jag ger upp skiten, provade koppla tv med hdmi-dvi kabeln från skärmen gick inte, sen även med dataskärmen analogt paralellt på samma kort med dvi-adapter som jag körde från början och fick bild på boot men sen bara svart skärm...

Får vänta på en ny tv istället om ett år ca.
Post Reply