Ett väldigt skumt router-problem!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Ett väldigt skumt router-problem!

Post by mitnic »

Då jag har köpt en Xbox360 och vill spela online fick jag gräva fram en Zyxel router/adsl-modem från garderoben som jag inte tidigare använt.

Då routern egentligen är avsedd för adsl-trafik blev jag glatt förvånad när jag fick den att fungera genom att dra nätvkerskabeln från "internet-jacket" i väggen till lan-port 1 i routern. Datorn och Xboxen kopplade jag till plats 2 respektive 3. Både datorn och Xboxen fick tillgång till internet på studs.

Nu till det konstiga - varken datorn eller Xboxen har blivit tilldelad en lokal ip-adress av routern. Datorns ip-adress börjar som vanligt på 83.233.x.x och xboxen har fått ip-nummer 89.160.x.x. Jag kommer inte heller åt routerns inställningar och Xboxen tappar sin anslutning titt som tätt varpå felmeddelandet "There's a problem with your connection" dyker upp på TV:n.

Är det någon som har något förslag på vad som förorsakar dessa märkliga fenomen!?
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Post by mitnic »

Intrigen tätnar...

Kollade upp ip-adressen som min Xbox har fått och det verkar som att den tillhör SkyCom i Umeå. Ip-adressen som min dator har blivit tilldelad tillhör min bredbandsleverantör, Labs2.

Det verkar som att min router endast agerar som switch men att SkyCom låter mig surfa gratis genom deras nät verkar lite konstigt, eller?
Post Reply