Problem i Access.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Problem i Access.

Post by AndreasC »

Har några problem med en del saker i Access som jag inte hittar någon lösning på.

Jag börjar med mitt första problem och hoppas att det finns någon som är duktig på Access här.

Jag har två tabeller. I den första tabellen har jag fält med information för lagda order. I den andra tabellen har jag fält där jag lagrar information för alla orderdelar som en order består av.

Gemensamma fält för dessa två tabeller är Ordernr och Orderdatum.

Jag har två formulär skapade utifrån tabellerna. Det ena formuläret ligger som underformulär i ett huvudformulär som är kopplat till en tredje tabell och det andra formuläret ligger som underformulär i första formuläret, alltså Formulär-underformulär-underformulär.

Jag har ett textfält i första formuläret där jag skriver Orderdatum. Jag har även ett likadant fält i underformuläret. Vad jag undrar är ifall man kan göra så att när jag skriver datum i fältet i första formuläret så ska fältet i underformuläret uppdateras med samma information. Det är även viktigt att datumet tas från datum för rätt order. Jag har skapat en relation mellan orderdatum i första formuläret och orderdatum i underformuläret så man får upp rätt orderdelar för rätt order.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Alltså för att göra det lite enklare. Jag vill att innehållet i ett annat fält från en annan tabell ska visas i mitt fält för Orderdatum. Sedan ska det värdet sparas till den tabellen som det sistnämda fältet är länkat till.

Man ska kunna länka ihop orderdnr i tabellen för order med ordernr i tabellen för orderdelar, så att rätt orderdatum visas för orderdelarna.

Alltså, när jag skriver ett datum i fältet för orderdatum i formuläret order så ska samma datum visas i fältet orderdatum för orderdelarna i formuläret orderdelar och sparas till tabellen orderdelar.



EDIT: Har lyckats lösa problemet. Jag skapade en uppdateringsfråga som helt enkelt tar värdet från ett fält och uppdaterar datan i det fältet mot ett fält i en annan tabell. Undrar nu istället ifall någon vet hur man skapar en fråga eller flera frågor som först räknar ihop summan av värdena i en kolumn i en tabell och sedan skriver resultatet till ett fält i en annan tabell.

.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply